Monday, July 25, 2011


GWM ketawa melihat keletah pemimpin pembangkang dalam menjawab isu penggunaan Sistem Biometrik dalam pilihanraya umum.

Berbagai alasan dangkal dikemukakan dengan tujuan mahu mengekalkan indelible ink, atau dengan kata lain dakwat kekal.

Alasan yang diberikan seperti berikut:

1) mengelak pengundi mengundi dua kali.
2) sistem manual ini lebih efisyen dan jimat belanja.
3) mengesahkan seseorang itu telah mengundi.

Bagaimana pula alasan juak-juak ini menolak Sistem Biometrik? ...

1) Manipulasi?
2) Risiko berleluasa pengundi hantu ... tak ada point lain ke?
3) cip kad pengenalan rosak timbulkan masalah?
4) kad pengenalan gagal disahkan oleh Sistem Biometrik?
5) Kos perbelanjaan peralatan dan kos melatih kakitangan mahir yang mahal ... ok lah, boleh diterima.

6) Kesesakan di pusat pengundian ... purely stupid reason!
7) ... malaslah nak tulis alasan dangkal pembangkang ni!


Baik, secara ringkas GWM paparkan kembali jenis-jenis Sistem Biometrik yang boleh digunakan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)







Bagaimana pula dengan keberkesanan atau kelemahan Sistem Biometrik ini? Ujian penilaian sudah menyatakan kebarangkalian kesilapan adalah mungkin ... mungkin 1 peratus dari 100 cubaan.



Ini adalah jawapan dari Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia, (MAMPU).


Dan ini adalah jawapan GWM terhadap sifat pembangkang yang suka memperlekehkan pembaharuan yang dilakukan oleh SPR. Walhal SPR telah mereformasikan sistem pengundian bagi pilihanraya di Malaysia.


1) Kurang daripada 20 buah negara daripada 194 negara di dunia menggunakan dakwat kekal. Dakwat kekal TIDAK digunakan oleh negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, United Kingdom, Hong Kong, Singapura, Perancis, Jepun dan lain-lain lagi.

(Anda boleh google mencari negara yang sudah tidak menggunakan dakwat kekal ... kuno lah beb! )

Dan dibawah ini turut dipaparkan semakin banyak negara-negara dunia ketiga telah mula beralih menggunakan Sistem Biometrik.

















Kaya sangatkah negara dunia ketiga sehingga mampu untuk melaksanakan Sistem Biometeik dalam pilhanraya di negara masing-masing!

Bererti Malaysia lebih mampu untuk melaksanakan Sistem Biometrik dengan kedudukan kewangan negara lebih kukuh jika dibandingkan dengan negara-negara di atas.


2) Dakwat Kekal bukanlah sistem yang boleh dipercayai dan diyakini kerana penipuan turut berlaku dalam pilihanraya. Contoh terbaik adalah semasa pemilihan Presiden pertama Afghanistan pada tahun 2004.

Dakwat kekal menjadi penyumbang kepada penipuan pemilihan Presiden Afghanistan ... masihkah kau ingat!






Bagaimana pihak pembangkang boleh mengatakan penggunaan dakwat kekal mampu menghalang penipuan dan efisyen, walhal semasa pemilihan Presiden Afghanistan Pertama tahun 2004 yang dimenangi oleh Hamid Karzai jelas dakwat kekal lebih mudah dimanipulasi untuk tujuan penipuan. (lihat bulatan merah di atas).

Kejayaan negara Brazil dan Peru melaksanakan Sistem Biometrik ini mendapat pujian dari Bangsa-Bangsa Bersatu dalam menjamin ketelusan dan keadilan sistem pilihanraya. Dan sehingga kini masih belum terbukti Sistem Biometrik boleh dimanipulasi ... bak kata Mr Bean Mahfuz 'Bangang' Omar!

SPR bukan sebodoh dan sekonyong boleh diperlekehkan oleh pihak pembangkang. Terdapat beberapa jenis sistem yang boleh digunakan. Tidak semestinya hanya bergantung kepada MyKad dan cap jari semata-mata.

Mungkin agak mahal bagi perlaksanaan sistem ini namun keberkesanan adalah lebih dua kali ganda dari penggunaan dakwat kekal.

Pembangkang sebenarnya cukup goyah apabila kerajaan akan meluluskan peruntukan bagi perlaksanaan Sistem Biometrik.

Peluang untuk bermain dengan persepsi pengundi hantu semakin tipis sebenarnya jika dilaksanakan Sistem Biometrik. Mana ada pengundi hantu ... pembangkang yang naik hantu sebenarnya!

Sistem konvensional yang ada sekarang sudah memadai, adil dan telus. Dan apabila berlakunya perlaksanaan Sistem Biometrik ini maka keadilan dan ketelusan dalam sistem pilihanraya di Malaysia lebih terjamin.

Pembangkang cukup sedar momentum pengundi kembali kepada Barisan Nasional akan menyesakkan lagi peluang untuk menang pada pilihanraya umum ke-13.

Cara yang terbaik ... putar belit dan memperlekehkan Sistem Biometrik, isu lapuk pengundi hantu dan paling terbaru ... perhimpunan haram BERSHIT 2.0 untuk mengalih perhatian sebenar rakyat dari kes liwat Anwar Ibrahim!

Itu sahaja ... sudahlah pembangkang! Hari-hari buat tohmah dan fitnah ... Bikin malu negara dan rakyat!

P/S : Mahu melihat bagaimana blogger pembangkang spin isu ini ...



21 comments:

udomstar@gmail.com said...

hi friend,could me exchange link together?
hop we it it will be better than now this is mine:

http://segenih.blogspot.com/

http://penjagaketuananmelayu.blogspot.com/

hope you don't mind to do , thank for kindness

Gelombang Wangsa Maju said...

DEAR udomstar@gmail.com ...

Will fulfil your request at a later stage and will inform you of the link exchange.

THANKS ...

YB Raz said...

penjelasan mantap tapi gambar terlalu besarlah..kalau sederhana dah ok.

Anonymous said...

sekiranya pembangkang terima,nanti kalah mereka xde la isu PENGUNDI HANTU sbg modal menutup kekalahan mereka

Gelombang Wangsa Maju said...

SALAM YB RAZ ... CADANGAN DITELITI SEHALUS-HALUSNYA.

Anonymous said...

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2011/07/biometric-voter-verification-system.html

bro baca ni, bleh tgk hujah mengarut pembangkang

Anonymous said...

Kaedah Biometrik

Saya selaku rakyat Malaysia dan pengundi yang berdaftar, mencadangkan SPR supaya “pembaca kad biometrik” disambungkan kepada sebuah monitor besar atau skrin besar di setiap saluran mengundi.

Melalui kaedah ini, semua wakil calon dan pegawai pihanraya dapat melihat semua maklumat yang tertera di dalam kad tersebut.

Kaedah ini dapat dirasakan lebih telus dan dapat mengelakkan SPR dari dituduh tidak telus. Biarlah SPR mengeluarkan lebih belanja untuk menggunakan monitor besar atau skrin besar daripada SPR ditohmah, dihina dan dikutuk kerana tidak telus.

Anonymous said...

langkah bijak oleh kerajaan..klu dpt launch dlm pru 13 adalah yg plg bagus sbb boleh cpt skit tgk sape yg jadi hantu..pape pun well done kerajaan

-passola_07-

Anonymous said...

PENJELASAN YG SUNGGUH BAIK TETAPI SAAYNG HANYA DAPAT DIBACA OLEH PELAYAR WEB SAHAJA...BAGAIMANA DGN MEREKA2 YG TIDAK MENGGUNAKAN INTERNET?MOHON LINK KAN PENJELASAN INI KE UTUSAN ATAU BH....

Anonymous said...

Pendatang HARAM yg dpt MyKad boleh undi mcm ni.... memang nak menipu....

Anonymous said...

biometrik memang lebih baik daripada dakwat kekal.

yg pembangkang nak sangat dakwat kekal tu apehal? baik guna inai..
tak millenium lagsung la mentaliti pembangkang ni!

ANTI DAP said...

ANON 1;24PM

PENDATANG HARAM? ADA BUKTI KE?
TIDAK MUSTAHIL PENDATANG HARAM TU UNDI DAP JUGAK KAN? KAN RAMAI PELANCONG CHINA YG LESAP DI MALAYSIA? KE MANA MEREKA? BAHASA MELAYU PUN TAK BETUL KAN? BUKAN PENDATANG HARAM KE?

JANGAN JADI BODOH!!!

Anonymous said...

nak tanya org2 Pas ni..berapa lama agaknya dakwat tu nk hilang selepas digunakan? adakah sah sembahyangnya?

Anonymous said...

Kalau pakai dakwat hitam yg kuno tu (seperti mna otak mereka yg kuno), mereka akan celupkan jari mana2 pengundi supaya pengundi tu x dapat mngundi..tu saje... taktik sarip dol,samseng kg pisang...

Anonymous said...

di org ni terikut macam tok guru diaorg tu yg berlajor kat pakistan/india ,,,terikut nak jadi pelopor kat malaysia ni...
nama je pejuang agama ...tapi menafikan kebesaran Allah ...tentang tandax2 nya ,fikirkan kan le hikmat di sebalik kenapa cap jari kita tiada persamaan walau terdapat berbillion org kat dunia ni.
Tapi sebab nilai politik haprak mereka,agama di jual dan di lacurkan merata.

Anonymous said...

Anonymous said...

nak tanya org2 Pas ni..berapa lama agaknya dakwat tu nk hilang selepas digunakan? adakah sah sembahyangnya?

July 26, 2011 6:31 PM

saya pun nak tanya soalan yang sama... berapa lama nak hilang dakwat tu??? solat pun penting...

Radin74 said...

Memang la meroyan gila babi puak ni..susahla nak menipu dan spin cerita bila kalah nanti..bengap bertingkat-tingkat..nak ikut selera mereka jer..yg majoriti ni camna?

Wau Janak said...

Terbaek!
nampak gayanya, pmbgkang akan demam kuning stat mlm ni bro...

Anonymous said...

Alahai, depa ni jeles. Jeles sbb projek membekal, memasang dan menguji lari sistem biometrik tu tak dpt kat depa. Tak masyukkk.. sbb tu depa bangkang manjang. Heh heh heh.

Anonymous said...

Ambil wudhuk sah, kerana dakwat telap air.

Anonymous said...

hahhaha..ko dah takut ko buat la macam ni....nk salahkan org lain pulak...aku ni programmer,bodoh system biometrik ni salah satu dari keje aku jugak..ade la baiknya dan buruknya bila dapt dekat user admin yang umno united malay No Otak yang guna...abis la..jadinya..teknologi tu mmg la canggih....kalo dkt bdk mlayu yg bodoh mcm GWM boleh la ko cakap macam ni...korang create system tu,korang yang analyz.korang monitor,korang sniffer,pastu sorang ni deactivate keje dia..bila ada masalah nnti korang ckp system tergendala la,itulah.....xyah la nk pertikai hal org lain kalo rasa gov ni dh betul...jangan la tunjuk bodoh sangat..dekat agency nuclear ni orang gov buat bangunan baru...plug tu ada..tapi elektrik xde,baik ko buat tandas xde lubang tahi..memang bodoh ke orang2 kerajaan ni..tapi xpela...nk buat mcm mana korang yg berkuasa skrg...aku ni orang kerajaan yg tahu pasal buruk masalah dalaman gov..jadi sebab itu aku tentang...ko ingat aku xtahu ke rosma tu pernah panggil "hey babi" dekat najib tu..bini dia pun xhormat dia..ini kan pulak korang semua lagi akidah duk bwah lutut...dengan aku2 terikut jadi jahat sebab dpt pemimpin yg memimpin tak ikut ajaran agama islam...ini bukan citer rekaan...hey babi tu selalu terungkap depan muka si najib tu...ade la maklumat2 polis2 ni bagi tahu...