Sunday, January 20, 2013


SHAH ALAM 20 Jan. - Sebuah undang-undang berkaitan penggunaan Kalimah Allah perlu diperkenalkan dalam Sistem Perundangan samada Enakmen mahupun di peringkat Persekutuan.

Timbalan Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din berkata, penubuhan Undang-Undang ini dapat mengawal Kalimah Suci umat Islam itu daripada disalahgunakan beberapa pihak sehingga melanggar batasan Agama.

"Saya nak menyarankan perlu ada protection (perlindungan) kalimah Allah itu melalui kekuatan undang-undang.

"Pihak berkuasa agama daripada atas sampai ke bawah harus buat satu peraturan yang jelas (bahawa) Allah adalah eksklusif untuk orang Islam dan tidak boleh mana-mana orang (bukan Islam) menggunakan nama Allah dalam kitab agama mereka,” tegasnya pada satu kuliah di Masjid Negeri Shah Alam malam tadi.

Beliau juga menjelaskan, mana-mana individu yang menyokong penggunaan kalimah Allah mengikut tafsiran Agama masing-masing adalah satu perbuatan syirik.

"Orang yang menyetujui Allah yang Maha Suci diterjemahkan kepada Allah yang berbilang-bilang adalah syirik.

"PAS tidak menolak hak bukan Islam menggunakan kalimah Allah dalam pertuturan namun bukan sebagai terjemahan daripada perkataan 'God' dalam mana-mana kitab bukan Islam. Kalau mereka sekadar mahu menyebut Allah sahaja yang menjadikan langit dan bumi, yang disembah oleh orang Islam, itu betul tetapi dengan mengatakan 'God' itu Allah adalah tidak benar,” tegasnya.


Read More, TUBUH UNDANG-UNDANG KHAS KALIMAH ALLAH

21 comments:

Anonymous said...

Pas patut segera pecat dap dan pkr dari pakatan!.....

Anonymous said...

Saudara Pembaca,

Saya yakin PAS menempa bala sekiranya memencat Us.Haron Din dan mana mana ulamak parti yang menentang penggunaan nama Allah dalam kitab agama mereka.
Ini disebabkan pengikut pengikut mereka malah yang totok pun akan menentangnya!

Anonymous said...

mudah saja balik kepangkal jalan, bersaudara lah sesama ISLAM, patuh kepada ULI-AMRI kerajaan yang ada sekarang,jauhi perkara2 mungkar yg hanya untuk menzahirkan pakatan jahat pakatan rakyat...........

Anonymous said...

Siapakan Anwar yg selalu masuk campur dlm urusan pentadbiran PAS? Jd, siapa petualang yg nk hancurkan Islam di Malaysia ni. Jgn ada org spt Kamal Artartuk di Malaysia ni. Harap PAS bergerak sendiri tanpa pakatan rakyat ataupun bekerjasama dgm umno. Sudah terang lagikan dispotlight bahawa PAS dlm pr hanya utk diperkudakan pkr & daPig

Anonymous said...

Pemberian kerakyatan kepada warga asing lebih sejuta dan keturunan depa sebelum merdeka dan selepas merdeka. Adakah sesuatu referendum telah di rujuk kepada umat Melayu sebelum menerima cadangan tersebut. Buat macam brunai. datuk sampai cicit bagi PR je sampai mati....

Anonymous said...

saya setuju supaya Dr Haron Din, Taib Azimudin,Haron Taib dan Nasarudin di pecat dari PAS...

Anonymous said...

Dari singkatan PAS,apakah dia parti yg mewakili umat Islam?
PAS sebenarnya hanya ditubuhkan untuk pemimpin nya YB je,yang cuma nak lawan UMNO,selainya x nampak halatuju PAS!Sebab mereka cuma berceramah hanya membenci umat seagama dan sebangsa!
Mudah2an melayu x tertipu dengan niat PAS untuk kesinambungan Agama Bangsa!

Anonymous said...

It's going to be finish of mine day, except before finish I am reading this enormous paragraph to increase my knowledge.
Feel free to surf my website ; online casinos for usa players

Anonymous said...

Pas jika nak selamat 'tolak HH dan NA'..kemudian keluar Pakatan.
Itu saja masalahnya...Bagi yg tidak mahu berkerjasama dgn UMNO itu tidak menjadi hal sbb UMNO tak gadai aqidah kerana terlalu nak duduk kerusi Putrajaya...Perjalanan PR ni dah semakin hanyut jika Pas terus-terusan menyokong anuwar dan dap...Majlis Ulama Pas nak duduk sekapal dgn anuwar ke bila menuju ke alam akhirat kelak?Sampai menolak penggunaan kalimah ALLAH pun Ulama Pas masih tak mampu 'membuang' politik Anuwar? Ulama Pas masih mahu hancurkan Islam dan menggadaikannya sekadar takut kalah??Mengapa perlu bimbang..jika kita bantu ALLAH dlm menegakkan yg haq..pasti ALLAH akan bersama2 kita...
Pada siapa lagi umat Islam Malaysia nak bergantung jika Ulama Pas dah turut sama hanyut dan takut pada anuwar/dap?

usin said...

untuk membantu pemimpin pas menjadi menteri pusat bukan susah, tp payah. berbaik sangka dgn umno dan pemerintah. berunding dan berbincang secara berhemah demi utk kebaikan ummah dan seluruh rakyat malaysia. akhir sekali mohon masuk menganggotai barisan nasional tanpa perlu bubarkan pas. insyaAllah selepas pilihanraya, pemimpin2 pas akan dapat menjadi menteri pusat. tak percaya? tiada yg pelik sgt dlm politik ni....

Anonymous said...

JANGAN LUPA. ALLAH TELAH MAKBULKAN DOA ANIK AZIZ YG MEWAKILI PAS SUPAYA UMNO KO, KO UMNO, BN KO, KO BN TETAPI SECARA TERBALIK....IAITU SEBALIKNYA PAS/DAPas yang KO. APA MACAM? TAK YAKIN?. ITU LAH, JIKA SATU JARI TELUNJUK MENGARAH KAT ORANG, 4 JARI LAGI MENGARAH KAT DIRI SENDIRI. SEKARANG APA DAH...JADI KELUARGA 69 (TONGGANG TERBALIK) DAP KATA PAS/PKR KATA PAS/PAS KAT DAP DAN PAS. PAS KATA UMNO LAK....DAH GILA KE? ATAU DAN SEWEL KAH MEREKA NI HAH?

Anonymous said...

Usin cakap tu betul. Kalau pas nak ke putrajaya dengan mudah itulah caranya. Masuk barisan Nasional dan menang PRU dapatlah MP Pas jadi meneteri. Bersama dengan PR pun PAS tak akan jadi PM. Dapat bersama-sama dengan UMNO menegakkan Islam. Yang penting tabiat PAS yang memfitnah dan sangka buruk mesti ditinggalkan pada PR.

Angin Laut China Selatan said...

Salam...saya begitu kagum dengan blog tuan dan telah pautkan ke blog saya. mohon jasa baik untuk pautkan blog saya ke blog tuan. tkasih.

http://anginlautchinaselatan.blogspot.com/

Anonymous said...

DR HARUN DIN TAK PAYAH MENUNGGU SAHINGGA KE EPISOD PEMECATANNYA....SEBALIKNYA DR HARUN DIN PERLU KELUAR DARI HABITAT PAS YANG HANYIR DAN DIHUNI OLEH SPESIS YANG SAKIT OTAK SERTA SAKIT ROHANI.....TEMPAT SEBEGINI HANYA SESUAI DIHUNI OLEH NIK AZIZ ,HADI SERTA MAT SABU YAKNI MANUSIA YANG DITARIK KEWARASAN DAN HIDAYAH OLEH ALLH SWT, MANUSIA TOLOL,BEBAL DAN BEROTAK UDANG.....yg IKHLAS ABE MUD KOTA BHARU

Anonymous said...

Jangan pertikaikan siapa anwar, kalau dia kata pecat perlu pecat. Jangan ditunggu lagi........

Anonymous said...

PAS mesti mempertahankan Haron Din, bahkan PAS perlu menuntut Anwar dan Azmin di pecat dari PKR.Ini baru anak jantan yang mempertahankan Islam.

betulah tu said...

Apa pun kembalikan tanah kpd rakyat kltn.....ade ke bg kat ngah ngheh ngong. Bg kat rakyat bleh bercucuk tanam drpd depa gondolkan nanti.....setakat kalimah apelah sangat bukankah undi pas/pkr/dap samajer ke syurga jua pd mereka.

betulah tu said...

Apa pun kembalikan tanah kpd rakyat kltn.....ade ke bg kat ngah ngheh ngong. Bg kat rakyat bleh bercucuk tanam drpd depa gondolkan nanti.....setakat kalimah apelah sangat bukankah undi pas/pkr/dap samajer ke syurga jua pd mereka.

Awe Donde said...

Ropa-ropanye Daulah Tokong LGE, Mandram Kapal Sinki dan Gdebe Nuar lebih digeruni oleh HA dan NA dari keEsaan Allah. Bergetar jiwa mereka mendengar nama 3 Abdul(hamba) ini. Roper-roper nya kata-kata Kapal Sinki itu umpama firman...adoooo. HA dan NA panda-panda mung la nak tubek dari lube taik nih, ambo tokle wat apo doh wey!!!

Anonymous said...

pecat je nik aziz tu..belajar ikut sisitem sendiri then gi al azhar,sapa pun boleh..byk org lagi terer la dr dia

Anonymous said...

tubuh parti baru>>>UPP

Umno Pas Pkr...bergabung...woww...islam bleh kuat wase kat malaysia......