Tuesday, January 15, 2013

Majlis Syura Ulama PAS tidak ubah seperti lalang



Kenyataan Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafiei yang masih berpegang kepada Pakatan Rakyat pada 2010 berkaitan tentang kalimah Allah membayangkan keputusan Keputusan Majlis Syura PAS pada 13 Januari 2013 tidak mampu mengubah apa-apa keputusan yang disepakati bersama sebelum ini.

Ini kerana Keputusan Majlis Syura PAS pada 13 Januari 2013 hanya melibatkan pendirian di kalangan PAS sahaja sedangkan keputusan pada 2010 melibatkan konsesus bersama di antara Pas, Dap dan Pkr.

Tambahan pula, 5 hari sebelum Majlis Syura PAS membuat keputusan rasmi pendirian partinya, pada 8 Januari 2013, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah membacakan kenyataan bersama yang disepakati Dap dan Pkr untuk berpegang teguh kepada konsesus 2010.

Justeru itu, ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin mencabar Hadi menarik balik persetujuan bersama antara beliau dengan pemimpin tertinggi Pakatan yang pernah dibuat sebelum ini.

“Saya mengalu-alukan keputusan Majlis Syura PAS yang memutuskan kalimah ALLAH hanya boleh diguna oleh umat Islam. (Ia) bercanggah dengan kehendak Lim Guan Eng, Anwar dan Datuk Seri Hadi!.

“Datuk Seri Hadi dan kepimpinan eksekutif PAS wajib menarik balik dan membatalkan persetujuan dengan DAP dan PKR untuk membenarkan Kristian menggunakan kalimah ALLAH!,”katanya menerusi akaun twitter beliau, zulkiflinoordin semalam.



12 comments:

taipingcentral_harapan melayu said...

Assalamualaikum bro..

Mohon di pautkan blog saya ini ye..

http://taipingcentral.blogspot.com/

Semoga tali ukhuwah ter erat antara kita di alam maya..

Anyway, sempoi blog bro.. Hebat..

Tq bro..

Anonymous said...

dalam PR ada PAS, PKR, DAP...Malaysia sebagai negara Islam ..sepatutnya dalam PR..PAS menjadi parti yang utama dalam PR...siapakah yang menuntut untuk terjemah Bible dalam Bahasa Melayu dengan menukar perkataan God dengan kalimah Allah??? tentulah DAP yang ramai pemimpinnya beragama kristian...jadi sepatutnya sebelum ni PAS dalam PR bertindak tegas menyelesaikan isu ini secara dalaman dengan melarang DAP menuntut penggunaan kalimah Allah???

MELAYUJATI said...

Cara awak anon 4.55pm tak boleh digunakan oleh PAS, sebab macam mana nak uruskan secara dalaman, depa ni bila berdepan dengan DAP, telor kecut masuk dalam sarung, menggigil macam takut hantu, macam mana nak cakap, tapi bila dengan UMNO bukan main lagi belagak macam singa. Mujurlah UMNO ni matang tak layan secara aggresif layan secara diplomasi.

Anonymous said...

PAS dlm Pakatan bukan parti dominan bro...
standard PAS hanya sebagai anjing suruhan bapak dajal anugay dan cina kafir DAPigs harbi jer....ada beranika anjing pelacur agama ni nak sergah !!!!

Anonymous said...

Hahahaha...Penganut kristian teramai adalah Parti BN....UMNO juga terdapat ahlibya beragama kristian diisabah...Tak belajar kajian tempatan darjah 4 latu kata DAP paling ramai Kristian...Sedangkan Sabah Sarawak paling banyak...

Anonymous said...

anon 7.55 yg tak reti bahasa krn kristian ramai dlm bn pun mereka reti bahasa tidak meminta yg bukan2, tak spt mcm lim kit siang yg tukang sibuk dgn hal agama org lain wpun dia sendiri entah apa2 agamanya

Anonymous said...

Jangan mau libatkan Sabah dalam hal ini kerana yg membuat isu ini menjadi kecoh adalah DAP parti dari semenanjung. Walaupun di Sabah ramai penganut Kristian tapi mereka tidak suka bertindak melampau sehingga mengganggu agama orang lain.

Anonymous said...

puak2 pecacai PR ni mana tau bahasa.. bodoh

dalam BN memang ramai yg bukan islam tapi masyarakat islam dgn bukan islam dapat hidup aman dalam satu organisasi tanpa menimbulkan apa2 masaalah atau perkara yg sensetif sbb tu negara aman dari dulu hingga sekarang...

tapi dalam PR, huru hara jadinya yg bukan islam (Dap) jadi tuan besar minta yg bukan2 dan pas pula jadi badut tukang angguk2 geleng2, kejap boleh kejap tak boleh, pkr memang lalang dan badut yg taat.. dalam PR sendiri dah kucar kacir.. selama ini rakyat malaysia dapat hidup aman dibawah BN tapi sejak adanya PR negara/rakyat jadi huru hara dibuatnye.. lepas tu nak samakan dan nak salahkan BN plak..

pemerintahan BN lebih baik dari PR macam langit dgn bumi...

hampehhh.. punya PR.. perosak kemakmuran/kedamaian negara

Anonymous said...

Nak tau agama LKS dan LGE, rasanya kena tanya dgn Nizar Lambai, mungkin dia tau!

Entah2 agama Sembah Lilin kot ...

Anonymous said...

n.ajis selalu kata umno tolak islam ambik kebangsaan, umno kata agama suku politik suku. aku nak tahu gak sapa yang cakap mcm tu. pemimpin umno yg mana kata? kalau ada sapa2 yg boleh bongkarkan kisah ini bagus gak. kepada pencacai pas tu tolong tanya n.ajis tentang perkara ni.tq

Anonymous said...

hahaha anon 7.50pm kena smash dengan anon 9.54pm, tepat kat dahi woooo, hahaha. kita gelakkan diaaaa.. hahahaha

warisan tmk said...

Kita tidak perlu bimbang dengan pendirian parti-parti bukan Islam dan bukan Melayu.

Parti-parti bukan Islam dan bukan Melayu sampai bila pun akan memusushi Melayu dan Islam.

Baru-baru ini kita agak cemas sekiranya parti yang menamakan diri mereka Parti Islam Se-Malaysia sudah masuk jerat PKR dan DAP.

Selagi umat Islam bersatu, biarlah depa menjerit melolong nak guna nama Allah, atau mahu Malaysia jadi sekular....depa tak lebih dari 'anjing menyalak bukit'.