Sunday, January 6, 2013

Pengerusi DAP Pusat Karpal Singh, menyifatkan kesilapan pengiraan undi CEC adalah sejarah paling memalukan bagi parti. - KLPOS, 5 Jan 2013.

Cukup jelas dan nyata DAP mempraktikkan 'double standard'. Suatu 'screwed up' paling bodoh berlaku dalam sejarah pengiraan undi pada 15 Disember 2012. Kesilapan pengiraan undi yang didakwa sebagai 'technical glitch' atau kesilapan teknikal.

Rakyat mampu mengagak jika senario ini berlaku kepada parti-parti dalam BN, DAP pasti menyalak satu Malaya berlakunya 'penipuan undi dan politik wang'. Ini sudah pasti.

DAP cukup hebat apabila mendakwa 'technical glitch’ ini tidak merosakkan kredibiliti dan integriti parti tersebut. Lebih-lebih lagi slogan 'Tokong Besar Pulau Pinang' perlu dipertahankan demi maruah parti.

Agak terlambat ... slogan Competency, Accountability, Transparency sudah pun bertukar kepada slogan Cocky Arrogant Tokong.


'Kesalahan teknikal ala budak darjah dua sekolah kebangsaan ketawa berguling' ini telah meletakkan undi Zairil Khir Johari dari 305 undi, melompat ke paras tertinggi 803 undi.



TAKTIK CIPTA KEAJAIBAN DALAM DAP
Keajaiban ini meletakkan Zairil melompat ke tangga 20 carta popular CEC dari tangga ke 65 sebelum ini.

Satu lagi keajaiban tercetus dan berada diluar kotak pemikiran apabila Vincent Wu Him Ven, yang sebelum ini menang dengan 1,202 undi (kini hanya menang dengan 669 undi) turut diberi lantikan dalam CEC sebagai 'co-opted member'.

Tarikh berlakunya 'technical glitch' ini juga cukup cantik. Bulan 1 hari ke 4 tahun 2013. Jika mengikut tilikan masyarakat Cina Kantonis, angka yang timbul adalah "1314".

Angka "1314" bermakna "satu hidup, satu lagi mati". Barangkali DAP akan mati pada pilihanraya umum kali ini akibat 'technical glitch' dalam pengiraan undi.


Tidak cukup melakukan keajaiban, DAP melakukan 'damage control that make DAPigs look even more stupid' dengan meletakkan kesalahan kepada perisian Microsoft Excel.

Barangkali Pengerusi Microsoft, Bill Gates pasti tepuk dahi dengan dakwaan parti chauvinis ini.

Panik dengan situasi yang semakin tidak terkawal, pengarah pilihanraya Pooi Weng Keong dengan pantas meletakkan jawatan akibat 'technical glitch' dalam pengiraan undi.



TAKTIK GERILA KAMBUS TAIK
Terkejut dengan taktik gerila Pooi Weng Keong, Karpal Singh menyifatkan 'technical glitch' tidak sepatutnya berlaku, namun menerimanya sebagai sesuatu yang tidak disengajakan oleh pengarah pilihanraya DAP ini.

Malu alah dengan penangan 'technical glitch', Karpal merayu Pooi Weng Keong menarik balik peletakkan jawatan sebagai pengarah pilihanraya dan ahli jawatankuasa DAP Wilayah Persekutuan.

'Tokong Besar Pulau Pinang' yang juga Setiausaha Agung DAP dengan pantas menubuhkan jawatankuasa audit dalaman dan melantik audit luaran untuk menutup bau 'technical glitch' yang semakin membusuk.

Dr Ong Kian Ming (audit dalaman) dan TCMK Associated Chartered Accountants (juruaudit luar) dilantik bagi menutup kononnya kesilapan. Peliknya, hampir tiga minggu baru diumumkan 'technical glitch' oleh TCMK Associated Chartered Accountants.


Sepatutnya juruaudit luar yang mendapat pengiktirafan antarabangsa dilantik kerana mampu memberikan pendapat yang benar dan saksama hanya dalam masa seminggu siasatan dijalankan.

Namun DAP tetap memberikan tugas siasatan kepada juruaudit luar yang mempunyai prinsip yang sama seperti parti chauvinis. Jauh beza sebenarnya diantara satu minggu dan tiga minggu ini.



TAKTIK DIVERSION, ALIH TUMPUAN
Situasi 'technical glitch' memerlukan idea dan pemikiran mantap agar kredibiliti dan integriti DAP tidak akan diperlekehkan oleh musuh-musuh politik.

DAP memerlukan satu kerjasama erat dikalangan ahli-ahli parti untuk mengalih perhatian dan tumpuan berlakunya 'technical glitch' ini.

Taktik 'diversion' ini cukup terancang dan cukup rapi penyusunannya.

Ahli-ahli parti telah diminta untuk membuat bising di media kononnya tidak berpuas hati dengan pengiraan undi semula. Pengiraan undi semula ini didakwa telah melanggar undang-undang parti.

Ahli-ahli parti chauvinis sedang membuang undi untuk kesinambungan dinasti baru

Ahli-ahli parti diminta lantang bersuara mahu satu resolusi dikemukakan kepada CEC untuk diisytiharkan pengiraan undi semula ini sebagai tidak sah dan perlu diadakan semula undi yang baru.

Hanya dengan cara ini, barulah DAP dilihat sebagai telus, kredibiliti dan berintegriti.

Namun tiga persoalan yang timbul yang cuba ditutup dan dikambus dari pandangan mata kasar rakyat ...

1) Apa yang telah berlaku kepada catatan dan rekod pengiraan undi secara manual.
2) Apa yang telah berlaku kepada kertas-kertas undi tempohari.
3) Mengapa tidak dilakukan semula pengiraan undi secara manual dihadapan ahli parti dan badan bebas.

Perlu diingat, audit dalaman dan luaran hanya dijalankan secara tertutup dan tidak dilakukan secara terbuka. Dimanakah ketelusan, kredibiliti dan integriti yang dlaung-laungkan selama ini oleh DAP?



TAKTIK SEMAKIN BERSERABUT

Drama opera Cina ini semakin kusut dan berserabut.

Pengarah pilihanraya Pooi Weng Keong berkata catatan dan rekod pengiraan undi secara manual 'tidak berada dibawah bidang kuasanya lagi'.

'Tokong Besar Pulau Pinang' tidak mahu memberikan sebarang komen mengenai catatan dan rekod pengiraan undi secara manual. 'Tokong Besar Pulau Pinang' ini juga tidak mahu memberikan sebarang komen terhadap kertas-kertas undi tempohari.

Ong Kian Ming yang bertindak sebagai juruaudit dalaman pun malu alah dalam hal 'technical glitch' ini.

Chauvinis ini pernah 'famous' dengan menempelak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai tidak kompeten dan banyak melakukan penyalahgunaan kuasa.


Rupanya ketam mahu mengajar anak berjalan lurus.

Tidak hairanlah mengapa Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar menempelak prinsip demokrasi undi DAP Jahanam Style.




TAKTIK SEBENAR DAP
DAP yang selama ini berusaha untuk tampil sebagai parti pelbagai kaum menampakkan wajah cauvinis apabila tiada seorang pun daripada lapan calon Melayu terpilih menganggotai Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC).

Apa yang didakwa sebagai 'technical glitch' hanyalah sebagai usaha mengalih perhatian sebenar taktik untuk meramaikan kembali orang Melayu dalam DAP.

Bukan Zairil Khir Johari dan Senator Ariffin S. M. Omar sahaja yang perlu ditempatkan didalam CEC, enam nama yang tersingkir sebelum ini perlu juga diberikan tempat sewajarnya.

1) Ahmad Ton, Naib Pengerusi DAP Johor
2) Zulkifli Mohd Noor, Anggota Jawatankuasa DAP Pulau Pinang
3) Tengku Zulpuri Shah Raja Puji, Timbalan Pengerusi DAP Pahang
4) Solaiman Op Syed Ibrahim, Pengerusi DAP cawangan Desa Manjung
5) Roseli Abdul Ghani
6) Harun Ahmad

DAP tidak mahu dibayangkan sebagai parti dominasi kaum Cina dan tidak memberi laluan kepada mana-mana calon Melayu.


Kerana itulah, media dimomokkan dengan dakwaan kononnya ahli-ahli parti mahu satu resolusi dikemukakan kepada CEC untuk diisytiharkan pengiraan undi semula ini sebagai tidak sah dan perlu diadakan semula undi yang baru.

Undian baru perlu dilakukan bagi menempatkan keenam-enam nama Melayu dalam CEC, atau sekurang-kurangnya empat nama dari di atas.

'technical glitch' hanyalah sebagai alasan untuk diadakan kembali undian baru.

Rakyat perlu melihat drama opera Cina DAP ini secara halus dan teliti. Bahaya jika DAP berterusan dicop sebagai parti cauvinis kaum Cina.

Soalnya ... chauvinis-chauvinis mana dalam DAP yang sanggup berkorban atau dikorban bagi memberi laluan kepada orang Melayu.

Punyalah senang orang Melayu kena tipu ...



8 comments:

Anonymous said...

Melayu yg sokong PR je yg senang ditipu dan kena tipu....

Anonymous said...

Hny Melayu yg xde maruah yg sgp di BA
GHAL dan di BABIkan shj yg akan menyokong dan terus mnjilat puak DAPig....

Melayu DAPig = keturunan Si Kitol..

PUTRA CHUBADAK said...

MANA PERGI AMBIGA (NAH AMBIK KAU, BARU PADAN MUKA). MANA MAJLIS PEGUAM? SOROK MUKA BAWAH BANTAL BUSUK KA? MANA BERSHIT? DAH MAMPOS? MANA PEJUANG DEMOKRASI. DAP PATUT DI PANGGIL "DEMOCRSHIT AAGGON PARTIY YANG MENGAMALKAN, C-Cocky, A-Aragont, T-Tokong (CAT). Wahai umat Islam, terutama orang Melayu. Cuba beri jawapan. Orang Islam cuci berak dengan air ke atau dengan guna kertas tisu tandas. Jangan jadikan orang yang cuci berak dengan kertas tisu tandas sebagai "IMAM" KAMU. Faham tak maksud saya?

Anonymous said...

Dlm hal ni trdpt 2 kmungkinan yg brlaku. 1. Memandangkn tknan yg dihdpi akibat kkalahan calon mlyu bodoh dlm dapig maka mereka dgn sngaja mrekacipta satu alasan bg mnutup tuduhan dapig anti mlyu dgn satu lakonan opera cina dimainkn. Wlpn brjaya mcipta alasan tp mlyu tetap kekal pd dipandang hina oleh pmimpin dapig dgn diletakn pd kdudukn paling bwh atas prsetujuan sesama mereka. 2. Kemenangan calon mlyu bodoh dapig dgn segaja dinafikn dn disebotaj secara rahsia rasmi oleh kpmimpinan dapig. Jelas mlyu ttp kekal dithp pd kdudukn dipndg hina dapigs.

Anonymous said...

Sebenarnya sandiwara telah dilakukan dap dengan mengubah keputusan pemenang bahawa ada calon Melayu menang walhal sebenarnya kalah. Sandiwara dap ini juga menunjukkan berlaku kejadian RASUAH dan PENIPUAN dalam hal ini. Inilah penipuan dap yang begitu RASIS dan Umno kenal sangat cara dap yang sudah lapuk ini.

Anonymous said...

melayu yang bodoh sahaja masuk dap. Melayu yang masuk dap dierbodoh oleh dap

Anonymous said...

mana baju kuning/Bersih...??? tak buat demo ke...
mana pas tak guling2/solat atas jalan ke..??

Anonymous said...

DAP mmg tokong babi. zairil tu salah agama sebenarnya tapi masuk parti politik yg betul utk kaum2 dia. aku rasa dia nama jer islam utk mencari kelemahan yg ade dlm org2 melayu islam. kalau islam takkan hendak duduk dlm majlis BABI... muka pun muka kaum babi. i doubt it if knows how to mengucap kalimah syahadat. kalau dia nak sembahyang (kalau reti sembahyang) aku rasa dia akan masuk tokong ikut imam LIM GUAN ENG babi hutan...