Thursday, August 12, 2010


Bukannnya sesuatu yang baru, malah sudah berdekad tinggal dan menjadi warganegara Malaysia namun masih gagal dan tidak mampu bertutur Bahasa Melayu dengan baik.

Sikap bangsa Ultra Kiasu, dengan kata yang lebih mudah orang Cina memang menyusahkan kerja kerja para pembanci yang melakukan tugas sepanjang gerakan Banci Penduduk dan Perumahan 2010 di seluruh Negara.

Bangsa yang merasa diri mereka above the rest ini sudahlah tidak tahu bertutur baik dalam Bahasa Melayu, bertutur dalam English pun jahanam! jadi bagaimana para pembanci mahu menyempurnakan tugas mereka dengan sebaiknya.

Sudah hampir 53 tahun Merdeka, perkara sekecil ini tidak sepatutnya berlaku! Bangsa Cina semakin menjadi jadi bongkak dan angkuh tidak mahu memperlajari Bahasa Melayu dengan sebaik mungkin.

Inilah yang menyusahkan kerja kerja pembanci kerana hasil kajiselidik Fasa I menunjukkan 70% daripada mereka yang tidak memberi maklumbalas adalah bangsa Ultra Kiasu Cina!.

Sikap kurang ajar, angkuh dan bongkak ini adalah hasil terjemahan sikap ahli politik mereka baik dari MCA, Gerakan, DAP yang terbukti sebenarnya rasis!

Jangan salahkan orang Melayu selaku tuan punya tanah jika terpaksa bersikap perkauman kerana bangsa Cina ini sememangnya rasis.

Apakah kita telah lupa bagaimana dengan kejadian puak Han di negara China telah memberontak dan membunuh kaum Uighur atas dasar perkauman (rasis). Bangsa ini sudah berzaman lagi mempunyai sikap perkauman yang tebal baik sesama bangsa mereka sendiri walaupun mempunyai pelbagai kaum di negara China.

Sikap bongkak tidak mahu belajar Bahasa Kebangsaan rasmi Malaysia sudah untuk dijadikan alasan perlunya bangsa Ultra Kiasu ini nyah dari negara kita.

Tidak mahu mempelajari Bahasa Melayu bermaksud derhaka kepada Perlembagaan Negara! Derhaka kepada Perlembagaan Negara bermaksud derhaka kepada Raja Raja Melayu! Dan derhaka kepada Raja Raja Melayu bermaksud derhaka kepada Orang Orang Melayu secara keseluruhan!

Ada lebih baiknya Kerajaan membuang kerakyatan bangsa Ultra Kiasu yang tidak mampu bertutur fasih di dalam Bahasa Melayu walaupun sudah menetap di Malaysia hampir 50 tahun.

Menteri Amaran ... Masih lagi mahu memberi amaran kah !!!


MELAYU ATAS PAGAR

5 comments:

Megat Alam Gempita said...

70% tak faham Bahasa Melayu atau bahasa Inggeris meskipun dah 52 tahun Malaysia merdeka, kebanyakan duduk di bandar-bandar besar terutamanya di Johor, Penang dan Selangor.

Adakah mereka ini masuk ke Malaysia secara sah atau mungkin pendatang haram dari Republik China, Hong Kong, Taiwan yang diseludup masuk ke Malaysia dan didaftarkan di bandar-bandar besar untuk mengundi dan memenangkan DAP dalam PRU kelak?

Adakah I/C mereka ini sah atau palsu sila periksa melalui card reader

Adakah mereka ini tidak mahu melayan para pembanci Melayu kerana sikap racist mereka atau ada sesuatu yang ingin mereka sorokkan agar tidak diketahui pembanci dan kerajaan?

1001 lagi persoalan yang boleh ditanya oleh para pembaca dan bloggers, apa yang berlaku di Johor tu adalah satu PETANDA...

Anonymous said...

Apa yang saudara tulis disokong penuh. Sepatutnya kaum ini sudah fasih berbahasa Melayu kerana negara sudah merdeka sejak 53 tahun yang lalu. Bagaimanapun dasar Kerajan sendiri juga patut dipersalahkan. Sepatutnya Kerajaan hanya mewujudkan sekolah satu aliran sahaja iaitu sekolah kebangsaan seperti di negara-negara maju. Sikap orang Melayu yang tidak menghargai bahasa sendiri juga patut dipersalahkan. Berapa ramai orang Melayu yang mengunakan bahasa Inggris atau bahasa rojak dalam pertuturan harian malu dengan bahasa sendiri ke. Orang Melayu lebih suka menggunakan bahasa Inggris jika bercakap dengan kaum ini. Atau setidak-tidaknya menggunakan bahasa Melayu menurut loghat kaum berkenaan.Malah orang Melayu sendiri ramai yang tidak tahu berbahasa Malaysia. Jadi bagaimanakan kaum pendatang ini menghargai bahasa Melayu jika orang Melayu sendiri tidak menghargai bahasa mereka. Bangsa Melayu patut mencontohi bangsa Jepun, Cina, Inggris, Perancis, Siam dan sebagainya yang amat menghargai bahasa mereka. Tak hairanlah jika orang Melayu berhijrah ke negara-negara tersebut dengan cepat bahasa Melayu mereka akan ditelan oleh bahasa tuan rumah. Tetapi di negara ini bahasa Melayu seolah-olah ditelan oleh bahasa asing.

Anonymous said...

Apa yang menarik adalah orang Melayu itu sendiri yang dah jadi kitol jahanam !!!

kita tak payahlah nak selindung atau takut dengan nama si kitol ini.

Anwar Ibrahim, Khairy Jamaludin, Nik Aziz, Khalid Samad, Mahfuz Omar dan beberapa lagi pemimpin Melayu dari PKR dan PAS adalah KITOL ZAMAN MODEN ERA GLOBALISASI.

inilah pengkhinanat yang sepatutnya dihukum buang negara sama seperti bangsa yang ultrakiasooo gila!!!

disebabkan mereka inilah bangsat Cina semakin berani menentang hak dan keistimewaan oranbg Melayu.

Anonymous said...

Tumpang lalu yer....

asyik cina je yang kena kan....

india yang tak pandai cakap melayu tak ada ker?
kalau g sabah sarawak... lagi ramai yang tak pandai cakap melayu....

ada juga melayu yang tau cakap melayu tapi tak faham bahasa melayu....

Anonymous said...

itu namanya MELAYU GILER bang 12.55pm

bila melayu yang tau cakap melayu tapi tak faham bahasa melayu kita gelarkan MELAYU GILER !!!