Tuesday, August 17, 2010



Selepas kecelupaan Si Tony Pua barua mulut longkang belaan DAP cuba bermain dengan sentimen perkauman dengan isu penghapusan subsidi 7% dalam pembelian hartanah berduyun-duyun orang-orang Melayu membuat laporan polis termasuklah daripada UMNO dan NGO.Mereka mahukan satu siasatan dilakukan terhadap kenyataan Barua Mulut Longkang ini.Aku tak pasti atas akta apa tindakan boleh diambil terhadapnya tetapi secara peribadi aku merasakan permainan bangsa pendatang sekarang semakin menjadi-jadi.Kenapa ini terjadi? Aku mempunyai 2 jawapan yang aku rasakan harus diberi penekanan.

Pertama- senario politik sekarang agak kurang stabil apabila mereka melihat orang melayu sekarang telah berpecah kepada 3 iaitu UMNO,PAS dan PKR. UMNO dengan imej kejayaan membawa Malaysia kemercu kejayaan selepas lebih dari 50 tahun memerintah.PKR dgn imej cuba memberi keadilan kepada semua rakyat tanpa memikirkan tentang apa yang telah dipersetujui oleh pemimpin dahulu.Manakala PAS seperti biasa menjadi haiwan belaan kepada DAP dan PKR. Atas kesedaran perpecahan dikalangan orang Melayu, mereka merasakan ketiga2 parti ini sedang mencari sokongan daripada pihak kedua dan sebagai bangsa ke-2 terbanyak di Malaysia sudah tentu sokongan daripada mereka amat diperlukan untuk berkuasa.

Kedua- Mereka merasakan bahawa mereka adalah kuasa ekonomi di Malaysia sekarang.Bagi mereka semua perkara telah dimonopoli oleh bangsa mereka terutamanya berkenaan dengan perniagaan yang melibatkan bahan-bahan asas di Malaysia.Mereka merasakan bahawa tanpa bahan-bahan asas tersebut mereka mampu mengoyangkan ekonomi dan juga taraf hidup rakyat Malaysia.Sebagai contoh pembekal gula terbesar di Malaysia adalah dari bangsa pendatang itu sendiri. Baru-baru ini Kongres Ekonomi Cina telah meluluskan resolusi menuntut ekuiti yang diperuntukkan kepada bumiputera sebanyak 30 peratus dalam semua sektor ekonomi dikurangkan secara berperingkat.Aku tak berniat untuk bercerita tentang ini kerana perkara ini mendapat liputan meluas dari sahabat blogger yang lain.Apa yang ingin aku perkatakan adalah apakah yang mampu kita sebagai orang Melayu lakukan untuk mengajar mereka-mereka yang berada di dalam Kongres itu supaya sedar siapa diri mereka sebenarnya dan asal usul mereka.


Dari konteks kerajaan persekutuan, PM Najib harus melihat ini secara positif dan negatif.Pertama dari segi pembangunan ekonomi disamping tidak meminggirkan hak keistimewaan orang Melayu itu sendiri.Kedua sebagai PM kepada semua kaum adalah salah kiranya beliau tidak mengambil perhatian terhadap resolusi tersebut dan sebagai seorang Melayu beliau juga tidak boleh membiarkan keistimewaan bangsa sendiri terhakis sedikit demi sedikit.

Sebagai rakyat, kita harus melihat kepada keperluan kita membantu peniaga dari bangsa sendiri daripada kita terus memberi peluang kepada bangsa pendatang mengaut keuntungan yang akhirnya mengakibatkan anak cucu kita akan merempat ditanah air sendiri dimasa akan datang.Apakah tindakan yang mampu kita lakukan sekarang? Jawapannya adalah satu, mulakan kempen beli barangan bumiputra supaya mereka sedar kuasa membeli masih lagi di tangan orang-orang Melayu dan tanpa kita, bangsa pendatang ini tidak akan pergi jauh dan mana mungkin mereka berani mempertikaikan keistimewaan kita andai hak ini kita gunakan sebaik-baiknya.

Aku ternanti-nanti adakah akan ada Hero Melayu membuat laporan polis terhadap Kongres Ekonomi Cina.Jangan hanya kerana seorang individu membuat kenyataan maka berebut-berebut untuk muncul hero kepada bangsa sendiri tetapi apabila satu kumpulan "tetamu yang tidak diundang" memasang umpan, sayang sekali umpan tidak disambar malah langsung tidak diusik.

Kesimpulan aku senang, DAP, MCA dan Gerakan dalam satu lingkungan yang sama.Mereka cuba memecahkan kuasa politik orang Melayu dengan menggunakan kuasa ekonomi yang bagi mereka amat kuat untuk dirobohkan.Adakah kita mahu anak cucu kita merempat di tanah air sendiri?

Ihsan Kita Gempur

5 comments:

Anonymous said...

Generasi selepas merdeka tak tahu apa itu 13 mei.Apek2 tua cina ramai yang dah mampus,so tak de sapa yang nak bercerita tragedi berdarah ni pada anak2 mereka.Kalau mereka nak merasa pulak,apa salahnya.Jangan lupa bila melayu mengamuk,habis jadi abu nanti.

Wake UP! said...

Dah bagi muka sangat. Beri betis nak paha.

Kalau rusuhan kaum berlaku lagi, sapu bersih itu komunis.

Jangan kasi ada sekor pun hidup di Tanah Melayu ni.

Ini Tanah Melayu, bukan Tanah Besar China.

Anonymous said...

penghapusan subsidi 7% dalam pembelian hartanah ---

Aku betulkan ...
penghapusan subsidi 7% dalam pembelian hartanah MEWAH atas RM 500 ribu ...

Spin no 1 la blog ni!!! ORg Melayu yg dah kaya tu buat apa bagi subsidi lagi??? KAsi subsidi tu kat org Melayu miskin ni, paham???

Anonymous said...

woi apek 208,apa kau merepek ni?Berambus balik tanah besaklah.

Anonymous said...

Woi Melayu Bodoh 3:34 ... ko tu dah la miskin, dibodohkan lagi dengan Melayu kaya!!

Aku Melayu jugak ... tapi tak sanggup jadi pejuang utk mengayakan lagi Melayu Kaya, padahal banyak lagi Melayu miskin kat bawah ni!!!

BIla cakap bodoh marah!! Dah la bodoh miskin pulak tu. GI la kayakan lagi org Melayu kaya dan kita selama2nya jadi miskin!!!

Subsidi Melayu Kaya tu, kalo digunakan utk Melayu miskin confirm takde org Melayu miskin dah kat Malaysia ni