Wednesday, August 25, 2010

JIKA TAK SUKA, KENAPA TAK TINGGALKAN MALAYSIA

Salah seorang wakil MIC dari Kedah M.Ramachandran dari Kulim, telah menyarankan kepada kaumnya supaya meninggalkan negara ini utk berhijrah ke negara lain utk mendapatkan kehidupan yg lebih baik krn kononya kaum india di Tanah Melayu tidak mendapat layanan yg baik dan adil dari kerajaan. Memandangkan kepada sumbangan mereka kepada negara sejak 150 tahun dahulu.

Beliau berucap dgn lantang dan berapi-api d perhimpunan MIC yg ke 6 yg d adakan di Dewan Merdeka, PWTC baru-baru ini. Tambah beliau, "kita adalah rakyat negara ini dan Barisan Nasional akan mencari kita untuk mendapatkan undi. Tetapi apa yang kita dapat, kita akan hanya dikenali apabila dekat-dekat pilihanraya, selepas itu kita di lupakan. Kita di beri beberapa gelaran, oleh itu mengapa terus tinggal dinegara ini. Kita kenalah berhijrah kepada negara lain yang boleh memberi peluang yang lebih baik."

Dalam pada itu wakil MIC dari Kulim, M.Ramachandran, disaran supaya membaca dan menghayati kenyataan bekas Presiden MIC, Tun V.T.Samanthan seperti yang di siarkan di bawah dengan harapan beliau sedia menarik balik saranan beliau di Mesyuarat MIC itu.

Orang ramai yang ditemui menganggap ucapan wakil Kedah itu sebagai satu hasutan dan penghinaan serta bodoh selain dari tidak berterima kasih atau menghargai keatas kemurahan hati penduduk asal negara ini.


Petikan dari kata-kata bekas Presiden MIC Tun V.T.Samanthan;

"Pada tahun 1955, kita telah memenangi pilihanraya dengan majoriti tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya disini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. apakah yang mereka putuskan mengenai kewarganegaraan?

Jika kita lihat di serata negara Asia atau Asia Timur, kita akan mendapati kaum india tidak akan di terima di Cylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di negara Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara- negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut?

"Di Burma, seperti yang kita semua maklum, kaum India telah di usir keluar, di Ceylon mereka tidak di berikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan juga anda tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, "Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di Negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara."

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu), ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Dimanakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih perihatin, bersopan santun dan tertib selain dari bangsa MELAYU.

Dimanakah anda boleh mendapat layanan Politik yang baik untuk kaum PENDATANG? Dimanakah dalam sejarah DUNIA? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah FAKTA. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti.

Tetapi SAYA AMAT GEMBIRA DI SINI."


*petikan kata-kata TUN V.T.SAMANTHAN yang di siarkan ERA BARU 30 Julai 2010 / 18 Syaaban 1431H

Sumber Blogg POH PALEH WEH

4 comments:

Anonymous said...

eh pukimak! family aku ade kat Malaya sejak tahun 1600 tau tak? sebelum melayu bodoh masuk! siape yang pendatang? anak haram la semua. ni lah akibat tak makan babi! melayu bodoh!!!!!!!! hahahahahahahahahaha

Anonymous said...

woi pukimak, kaum melayu dah ada kat sini sebelum zaman datruk nenenk kau datng sini la. 1511 masa portugis menawan melaka , orang melayu dah lama duduk sisni la bangang. sebelum hang tuah mati pada sekitar ketibaan protugis dia ada kata takkan melatyu hilang didunia. bangang punya cina kominis sial ni. ini TANAH MELAYU, MALAYLAND . orang melayu dan nusantara sudah duduk sini sebelum atyuk nenek kau tahun 1600 tu datang.tu lah makan babi banyak sangat. muka pun hodoh mata sepet macam babi jugak..cina bodoh.....hahahahahaah

Sang Guna said...

HARAMJADAH PUNYA KAFIR SIAL, DATUK NENEK SUNDAL KAU DAH ADA KAT SINI SEJAK 1600, MELAYU DAH ADA KAT SINI BERATUS TAHUN SEBELEUM TU BEBAL.
DASAR PEMAKAN BABI YG BEBAL MCM BABI.

Anonymous said...

Cina2 semua pendatang haram..Datang sini kejanya jual puki jer.