Sunday, November 4, 2012


SUBANG JAYA: Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar menegaskan bahawa sebarang peruntukan undang-undang berkaitan kebebasan beragama harus dilaksanakan secara adil tanpa mengira agama termasuk Islam.

Kata beliau, seharusnya tidak wujud sebarang desakan beragama sehingga membezakan antara agama Islam dan agama lain.

Tiada desakan dalam beragama...mana boleh kita kata ‘maaf ini (kebebasan beragama) hanya untuk bukan Islam sahaja’, ia seharusnya dilaksanakan sama rata,” katanya ketika menjadi panel forum 'Islamic State: Which version; Who’s responsibility?’ anjuran Gereja Full Gospel Tabernacle di Subang hari ini.

Beliau menjawab soalan penonton yang bertanyakan pendapatnya tentang kewajaran kaum Melayu diberikan kebebasan beragama seperti yang dinikmati oleh golongan bukan Islam.


Perkara 11 (4) Perlembagaan Persekutuan memberi kuasa kepada kerajaan negeri atau kerajaaan persekutuan untuk menggubal undang-undang bagi mengawal atau menyekat penganut agama bukan Islam menyebarkan atau mengembangkan ajaran atau kepercayaan mereka kepada orang-orang Islam.

Walau bagaimanapun permohonan orang Islam untuk tukar agama masih tertakluk di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah berdasarkan Seksyen 61(3)(b)(x) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri.

Sementara itu Izzah turut mempertikaikan undang-undang yang digunakan pihak berkuasa di negara ini dalam menangani gejala Lesbian, Gay, Biseksual dan Transeksual (LGBT).

Menurutnya, selain daripada tempat awam, pihak berkuasa tidak wajar untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang terlibat dengan gejala tersebut.

Menyifatkannya sebagai tidak menghormati privasi seseorang, tindakan tersebut juga katanya tidak membawa sebarang nilai Islam.


“Dalam Islam terdapat sekatan berhubung isu LGBT ini. Tapi apa yang penting ialah kita tidak menjadikan golongan ini sebagai mangsa. Kita harus terima mereka ini.

“Sebagai seorang Muslim, saya boleh terima (LGBT). Pada saya, sesiapa yang melakukan orientasi seks mereka di tempat peribadi, kita tidak boleh mengambil tindakan (terhadapnya). Sebagai seorang muslim, saya tidak boleh menerima ini.

“Pelaksanaan (undang-undang ketika ini) tidak menghormati (pelaku) dan tidak membawa sebarang makna dari segi Islam dan juga mana-mana agama.Kita (Muslim) ada sekatan-sekatan tertentu, tetapi ia tidak seharusnya menceroboh ruang privasi,” tegas beliau.


sumber : ANTARAPOS

15 comments:

Anonymous said...

Babi anak haram..
Bapak dgn anak sama jer..
Gi tukar agama hindu la nurul izah oii pastu tukar nama skali a.izahgamaran..
Babi punye melayu murtad nie...

Anonymous said...

Kubur kan je PR dalam PRU 13 nanti..rosak Malaysia kalau ditadbir oleh PR ni...sedarlah wahai orang-orang Melayu dan orang2 Islam...!

Anonymous said...

Tuhan dah tunjukkan hala tuju negara kalau ditadbir oleh PR ..masih tak faham2 lagi ke..? alahaiiii...

Anonymous said...

sial babi haram jadah...laknatullah...aku sumpah anak beranak menderita seumur hidup...tak habis2 nak menjahanamkan bangsa sendiri dek kerana nak kan kuasa...

Anonymous said...

mana2 yg sokong fuckatan rakyat ni..sebenarnya Allah dh butakan hati dia org...

Anonymous said...

Apa nak jadi dgn Izzah ni? Ya Allah, buka lah hati hamba mu ini. Amin

Anonymous said...

Hanya Allah yang membalas segala keculaparan kamu no-rule jijah anak BABI dan ikan sepat kering

Anonymous said...

kalau dah cakap mcm ni.. mcm mana akidah dia ni agak2nye..
memperjuangkan semua agama adalah sama, memperjuangkan umat islam boleh murtad sesuka hati, seks songsang dibolehkan dan mesti dilindungi...

bapak dgn anak sama..

semoga Allah swt melindungi agama, bangsa dan negara malaysia dari manusia2 seperti ini.. amin

Anonymous said...

akau rasa anak sial anuar dah kafir termasuk emak bapak dan lain-lain dalam fucktan. Demi Allah aku harap mereka ini akan mampos dalam kehinaan macam bos yahudi yg macam mayat hidup tu...AMIN, AMIN

Anonymous said...

Kau tanggunglah dosa dan berjawab lah dengan Allah di hari kiamat nanti. Namun sementara itu, kau dan juak juak kau tidak akan mendapat apa apa undi dari aku.

Remember, 1 vote can make a difference.....

Anonymous said...

ko org bawak si izzah ni kat aku biar aku liwat bontot dia ni...

Anonymous said...

KITA TUNGGU KOMEN NIK AZIZ,HADI AWANG,MAT SABU SERTA LAIN-LAIN PEMIMPIN PAS DARI KALANGAN USTAZ SETRA USTAZAH LEPASAN PONDOK (TIDAK TERMASUK LEPASAN PONDOK DURIAN)ATAU IPTA/IPTS DALAM DAN LUAR NEGARA YG MENDABIK DADA MEREKALAH SAJA PAKAR DALAM HUKUM ISLAM.

Anonymous said...

astafirullah al azim..mengucap banyak2 nurul jgn kerana undi nak dijual segala2 nya hatta agama dn akidah anda

Anonymous said...

SEmua keluarga Anuwar PATUT TUKAR AGAMA !!

Anonymous said...

Nurul Izzah, telah mengajak umat melayu beragama Islam MURTAD! sah agama die tungang langang.