Friday, November 9, 2012


KUANTAN 8 Nov. - Lynas Advanced Material Plant (LAMP) boleh memulakan operasi selepas Mahkamah Tinggi di sini hari ini menolak permohonan tiga penduduk Kuantan untuk melanjutkan perintah injunksi interim (sementara) terhadap Lesen Operasi Sementara (TOL) ke atas syarikat tersebut.

Hakim Datuk Mariana Yahya memutuskan demikian dengan alasan masih terlalu awal untuk penduduk tersebut untuk mencabar pemberian TOL oleh Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) dan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi kepada syarikat memproses nadir bumi itu bagi memulakan operasi.

http://mynewshub.my/wp-content/uploads/2012/06/Anti-Lynas.jpg

‘‘Saya berpendapat masih terlalu awal untuk mempertikaikan status TOL dalam kes ini dan adalah lebih sesuai jika pertikaian dibuat dalam semakan kehakiman.

Hakim Datuk Mariana Yahya dalam penghakimannya berkata injunksi itu ditolak kerana ia bukan sahaja melibatkan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) serta Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB), tetapi juga Lynas sebagai responden ketiga.


http://2.bp.blogspot.com/-vLl-ivt4ctI/T4KeeR8tscI/AAAAAAAASnM/tXTArzH1TTQ/s640/lynas2.jpeg

"Keseimbangan ekuiti perlu diputuskan bukan sahaja antara pemohon (penduduk Gebeng) dan MOSTI serta AELB, tetapi juga Lynas sebagai pihak ketiga yang mempunyai kepentingan dalam keputusan kes ini," katanya.

Sebelum ini penduduk Kuantan yang diwakili peguam Datuk Bastian Pius Vendargon, memohon supaya mahkamah membekukan TOL bagi menghentikan operasi LAMP.

Pihak Lynas membuat permohonan untuk menjadi responden ketiga dalam semakan kehakiman terhadap permohonan penduduk Kuantan yang mencabar keputusan dua responden (MOSTI dan AELB) dalam pemberian TOL kepada Lynas sebelum ini.

http://anilnetto.com/wp-content/uploads/2012/02/Stop-Lynas-protest-crowd-in-penang.jpg

Hakim juga dalam penghakimannya turut membenarkan Lynas menjadi responden ketiga dalam semakan kehakiman itu di mana tarikh semakannya belum diputuskan lagi.

Dalam pada itu, Vendargon ketika ditemui pemberita di luar mahkamah berkata pihaknya akan merayu terhadap keputusan itu dalam masa dua hari.

http://gopeng.files.wordpress.com/2012/02/20120226_stop_lynas_green_2_lim_kit_siang_anwar_ibrahim_02.jpg

Selain Vendargon, pemohon diwakili oleh Hon Kai Ping, R. Sarengapani, Anne Marie dan Gene Anand Vendargon manakala kedua-dua responden diwakili Peguam Kanan Persekutuan, Shamsul Bolhassan, Datin Noor Azzah Abdul Aziz dan Laila Muhamad Bostaman.

Lynas pula diwakili oleh Sunil Abraham, Wong Kah Hui and Emily Chin.

Keputusan Mahkamah Tinggi di sini, yang membenarkan Lynas Advanced Material Plant (LAMP) beroperasi disambut dengan doa dan air mata kesyukuran oleh pekerja syarikat itu yang berhimpun di pekarangan Kompleks Mahkamah Kuantan sejak awal pagi ini.


Kumpulan pekerja dan penyokong Lynas kira-kira 500 orang yang rata-ratanya beragama Islam itu turut berulang kali melaungkan takbir sebagai tanda meraikan kejayaan sebaik sahaja dimaklumkan keputusan Hakim, Datuk Mariana Yahya yang memihak LAMP.

Dalam masa sama, suasana menjadi sayu seketika apabila ada dalam kalangan pekerja LAMP menangis dan menadah tangan berdoa tanda bersyukur kepada Allah SWT di atas keputusan itu yang sekali gus menjamin periuk nasi mereka tidak terjejas.

Senyuman dan keceriaan juga jelas terpancar di wajah setiap daripada mereka berikutan loji memproses nadir bumi itu akhirnya dibenarkan beroperasi sekali gus meninggalkan segala kegelisahan sebelum ini berhubung kedudukan LAMP yang ditentang pihak anti-Lynas melalui pelbagai usaha.

http://4.bp.blogspot.com/-y3HhDdCKFQ4/T0mifrFgY-I/AAAAAAAAIWE/vFT0gFMWdqc/s400/Anwar+Ibrahim+260212+03

13 comments:

Anonymous said...

Pihak pengurusan LYNAS pastikan JGN BG LANGSONG penyokong pakatan SYAITONIRROJIN bertapak/mnjejak kaki ke LYNAS...takot sok jadi mcm kat Proton n Petronas...

Barua2 pakatan haramJADAH lah yg mmbusuk nama Proton & Petronas skrg..Dan yg penting tapis seketat2nya puak mangkok sepet yg nak di amek bkrja krn puak itula yg paling NYARING MENYALAK menentang LYNAS...

Kpd kakitangan LYNAS..tahniah dan selamat bekerja ..

Anonymous said...

pastikan waktu interview calon bkn berlatar belakangkan Pembangkang & buat satu ujian mengenai parti sokong mereka & kemukakan surat akuan sokong parti,,klu semua berpihak BN terima dia bekerja klu was-was reject aje. Ingat kata Pembangkan dulu duit BN adalah haram,,so wat pe bagi mereka kerja dgn BN..baru padan muka beruk2 ni semua...

Anonymous said...

Kalau nak tutup Lynas, tutup dulu ladang babi kat Malaysia ni. Toksik buangan ladang babi tu lagi teruk ancamannya pd alam sekitar dan masyarakat. Genting tu suruh tutup. Malaysia dah makin panas sbb tanah tinggi ditarah. Maksiat berleluasa. PAS buat apa? Jd pak turut. Bongok. Hutan Kelantan dan Kedah dah habis kena tarah tak havoc, apsal? Pasir kena kaut rosakkan alam skitar, mana suara? Lynas belum tentu cemar alam sekitar, tp yg sedia ada tu dah jelas kesannya, mana bantahan? Fuck la anti-Lynas.

Anonymous said...

kalu kite perhatikan majoriti yg nk Lynas di tutup ialah orang2 Cina terutama drp DAP, sbb mereka tahu mereka tak mendapat untung bila kilang ni beroperasi,kerana org melayu di Gebeng pasti mendapat manafaat dan peluang kerja utk anak2 mereka, termasuk tender2 drp kilang tersebut. Mereka sakit hati kerena x dpt untung kpd mereka..

Anonymous said...

kekadang umno ni susah diajar,suka menyusahkan diri sendiri,walaupun ramai yang mencadangkan jangan ambil pekerja yg condong pd pembangkang nanti akan ada orang kuat bn yg berkata 'kita mengambil pekerja tanpa mengira fahaman politik' inilah yg berlaku pd kerajaan malaysia bila k/tangan serta pegawainya ramai yg condong pada pembangkang ini yg menyebabkan banyak dasar tidak berjalan lancar

Anonymous said...

Aku setuju ckp ko, UMNO sometimes problem gak, suka amik org pembangkang kerja dgn kerajaan sbb tu la byk rahsia kerajaan dan negera dibocorkan oleh pembangkang, aku cadangkan la, setiap kakitangan kerajaan undi tiada rahsia, maksudnya setiap kakitangan diwajibkan sokong kerajaan dan kerta undi mereka boleh disemak oleh kerajaan. Kalu didapati mereka menyokong pembangkang bagi aje surat amaran kemudian disusuli dgn penamatan kerja jika terus jdi pro-pembangkang. Kita nak kakitangan kerajaan yg sokong 100% kerajaan sbb duit kerajaan adalah hak mereka yg menyokong. Lgi pun dulu PAS ckp haram utk ahli mereka mkn duit kerejaan sbb ia datang drp hasil cukai judi, arak & maksiat. Tapi now RM500 yg kerajaan bagi mereka dulu yg sapu bersih,,sungguh melucukan.

Melayu Atas Pagar said...

SEMAKIN MENARIK KOMEN DI SINI

Anonymous said...

hanya takut periok nasi tak berasap sanggup mempertarukan masa depan cucu cicit.masalah skarang bukan menghalang nak buka kilang kat malaysia tapi sisa toksit tu nak campak mana? tu persoalannya....yg meluluskan projek nie 20 thun akan datang dh momposss dah.anakcucu kita le yg nanggungnya....tu masalahnyv...

Anonymous said...

Mereka yg menjalankan dan mencadangkan projek Lynas pasti mesti dah buat detail planing drp bahan mentah hingga pelupasan sisanya, dah pasti mereka lebih arif akan kesan dan akibatnya kepada manusia dan alam sekitar. Kenapa kita mudah sangat mudah terpengaruh dengan dakyah pembangkang, bukan kah lebih baik dibuat perbincangan terbuka sesi dialog dengan pakar utk mendapat penjelasan. Masalahnya bila kerajaan tubuh jawatankuasa atau comity Lynas, mana perginya pakar sains pembangkang? YB PAS sendiri pun mengakui Lynas selamat tpi mengapa pula yg lain dlm pembangkang yg menentang? Apa nak makan tahi DAP ke atau memata2 nak meraih undi percuma drp rakyat atau nak sgt publisiti murahan. Kita ramai pakar nuclear gunakan pandangan mereka2 ini, napa pulak nak ambil pandangan Lim Kit Siang (Bapa Komunis tu) atau al-juburi tu, mereka x layak bercakap pasal Lynas...tolonglah...jgnlah asyik nak bodohkan rakyat.

Anonymous said...

Anon 2.23...Ko yg bangang sebenarnya..

Ko ada kepakaran ker nak tentukan radiasi nih?...Pakar2 dah kata LYNAS tidak memudaratkan, tapi ko tetap sanggah?. Kalau nak dikira, radiasi dari laptop, talifon, bateri, dan lain2 gajet yang selalu kita gunakan adalah lebih tinggi radiasinya dari kilang tersebut...ko tak kisah pun?.

So, kalau setakat tangkap apa yg org cakap ko memang bengong.
Ko tak nak buat demo ker haramkan kenderaan motor diatas jalan, pasal yg nyata kenderaan tersebut boleh membunuh...hari2 accident hari2 org mati...ko nak kata apa??? soo haiii....

Takkan ko nak kata ianya satu kerperluan??..So sama dgn LYNAS...ianya adalah keperluan Negara,yg anti sgt adalah CINA2 laknat yg mengetahui bahawa LYNAS adalah sumber periuk nasi Negara dan pekerja2 yg rata2nya org Melayu. LYNAS juga terdapat dinegara China, maka China mendapat pesaing yg paling hebat iaitu Malaysia..selama ini nadir ibi hanya dikuasai oleh mereka.

Ko pergi selidik dan kira keuntungan yg mereka buat dari nadir bumi ni?. Kenapa rakyat CINA mereka tak bantah?..tup2 rakyat Cina di sini pulak bantah, campur rakyat Melayu seperti ko yg x tahu apa2 pun bantah?...bodohnya.....

Cuba ko ajak semua rakyat bantah dan buat demo di loji2 Petronas di Malaysia?..kan Loji2 tangki2 minyak Petronas ni bahaya...ada brani ker?. Mereka2 yg menjalankan kerja2 didalam kaw. tersebut terdedah dgn bau2 yg boleh mendatangkan kemudaratan pada kesihatan mereka. Tetapi ko jgn lupa...ramai puak2 sakai ko yg bekerja dgn petronas...ada berani suruh mereka berhenti dan buat demo?. tak berani beb..pasal tu sumber nperiuk nasi mereka. Kalau berhenti nak makan apa?.

So stop lah berkata-kata dgn benda yg ko sendiri x jelas dan tak tahu. Jgn jadi kera....

Anonymous said...

Saya sokong.

Anonymous said...

Hahaha... Mmg betul pun...

Anonymous said...

buy tramadol without a script tramadol hcl hcl - what's maximum dosage tramadol