Thursday, June 9, 2011


PELIKKAN? Dulu tidak timbul pula soal meletakkan status bangsa pada anak yang dilahirkan hasil kacukan India - Cina, ataupun Cina - Melayu waimah India - Melayu sekalipun.

Tapi lain pula terjadi apabila ADUN Subang Jaya, Hannah Yeoh yang telah berjaya melahirkan anak hasil perkahwinan beliau bersama seorang lelaki India. Ketika sedang mengisi borang JPN bagi anaknya, Hannah Yeoh membuat kekecohan dengan meletakkan nama anak beliau berbangsa 'Anak Malaysia'. Emmm.. Pada awalnya Melayu CinDia amat kagum dengan keunikan rakyat Malaysia seperti yang diamalkan Hannah Yeoh.

Perkahwinan campuran sebagai bukti penyatuan rakyat Malaysia WALAUPUN MASIH MENGEKALKAN STATUS BANGSA MASING2. Itu situasi dan keunikan Malaysia. Jika hendak bercakap soal berbilang bangsa, Indonesia pun berbilang bangsa. Akan tetapi, bangsa dihapuskan dan diletak dengan panggilan Bangsa Indonesia. Akan tetapi itu tidak berlaku di Malaysia.


Negara kita mampu bersatu padu walaupun masih mengekalkan identiti bangsa masing2. Apa agenda Hannah Yeoh membuat kekecohan meletakkan status bangsa anak beliau sendiri. Bukan isu 'Anak Malaysia' yang ditimbulkan.

Persoalannya, tindakan Hannah Yeoh seolah2 cuba mencetuskan kemarahan rakyat Malaysia yang mencipta keamanan. Mana mungkin Malaysia dengan mudah membuang Bangsa masing2 dan meletakkan kesemua bangsa dengan status 'Anak Malaysia'. Atau itu agenda tersembunyi Hannah Yeoh dan DAP? Maknanya tidak akan ada lagi kaum bumiputera?


Berhati2 Hannah jikalau ye pun hendak melakukan strategi menjatuhkan air muka UMNO dan BN. Bukan dengan menggunakan anak kamu sendiri sebagai alat bagi menaikkan imej politik Parti. Ataupun, Hannah tidak dapat menerima anaknya diletakkan dalam status bangsa India?

Jika diikutkan apabila berlakunya perkahwinan campuran, maka anak yang dilahirkan akan menggunakan status bangsa dari pihak suami, Sudah pasti keluarga Hannah akan berang dengan status tersebut? Adakah Hannah rasa hina menerima realiti bahawa anak beliau berbangsa India?


Lalu dicari pula helah lain meletakkan anaknya berbangsa 'Anak Malaysia'. Apa salahnya meletakkan status anak beliau berbangsa India jika beliau benar2 menerima Perpaduan Kaum di Malaysia?



Posted by Melayu Cindia

5 comments:

Anonymous said...

dia takut anak dia pegang darjat pariah

Anonymous said...

wah... dia ni. Pasal bangsa anak dia tau plak pasal anak Malaysia pasal 1 Malaysia. Kenapa dia x heboh plak suh tutup SJKC dan SJKT biar semua anak2 cina dan india sekolah kat Sekolah Kebangsaan... barulah wujud 1 Malaysia. Tengok dia berani tak kuarkan permintaan ni.... bodoh x kena tempat. Ckp org lain rasis, dia tu lg rasis...

Pasal kepentingan diri dan politik dia semua boleh... tp org len ada je salahnye...

Anonymous said...

basically kamu tak BANGGA DENGAN keturunan anak mu yang bukan cina!! KALAU BEGITU KENAPA NAKKAN SANGAT DENGAN KOTE INDIA? OOPS DIA ADA KOTE KE?

KALAU ADA SUDAH TERAJANG KAMU KERANA MENGHINA KETURUNANNYA DAN KEDUA MERTUA.

BAGAIMANA KALAU ANAK KAMU MEMBESAR DAN INGIN MENGAKU INDIA? - SELEPAS JOIN mic? ATAU MENANYA TENGAN BAPA CINA DIA?

slysashe said...

contenu Dolabuy Fendi essayez ce site Web Balenciaga Dolabuy jetez un coup d'œil à ce site designer répliques de bagages

Unknown said...

description Dior Dolabuy look at more info Chrome-Hearts Dolabuy pop over here Dolabuy Loewe