Wednesday, June 15, 2011

Isu kenaikan gula sangat hangat di perkatakan!! Benar, ada yang bersuara, kenaikan hanya melibatkan kenaikan 20 sen sekilogram bukannya RM 1 pun! Ini adalah suara mereka yang tidak peka kepada kesan bahana kenaikan harga gula 20 sen kepada rakyat Malaysia.

Kenaikan kali keempat bermula tahun lepas nampaknya ada yang tidak kena, secara logik kerajaan nampaknya sangat tidak prihatin dengan rakyat yang memerlukan gula untuk hidangan didalam makanan dan minuman, untuk perniagaan dan juga perubatan serta sebagainya.

Kenaikan harga gula membuat jutawan yang di gelar ‘Raja Gula Malaysia’ iaitu Tan Sri Robert Kuok tersenyum lebar. Persoalanya ? Adakah punca kerajaan menaikkan harga gula ada kaitan dengan ‘demand’ dari raja gula ini ?

Cubaan bermain wayang beliau nampaknya sentiasa berjaya. Penulis tertanya-tanya kenapa setiap kali ada kenaikan harga gula kerajaan di hentam teruk. Kenapa tidak dihalakan kesalahan itu kepada jutawan Robert Kuok ini yang sudah pasti berkuasa dalam menentukan harga gula semasa?

Adakah mungkin ini satu muslihat Robert Kuok atau ini cerita yang direka! Kesan dari kenaikan ini mengurangkan sokongan rakyat kepada kerajaan.

Sedikit info siapa Robert Kuok yang dikatakan "Raja Gula Malaysia" ...


Beliau merupakan orang yang menghuni tangga pertama senarai orang terkaya di Malaysia dengan aset bernilai RM 32 Billion. Penglibatan awal Robert Kuok adalah pada 1 April 1949 bermula dengan penubuhan Kuok Brothers Sdn Bhd yang mengambil alih perniagaan jual beli yang diasaskan oleh bapanya Keng Kang.

Bapa beliau menjalankan perniagaan jual beli keperluan asas dengan izin Sultan Johor dengan membekalkan keperluan tersebut untuk 50,000 tahanan Perang Jepun kepada kerajaan British.

Selepas kemerdekaan Malaysia, beliau mengasaskan Malaysia Sugar manufacturing Company pada dan mula menjalankan perniagaan secara besar-besaran. Enam tahun selepas itu, beliau menubuhkan pula syarikat penapisan gula yang pertama di Malaysia iaitu Malaysian Sugar Manufacturing. Syarikat ini mendapat perlbagai kemudahan dan status monopoli dari pihak kerajaan Malaysia.

Lihatlah betapa berkuasanya Robert Kuok ini? Beliau juga telah membuka banyak ladang tebu di Malaysia dan Indonesia bagi memenuhi keperluan permintaan seterusnya meningkatkan reputasi beliau sebagai pengilang gula terbesar di Dunia.

Rasa-rasanyalah, adakah langkah kerajaan menaikkan harga gula ada kaitan dengan ugutan beliau kepada kerajaan untuk bertindak menaikkan harga gula semasa?

Rasanya kebenaran itu ada kerana dengan kuasa yang dimilikinya tidak heranlah beliau boleh berbuat sesuka hati.

Kerajaan sememangnya memperkenalkan harga syiling bagi barang kawalan termasuk gula di bawah AKTA KAWALAN BEKALAN 1972 dan AKTA KAWALAN HARGA 1946 namun jika kuasa bekalan itu di monopoli oleh pengeluar tunggal negara maka kerajaan sendiri tidak dapat mengawalnya lagi.


Pertimbangan kerajaan berkenaan kenaikan harga gula tidak boleh dibuat sewenangnya kerana bekalan gula negara hanya di pegang oleh syarikat Robert Kuok sahaja. Dengan kuasa pembekalan bekalan gula negara sudah pasti kerajaan akan tunduk dengan desakkan supaya menaikkan harga gula sedangkan ini tiada kaitan atau sabit langsung dengan kenaikan harga gula sedunia.

Adakah ini strategi Robert Kuok dan adakah ia dilihat berjaya kerana bila beliau mahu harga gula dinaikkan kerajaan terpaksa mempertimbangkan permintaan harga yang beliau minta, sekiranya kerajaan berkeras tidak mahu memenuhi tuntutan yang di minta maka bekalan gula tidak di bekalkan langsung , ini lagi menambahkan kesulitan kepada pengguna gula jika bekalan gula susah diperolehi di pasaran.

Bila keadaan ini terjadi maka kerajaan tersepit antara menaikkan harga gula atau berdepan dengan masalah bekalan gula pula.

Robert kuok adalah seorang ahli perniagaan yang mahukan keuntungan sahaja ? Susah senang rakyat mana ada sikap hendak ambil peduli. Kerajaan kena tegas kerana jika berlaku sebarang kenaikan harga makanan sudah pasti rakyat akan menghalakan kesalahan di bahu kerajaan.


Tindakan tegas dikenakan kepada sesiapa yang cuba mengambil kesempatan keatas barang kawalan dan keperluan negara yang utama seperti gula ini harus dititik beratkan.

Jika ada sesiapa yang sewenangnya cuba membuat ugutan sebegini termasuk orang terkaya di Malaysia Robert Kuok-ambil tindakan menarik semula lesen mengilang dan sebagainya.



sumber : KRITIS ONLINE

44 comments:

Yb Raz said...

orang bisnes memang macam tu.sama juga licik macam orang politik.

silap kerajaan juga kerana tidak pecahkan monopoli perniagaan gula. kalau kerajaan bantu syarikat bumiputera membuat kilang gula walaupun secara kecil kecilan, ianya tetap memberikan saingan kepada bisnes cina ni.

sekarang ni ada gula stavia.kerajaan bantu syarikat bumiputera monopoli gula stavia.

satu yang aku heran, dia ni tokey gula. tapi dia tak ada kencing manis ke hehehehe.

Gelombang Wangsa Maju said...

DIA TOKEY GULA ... TAPI BANYAK TELAN UBAT YB RAZ!

Anonymous said...

kencing manis dia tak ada tapi dia ada kencing masam.

Anonymous said...

Aku dah lama agak , kenaikan gula bkn sebab kos pengeluaran. Ianya berkaitan adanya semut di sebalik gula tu. Gaji pekerja kilang gula tahap min jer. Bkn tinggi sgt pun. Harap2 ada la kilang gula melayu nanti. Akta yg dah lapok tu patut dikaji semula.

Anonymous said...

Hidup sihat tanpa GULA..lebih2 lagi kalau tak ada GULA-GULA darp PR.. Hidup aman lagi sejahtera.

Anonymous said...

kerajaan ada duit...peruntukkan
rm1billion tu buat kilang/gudang dan
order gula dari negara pengeluar gula..pastu jual...

boleh kot?

habislah lagenda monopoli tu...

Jeffry said...

TINDAKAN KERAJAAN YG MAHUKAN RAKYAT KURANGKAN PENGGUNAAN GULA MMG TINDAKAN BIJAK. KLU LA RAKYAT FHM BTUL2 BYK FAEDAH YG KITA PEROLEHI HASIL MENGURANGKAN PENGGUNAAN GULA. GUNA IKUT KEPERLUAN SAJE. TP KLU NAK MATI KENE KENCING MANIS SILEKAN MKN GULA BYK2 HUHUHU>:D

ajai62 said...

Assalam Bro

Ini cerita lamalah Bro... Sepatutnya dari dulu kerajaan kita pecahkan sikit monopoli cina ti.. Tak salah tubuhkan GLC khas untuk kilang gula nak pecahkan momopoli cina kaya ni... Lagi satu pasal Astro... Adakah rakyat punya pilihan...maksud saya TV kabel pun sepatutnya tidak dimonopoli oleh satu syarikat... Yang murah dan terbaik akan untung.

Siti Nurhafiza said...

MATI semut kerana gula.mati manusia kerana digula-gulakan.Tauke gula -manis dibibir tidak dihati.Belumpun negara ini jahanam seprti Libya dll.beliau telah lari ke Hong Kong bersama kaum kerabatnya.

Itulah bangsa yang datang mesti mereka akan pergi setelah berjaya apa yang dihajati.

Kenaikan harga barangan pengguna dalam PRU12,telah menjadi isu untuk BN tersemban di empat buah negeri.Pihak PR berjaya memutarbelitkan isu ini untuk memancing rakyat.Mungkin agenda yag sama berulang dalam PRU13?

Anonymous said...

Bodoh punya analisis. KEnapa korang dok marah kat Robert Kuok..dia tu businessman.

Patutnya korang marah lah kerana ada sebuah kerajaan yang Maha TOLOL.

Kenapa dengan bangangnya kerajaan Tolol ini hanya bergantung kepada sorang Tokey Gula? Apakah ada satu perjanjian TOLOL yang telah dilakukan antara Robert Kuok dan Kerajaan Tolol sehingga Kerajaan Tolol terikat dengan Robert Kuok kemudian salahkan Anwar Ibrahim yang tak ada kena mengena.

Setiap kali Harga Gula NAik Maka KErajaan Tolol ini akan memberi alasan tolol kununnya demi kesihatan rakyat. Maknanya bukan kerana tekanan Robert Kuok.

Robert Kuok tu Businessman, ikut dialah nak menjalin hubungan dengan mana2 pihak Anwar ke KErajaan Tolol ke..bagi dia yang penting masyuukkk.

Bukan macam korang yang TOLOL ni, apa ajer kerajaan Tolol buat korang ikut dan sokong aje... Orang cerdik macam Robert Kuok dia sokong mana2 pihak yg bawak keuntungan pada dia.

Korang yang TOLOL ni, bila gula naik korang setuju..bila petrol naik korang setuju..nila tol naik korang setuju..kununnya untuk kebaikan NEgara..tahutak bahawa sebenarnya Korang Ni TOLOL tahap GABAN membela UMNO/BN lepas tu Salahkan Anwar Ibrahim..BENGONG!!!

Anonymous said...

Aiikk...anon June 16, 2011 11:37 AM...

Marah nampak..panas nampak..angin nampak..dh nk monopaus ke..??! hehe.

Agak2 klu Pakatan Rosak (PR) yg lg bangang tu perintah ada JAMINAN 100% ke perkara2 yg diperkatakan ni x berlaku..??!!

Aku rasa ntah2 lg parah rakyat suma masa tu..Almaklumlah sbb puak yg bertuankan Khalifah Umar 'CELUP'(LGE) bukan lg TOLOL tp dh BANGANG MAKSIMUM tahap dewa dah..

Rober Kuok saper.? LKS & LGE saper.? Bukan satu speises ke..??!!
Nti habis la puak2 pencacai kena jual dah...hehehe, meniaga manusia lg untung daaaa...kih kih kih..

Nilai anon 11:37AM = 5 Dirham jerk...

Anonymous said...

Hey Mr. Tolol penyokong tegar Anwar Ibrahim depan belakang! Anwar Ibrahim jadi Menteri Kewangan dulu mengapa dia tak buat seperti apa yang kau cakap. Tak terlibat konon. Selalu pergi Hong Kong tu buat apa? Minta dana nak jahanamkan Malaysia? Baghagaklah sikit cakap tu. Kau ni ajen DAP ke yang asyik dok attack entiti melayu dan kerajaan melayu dan puji kerajaan SingaPork. Orang macam kau ni lipas mati tepi longkang pun akan salahkan kerajaan. Memanglah Robert Kuok tu orang bisnes, nak untung3x, ada kuasa ekonomi dan sekarang nak perintah Tanah Melayu pulak dengan pelbagai cara. Dia pun nampak ada orang melayu macam kau ni(kalau kau melayu)jadi penghianat termasuklah idola kau si AnuWar tu. Inilah peluang terbaik dia nak perintah bukan secara langsung tetapi secara melantik boneka melayu yang gila seks.Kalau kau melayu, apa akan jadi kepada anak cucu kau akan datang kalau pendatang ni memerintah. Kalau kau cina, janganlah kau bersenang lenang kerana bangsa melayu akan bangkit menentang dan Tanah melayu ini akan dipertahankan hingga ke titisan darah terakhir.Inilah tempat nenek moyang orang melayu disemadikan.Kalau orang dulu tak betul, kita betulkan dengan bersatunya kita menentang penjajahan bentuk baru ni.Tubuhkan dan didik syarikat melayu dalam perniagaan gula ni. Bukan asyik menyalahkan kerajaan.AnWar jadi PM,Mat Sabu Boria jadi TPM dan Lim Kit Sial jadi Menteri Kewangan seta Kapal Tunda jadi Menteri Pertahanan, alamat jahanamlah Tanah Melayu tinggal sejarah....Inilah yang kamu suka wahai TOLOL!

Anonymous said...

salam...
Info: sekarang MSM atau gula prai dah diambil alih oleh Felda...
Manakala CSR atau central sugar adalah milik Al-Bukhary termasuk kilang gula kecil2an seperti Gula Padang Terap...

Anonymous said...

Bodoh lagi bangang orang yang kerjanya buat cerita niii

Anonymous said...

perisa dulu fakta baik2 baru buat posting! siapa yang tuanpunya kilang gula sejak 2 tahun kebelakang ini dan juga samada kerajaan sekarang hutang tauke gula sebanyak RM700juta. jgn menyalak aje tanpa periksa fakta.

Anonymous said...

orang umno ni bukan cerdik sangat. itu yg selalu kena tipu tu. bila kena tipu mulalah salahkan orang itu, orang ini. kerajaan yg ada patut lama dah pecah sistem monopoli ni. ini dah terantuk baru tengadah...

Anonymous said...

kah..kah..kah..

apa punya faktaa laaaa... Kalo nak tau sekarang ni ladang tebu kat perlis tu semua cina ni dah jual kat FELDA.. ko marah laa ISA sontot tu naper gula naik... kah.. kah. kah..
Gula naik sebab harga dekat pasaran luar tinggi... kat malaysia ni gula kena import coz tak ckp... so bila beli kat luar cth harga rm3.. so pekilang/pengimport ni kena mintak kerajaan Barang Naik(BN) duit dulu coz kat malaysia ni gula harga jualan dlam rm1.80..so kerajaan BN kena bg subsidi Rm1.20 dulu kat diaorg baru laaa dia org import gula tu... tak kan dia org nak kuar duit sendiri kot.. so bila kerajaan tak de duit n tak mampu nak byr so kerajaan BN pn naik kan laaa harga gula... ko faham tak? x kena mengena ngan cina ni pn.... hahahha.... dan sebab tu laaa kadang2 gula x de kat pasaran coz kerajaan tak mampu nak byr dt subsidi so dia org import ckit jerr dulu... bkn nya gula kat sini kena bwk lari g thailand... kah..kah..kah.. lain kali baca n bt kajian ckit bro.. jgn ikut otak udang lu tu... hahahhahahaha

Anonymous said...

Yang salah semua kerajaan, yang betul suci semua puak haram walaupun suci dalam debu(bukan tebu ah).Siapa sokong puak haram, semua dosa lampau terampun waima si kafir laknat sekali pun. Ini namanya...... Dunia nak kiamat..... Biar mati bangsa, jangan mati puak2 jadah ni, itulah falsafah politik dia orang. Buat kecoh, demo, kata yang buruk tentang negara sendiri mengalahkan katak puru. Katak pun sayangkan tempurung sendiri!Memang dasar orang riak, takbur dan berlagak lebih alim dan pandai dari orang lain. Rupa2nya BAGHAL....

Dari anak Peneroka yang x mudah diperdaya.

Anonymous said...

bior hilang bangsa.. jgn hilang ugama

Anonymous said...

Woit.. skang Kuok x jaga gula.. yg jaga FELDA..

Kerajaan dah bagi FELDA... Ko gi check balik..

Anonymous said...

KALAU PUAK HARAM KAMU TU MEMERINTAH BUKAN SAHAJA BANGSA AKAN HILANG, AGAMA ISLAM PUN AKAN HANYUT DEK PENANGAN KOMUNIS DAP.APA,KAU INGAT BANGSA ITU TAK PENTING KE. KERANA KAU DILAHIRKAN BANGSA MELAYU DI BUMI MALAYSIA LAH AGAMA KAU ISLAM.KATALAH KAU LAHIR SEBAGAI ANAK ORANG ASLI DI HUTAN AMAZON,ATAU ORANG MOARI DINEW ZEALAND ATAU ANAK PUAK MAKAN ORANG DI FIJI, ADAKAH KAU ISLAM? KALAU TAK DAPAT ATAU TERIMA HIDAYAH? ORANG ARAB ISLAM KE KRISTIAN KE TAK MENGAKU YAHUDI TAU! CAKAP.... MACAMLAH ALIM SANGAT, TAPI AKAL MACAM TIN KOSONG.BUNYI AJA YANG LEBIH!JANGANLAH BERHUJAH PAKAI HUJAH SEMBORONO....... UMUM SAJA.

Anonymous said...

Kuok dah kayo ghayo togah dek gulolah.Apo yang kau nak belo bona cino tu.Dio boghi kau subsidi ko.Dio bino mosojid ko.Dio tolong DAP kau tau tak? Ekau pun DAP cabang melayu ko? Ekau oghang molayu Islam kau hino, cino godobah kau belo. Kato bangso tak ponting tapi sobona eh kau molayu Islam yang dah kono komat cino. Dunio pun tak nampak lai!

Tuan Tanah said...

ini bukan masalah nak salahkan dia bila harga gula naik.tapi orang marah kalau betul dia sengaja adakan pakatan haram dengan anwar

lagi 1 salah ker kalau drpd dulu dia turunkan harga gula??dia dah jadi billionaire pun.salah ke kalau dia balas jasa kerajaan tolong yg dia dulu..daripada bangsa pendatang dia dah kaya raya pun.mana pegi TANGGUNGJAWAB SOSIAL dia..ulang lagi sekali TANGGUNGJAWAB SOSIAL!!

kerajaan yg diterajui UMNO dari dulu x pernah pun pilih kasih dengan bangsa2 pendatang ni..bila si bangsa pendatang ni buat business siap kerajaan bagi status monopoli lagi..apa lagi yang dia nak.bila dah dapat apa yg dia nak,dia pergi berambus hong kong.x ke sial tu??

TAPI INILAH KESILAPAN KERAJAAN SEBENARNYA.DOK BUAT BAIK SANGAT KAT BANGSA MAKAN BABI NI MEMANG X DE FAEDAHNYA..LEPAS INGATLAH WAHAI KERAJAAN JANGAN DIBUAT BAIK DENGAN BANGSA2 PENDATANG NI SEBAB DIORANG X KAN SESEKALI BALAS JASA KITA..BERSYUKUR?JAUH SEKALI..MEREKA DIIBARATKAN MACAM HANJING YANG TERSEPIT,BILA KITA TOLONG LEPASKAN TANGAN KITA PULAK DIGIGIT..

BANGKITLAH WAHAI MELAYU!!!

Anonymous said...

satu lagi projek BN yg membodohkan Melayu! wahai melayu! bangkit le..insaf le and sedar le... Ini semua artikel bodoh!

firstly, takda kena mengena dengan pkauman! Apa yg Blogger ni tulis mmg mengelirukan pembaca! utk info yg terkini , sejak tahun 2009,(2 tahun lalu) Bisnes Gula Robert Kwok ni dah jual kepada Tan Sri Syed Mokhtar. (Tak kenal? try google.)

Sudah berpuluh tahun Robert Kwok maintain Harga gula RM1.40. setelah dijual kepada Syarikat bumiputra ni, kerajaan BN mengumumkan berita harga gula dinaikkan. Harga gula dilarang naik lebih daripada sepuluh tahun. "tiba-tiba" Moonshot 4 kali sehingga harga gula sekarang rm2.40.

So, dulu Si Robert ni jual RM1.40. lu orang kutuk dia monopoli gula jadi kaya raya.
sekarang Tan Sri Syed Mokhtar jual RM2.40 apa kata org melayu kita???

Tahu ke anda bahawa harga gula dah naik sbyk 4 kali dalam 2 tahun selepas Syarikat bumiputra kita take over perniagaan gula!???

Org melayu yang layan web ni ada dapat share or faedah ke? Bangga sangat ke perniagaan gula sekarang dimonopoli oleh syarikat org kita?

Wahai Org Melayu... insaf le. ini bukan soal pkauman! Benar Robert Kwok jd boss, kita tak dapat apa apa. Syed Mokhtar jd boss pun kita xdpt apa apa.

Cina jd taukeh, kita bayar rm1.40. Bumiputera jd taukeh, kita bayar rm2.40.

Skrg siapa yang kaya raya? Bumiputra? Melayu? Cina?

Lu sendiri fikirlah!!!!!

Anonymous said...

Oooo.. Kroni punya pasal sampai harga gula melambung tinggi...disalahkan pulak pada Robert Kuok.


DASAR Bangsat UMNO. Bukan aku sokong Kuok tu tapi aku benci perangai UMNO yang tak pernah nak sedar kebusukan sendiri.

Satu lagi perangai dok kata kalau PR memerintah lagi teruk. Ini sah2 jenis malas membaca. Bukankah Laporan Ketua Audit Negara mengatakan negeri2 yang terbaik dalam menguruskan negeri adalah Kedah, Pulau Pinang Dan Selangor. Itu negeri UMNO kah????

Anonymous said...

Macam muka lee kuan yew je? ntah ntah sepupu kot.

Anonymous said...

Polisi kenaikan harga adalah dari kerajaan kalau nak salahkah ............... pasti kerajaan juga. Siapa yang pilih kerajaan sekarang kena tanggung polisi yang dibuatnya.

Anonymous said...

Kerang makan tahi, manusia makan kerang, jadi Manusia makan tahi?

Anonymous said...

Hoi!! hang bodoh betui la, la ni Felda yang jaga gula bukan RK lagi dah. MSM dah kena beli ngan Felda. Ketinggalan zaman betui. tak baca paper ka. dah setahun dah. kalu bodoh tak payah tulis la.

Anonymous said...

harga gula rm1.40 tu zaman bila...rm2.40 zaman bila...cuba ler pikir 1.40 tu zaman getah sekilo berapa sen jer sekarang harga getah pun dah mahal sekilo dekat 6/7 ringgit..ikut perkembangan semasa ler tak kan nak rm1.40 sampai sekarang abis tu pekerja kilang gula tu tak payah naik gaji tiap22 tahun ker...

JoN said...

sesapa yg ckp felda dh cntrol gula mmg cai2 bongok Fuckatan yg langsung x pnah nk kaji btoi2, felda dpt pgang dlm peratusan kecik je kat malaysia nih, kbnyakan pasaran gula masih lg dikuasai PPB group cmpany robert si babi tuh, tu blum lg cmpur ngan properties development diaorg ada satu lg cmpany cntrol hampir separuh developer yg wujud kat malaysia ni semuanya di bawah PPB hartabina mcm syarikat lot88, paramount dan lain2 dlm sunway group pun PPB ni ada stake gak..oleh tu kpd cai2 PR tlg la jgn membongok sngat diri korang tuh..

Anonymous said...

Jon, lu jgn bodoh n blagak pandai sgt.. jgn terlalu sensitif ingat smua org gile politik mcm lu!

ini isu xda kena mgena dgn politik! ini ekonomi. ada paham banggang?

felda pegang bhgian share kecil??? lu ada baca paper ke x?

http://www.freemalaysiatoday.com/2011/04/12/pm-felda-to-list-sugar-unit-on-main-board/

diame rajin usaha, syarikat diame maju n kembang pn salah ke???? insaf le lu si babi jon! jgn kasi bikin malu sama org melayu....

taw sembang bimbang je. baik hang usaha ckit dlm idup ko! jgn asyik duk nak cemburu hartaq org lain. tp diri xnak usaha. mmg babi banggang haramjadah lu. podahhh le.

alkulubi said...

perniagaan gula sekarang dipegang majoritinya oleh Tan Sri Syed Mokhtar melalui syrikat Tradewind miliknya yang juga menjual saham bernas kpd syrikat Wang Tak, Hong Kong. TSM ini juga adalah rakan dana terbaik umno. Gula naik beras pun akan naik. Fikir fikirkan...

jo said...

bukan ke gula FELDA yg. control sekarang??Pelik aku..

Anonymous said...

makan gula kabung udah!

Megat Alam Gempita said...

Faktanya;
Felda dah ambil alih banyak kilang gula milik Cina harbi Kuok ni, itu yang komunis DAP asyik attack Felda, khawarij PAS dan munafiq PKR tahu tapi demi kuasa sanggup jadi kuda harbi sama-sama balun Felda.

eer gula kat Thailand, Indonesia, Singapore, Vietnam, Mesir, Tunisia, Yemen, Syria, US, China, India, Jepun, Afrika lebih murah dari Malaysia ker?

Setahu Teman hanya puak-puak lebai kepiah putih di negeri serambi Pok Nik yg suka kedarah gula dan seludup gula ke sempadan...almaklumlah kat negeri tu tak der peluang kerja asyik dengar ceramah sorga jer!

Abel Chin said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Tolonglah Google siapa Robert Kuok yg sebenar sebelum buat komen komen yang tak masuk akal...dia adalah seorang ahli perniagaan yang paling berjaya bukan di Malaysia tapi di DUNIA.Dia bukan saja business gula, tapi business hotel-hotel, minyak masak,pemilik patent Coca-cola dan pelabur hartanah. Dia juga kawal minyak masak di pasaran negara China, dia ke HK utk buka kilang besar di Australia dan China..dan akan buka lagi kilang gula terbesar di Indonesia..kan dia dah jual syarikat gula di M'sia..takkan dia nak buka kilang lagi di m'sia dan bersaing dgn tempatan terutama sekali bumiputra??cubalah pakai otak sikit. .dia sekrang pengeluar gula yg terbesar di dunia dah kawal harga gula SEDUNIA.DIa sudah naik tinggi dah. Yang kamu semua jealous sebab dia berjaya sengaja salahkan dia pulak? Apa yang kamu semua dah berjaya?? Kalau u orang pandai..mengapa tidak dapat buat macam dia? Tajuk blog ni tak masuk akal langsung, Robert kuok berjaya sebab dia rajin!! CUBA KAMU ORANG PERGI TANAM TEBU BUAT GULA lah!!!mungkin sehari dua hari dah putus asa! tidur ja lah, aku rasa orang indon dan bangla lebih rajin dari kamu org yang sibuk kutuk orang.

Anonymous said...

kamu in berpendidikan ke admin? kamu tahu cerita sebenar tak?baca majalah forbes lar..Umno nak beli sugar company dari robert kwok sedangkan robert kwok bersusah payah menjalankan bisnes gula..senang senang umno nak duit ye...kerja sikitlar umno...

Asal Bukan DAP (ABDAP) said...

Kerajaan tubuh GLC berkaitan kilang mengeluarkan barangan asas negara. Kerajaan keluar sikit belanja RM1-RM3 billion biar pecah monopoli cina. Dah terlalu byk pembangunan dari segi infrastuktur dan prasarana untuk rakyat. sekarang bina kilang dan keluarkan keperluan asas negara seperti beras, gula, tepung dan byk lagi.

Anonymous said...

robert kuok berpakat dgn anuar mse nk pilihan raya hari tu, kalo korg sedar time tu bekalan gula tiba2 kurg sbb si jahanam ni sorok gula.. anuar ad jnji akn hapus dasar ekonomi.baru tu psl diorg nk lntik anuar spya senng diowg pijak org melayu mcm yg jd kt singapore skrg. hmpeh

Anonymous said...

Kencing Macai arr... Zaman Robert Kuok bisnes gula pasir tak ada halangan. Siapa sahaja boleh bisnes gula pasir tanpa halangan tetapi oleh kerana tidak ada yang mampu bersaing dengan Robert Kuok yang mampu jual gula pasir dengan harga paling rendah maka dia monopoli bisnes gula pasir. Walaupun gula pasir tanpa subsidi di naikkan 20 sen daripada RM1.05 menjadi RM1.35 sekilogram namun tidak ada orang lain yang mampu jual gula pasir semurah itu. Kalau Robert Kuok jual gula pasir lebih mahal pasti berduyun-duyun peniaga berebut-rebut berniaga gula dan mengimportnya sendiri. Zaman itu tak ada pakai AP.

Lepas Syed Mokhtar ambil alih jual gula pasir dari Robert Kuok serta merta dia monopoli dengan undang-undang AP. Orang lain yang cuba bisnes gula pasir akan di tangkap dan di dakwa di mahkamah. Sebab itu harga gula terus di naikkan melambong-lambong mahal daripada harga RM1.35 sekilo gram. kepada RM2.85 sekilogram. Nak import dan bisnes gula pasir mesti ada lesen AP. Macai ingat negara ini datuk dia yang punya, bukan Allah yang punya. Sebab itu hanya dia sahaja boleh bisnes. Dengan alasan inilah dia bisnes dengan cara tindas dan aniayai rakyat nak kaya cepat supaya duit boleh bawa masuk dalam kobor. Di Padang Mahsyar nanti dia ingat boleh pandu kereta Mewah Bugatti Veyron di Padang Mahsyar nak tayang depan Allah.

Anonymous said...

The Chinese Malaysian tycoon Robert Kuok made his money in sugar, palm oil, shipping and property. And he did share his point of view on how to make money during Kuok Group’s 60th Anniversary called “Robert Kuok Hock Nien notes on the past sixty years”, read it at:
http://kidbuxblog.com/robert-kuok-hock-nien-notes-on-the-past-sixty-years/

Anonymous said...

rampas orang punya satu kilang gula, rugi seluluh dunia punya gula. siapa yang menyebabkan dia keluar dari malaysia?