Wednesday, December 21, 2011

GWM paparkan dibawah petikan artikel dari blog Tun Dr Mahathir berkenaan dakwaan beliau yang memohon dan menulis surat kepada Bank Dunia bagi pinjaman pendidikan, sosial dan teknikal yang sebenarnya dilakukan oleh anak didik emasnya Tuan Haji Anwar Ibrahim ... dan gagal ditepis dan dijawab kembali oleh Rafizi Ramli.



1. Tuduhan bahawa saya menulis kepada Bank Dunia meminta pinjaman adalah tidak berasas. Tetapi Malaysia telah meminjam ‘project loan’ dari Bank Dunia sejak 1958.



2. Rundingan terakhir untuk pinjaman yang telah dibuat ialah pada tahun 1997. Ini adalah untuk projek-projek berikut:
a) Sektor Pendidikan USD244 juta
b) Sektor Sosial USD60 juta
c) Sektor Teknikal USD100 juta





3. Krisis mata wang juga bermula pada tahun 1997. Seperti kebiasaannya, pinjaman tidak diluluskan sehingga 1999 setelah krisis tamat. Urutan biasa untuk permohonan pinjaman yang dibuat, diikuti dengan rundingan. Kelulusan akan diberikan oleh pihak bank kemudian.





4. Bank Dunia mahu Malaysia memohon pinjaman bagi menyelesaikan krisis sama seperti negara-negara lain yang terjejas oleh perdagangan mata wang. Pinjaman tersebut adalah dengan syarat Malaysia mengikut nasihat IMF dalam menguruskan ekonomi.

Memang diketahui Malaysia enggan untuk mendapatkan bantuan IMF atau Bank Dunia kerana apa yang dipanggil sebagai bantuan itu akan memburukkan lagi masalah kewangan. Sebaliknya, pada tahun 1998 Malaysia memperkenalkan kawalan mata wang yang membantu pemulihan ekonomi.



5. Pada bulan Jun 1998 (sebelum kawalan mata wang dan Anwar masih Menteri Kewangan) pinjaman bagi USD 300 juta telah ditandatangani dengan Bank Dunia untuk;
a) Kumpulan Wang Program Makanan
b) Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi
c) Program Mikro Kredit





6. Pada 31 Mac 1999 pinjaman sebanyak USD 100 juta telah ditandatangani bagi Bantuan Teknikal dan untuk mengatasi masalah Y2K. Walau bagaimanapun, pinjaman ini telah dihentikan selepas dikeluarkan sebanyak USD 11,94 juta.






7. Daripada USD 244 juta Projek Pendidikan yang telah diluluskan pada bulan Mac 1999, pembayaran telah diarahkan berhenti selepas USD 216.7 telah dikeluarkan.





8. Pinjaman Sektor Sosial USD 60 juta, yang diluluskan pada bulan Mac 1999, hanya USD 600,000 telah dikeluarkan sebelum ia dihentikan.






9. Sebagaimana seluruh dunia tahu Anwar seperti dilaporkan akhbar dan majalah asing telah melaksanakan dasar IMF tanpa pinjaman IMF. Beliau menaikkan kadar faedah, mengurangkan tempoh untuk mengisytiharkan pinjaman tidak berbayar dari 6 bulan hingga 3 bulan, peruntukan bajet dikurangkan kepada kementerian untuk tujuan mencapai lebihan belanjawan dan sebagainya.




10. Walaupun beliau tidak menentang dasar kawalan mata wang, Gabenor dan Timbalan Gabenor Bank Negara yang dilantik olehnya enggan untuk melaksanakan dasar tersebut dan meletak jawatan.

Tan Sri Zeti kemudiannya dilantik sebagai Gabenor Bank Negara Malaysia.



11. Seperti yang dinyatakan di atas, Malaysia berhenti berunding mengeluarkan pinjaman dengan Bank Dunia pada tahun 1997 dan Jun 1998. Ini tidak menghalang Malaysia pulih daripada krisis.



12. Saya tidak pernah menulis surat atau secara lisan memohon pinjaman dari Bank Dunia. Jika Anwar boleh menunjukkan bukti bahawa saya telah lakukannys, maka hendaklah dia tunjukkan bukti tersebut.

Jika gagal berbuat demikian, dia perlu bersumpah dengan Al-Quran di dalam masjid menyatakan bahawa dia tahu apa yang dikatakannya itu adalah benar. Saya bersedia untuk bersumpah bahawa saya tidak pernah meminta pinjaman dari Bank Dunia.



Anwar Mahu Bersumpah? ... Dengan Saiful Yang DiLiwat Pun Tidak Berani Bersumpah, Inikan Pula Dengan Tun Dr Mahathir! ... Bunuh Diri Tu Tuan Haji Anwar Ibrahim!


17 comments:

Anonymous said...

mAMAK TONGKANG NI DAH MULA MERASA KEPANASAN SELEPAS SATU PERSATU PEMBOHONGAN NYA SEMASA MEMERINTAH TELAH TEKELUAR PESAN KAT MAMAK TONGKANG NI TAK YAH PEGI KAT BANK DUNIA NAK TANYA TEKAN JE PUNAT KEMPUTAR CARI JE DAH KUAR JANGAN NAK MEMBAZIR KAN DUIT RAAYAT LAGI MANUSIA UMGOK BLEH KAMU TIPU TONGKANG OOOOOI

Anonymous said...

kahkahakha kaki liwat cakap menipu aje kejenyer, kahkahkahakhah auta punya anuar ibrahim al juburi al buriti

Anonymous said...

Al Juburi Haram jadah... Tutuh pungkok sedap2 suruh org cuci plak... barua punya manusia

Anonymous said...

Anon 21 Dec 2011,11.46 AM
Apa kau bangang sangat haaa...Kau Ingat TDM tu bodoh piang mcm kau ke nak pi tanya, dia secara sinis menyindir pun kau tak faham...bahlol betul. Kau tahu baca ke tak penjelasan yg cukup dgn dokumen dan bukti tu, bukan mcm pujaan peliwat kau tu.Cakap begegar-gegar, habuk pun tarak.Tunjukkan bukti kalau betul,suruh bersumpah pun takut. Porraaahhhh...
Mujur gak insan yg kau panggil"mamak tongkang" tu yg telah selamatkan Malaysia dari kemelut kewangan dulu. Apa peliwat pujaan hati kau tu buat nak jahanamkan negara boleh le. Dah le bangang ekonomi....suruh dia pi menjubur lagi baik le pada dok fitnahkan org. "kematian" dia dh dekat tu.....: )

Anonymous said...

eh..pencacai 11:46am tongong kat atas tu tak reti nak faham apa tu explanation ke?
sape bohong sape kepanasan??? ko ni aham ekonomi ke tak nih? bangang giler!!!
sama bangang gak dgn idola ko aljub tuh..
kah kah kah

Anonymous said...

WOI ANJING PAKATAN 11:46AM

TUN M DAH CABAR UNTUK BERSUMPAH TU. ANWAR KESAYANGAN NGKO TU BERANI KE?

KUANG KUANG KUANG

Anonymous said...

anjing2 anwar aljuburi sedang kepanasan kahkahkahkah

Anonymous said...

TAHNIAH TUN. HANYA ORANG YANG BANGANG DAN OTAK SELUT SAJA YG MASIH PERCAYAKAN ANUAR. OTAK BANGANG DAN OTAK SELUT INI ADALAH OTAK KEPUNYAAN ORANG PKR, ORANG PAS, MAHASISWA YG MENJADI PECACAI ANUAR & PENJILAT JUBOQ KIT SIANG, KAPAL SINGH DAN GUAN ENG.

Anonymous said...

cakap panjang2 x guna.. sumpah je cepat. rakyat nak tengok.

Anonymous said...

Bodoh rupanya penyokong PR ni.Patut la senang kena tipu dengan al juburi.Rupanya bangang.Tun M mintak bukti kalau betol dia salah.nak sumpah pon takut.takder TELOR kot.berani kerana BENAR,takut kerana SALAH.al juburi yang panas bontot sebenarnya sebab tak lama lagi dia nak pindah rumah baru.hahaha...dia yang sedap toron,orang lain kena.mampos la ko....hahaha...

Anonymous said...

umgok2 semua tukar je nama umgok ke sesumpah baru umm ceta sikit sumpah jangan nak caya kat mamak tongkang dia lah yang menghancor negara ini drngan segala kroni nya bahalol umgok keluar lah dari bawah tempurong umgok tu

Anonymous said...

Dear Anonymous at: December 21, 2011 11:46 AM said...

Ngko cakap saper tu? Anwar ker? memanglah mamat tongkang tu dah pening... aku masih ingat lagi camner time 97/98 tu dengan bangganya dia perkenalkan dan pertahankan dasar2 yang diimport dari bestfrend dia si soros tu... takyah nak kelentong, still ingatlah... dan aku juga masih ingat betapa anwar bermati-matian mempertahankan kenapa Malaysia patut terima bantuan IMF dan Bank Dunia time tu dan yang paling tak setuju ialah Tun M, itu yang tindakan tambat matawang! pastu mana lagi hantu nak bawak lari duit keluar negara sehingga wang RM500 dan RM 1000 dimansuhkan... kalau time tu korang masih lagi pakai lampin, atau setakat form 5 ke bawah tak yah cakaplah... biar yang dah merasa camner dibawah pemerintahan anwar ni bercakap! walaupun dia stakat menteri kewangan dan timb. Tun M!... AKU TOLAK ANWAR, PEMIMPIN YANG LANGSUNG TIADA KEMAMPUAN UNTUK MEMIMPIN!

Anonymous said...

bangang nyer anjing anuar, ble lak tun m menghancurkan negara, setau aku aljuburi nilah yg duk jaja cter bruk malaysia kat luar negara, dia lah pnye kepala buat demonstrasi jalanan,macam malaysia ni negara sakai, xtau adab, ...cukup2 lah menipu oi...ingat kitorang buta cam anjing pakatan babi tu...rakyat tengok jer ape yg korang buat.

bugis johor said...

kalau umur tadika ketika kejadian berlaku lebih baik duduk diam2.jangan memalukan diri dengan menyokong tak tentu hala.org tahu takat mana tahap pemikiran kau org ni.

redbox said...

pada penjilat2 anwar,

klau kau kata TDM dah kepanasan..sapa yang kepanasan skrg? ooo..klau nuar buat fitnah je korang percaya lah. Klau Tun tak jawab nanti korang kata betul lah tu sbb senyap je. Klalau setakat tabur air liur macam nuar pujaan hati korang tu aku pon boleh buat..aku pon boleh kata nuar itu ini..Ada bukti tunjuk lah! Dah drp taun 98 si nuar ni tabur air liur kata ada bukti kerajaan seleweng tu..ini lah..dokumen ada 3 kotak..smpai skrg habuk pon tarak..menipu kata nak jd PM 16 september..pon sama jugak penipu wal auta ya sheikh.

satu lagi fakta yg mmg x boleh disangkal. masa kes liwat 1 dulu..time tu aku form 5..masa kat penjara kan dia + family + peguam dia kata dia kena suntik dgn arsenik + HIV..habis satu KL huru hara time tu sbb fitnah kata kerajaan nak bunuh nuar..moral of the story klau mmg btl kena HIV sihat walafiat pulak dia skrg..terbang sana sini..jumpa pemimpin luar..ulama dan gang2 nya..jadi esok2 klau ada pencacai nuar kena HIV tu boleh lah pergi jumpa dia mintak penawar..

Anonymous said...

Manusia dua alam x akan bercakap benar
memang x ada pendirian, sekejap depan sekejab belakang, depan mau belakang mau, pagi cakap lain, mlm lain pulak...

Anonymous said...

Pohon pinjaman ehsan World Bank-untuk cover ketirisan ekonomi & memulih dari kemelesetan yg teruk dizamannya ---- lalu mahathir & juak2 dabi dada, kata dialah yg bijak atas kemelut tersebut----Mula2 Mahadir nafikan, tapi bila fakta dikeluarkan dia jilat balik pembohongannya itu.... dan kemudian bohong semula..katanya anwar yg lakukan.. sedang pd tarikh pohon tu ..anwar dalam penjara!

Mahathir.... The liar and continue to be liar.