Thursday, June 10, 2010


Dah lama penulis tidak berkesempatan membuat artikel sejak dua minggu lalu, bebanan kerja dan banyak ‘outstation’ cukup menjadikan penulis gatal tangan kembali untuk menekan butang butang ‘keyboard’.

Cukup menarik apabila Nik Aziz sedar kifarah yang menimpa akibat permainan wayang kulit beliau dengan PKR dan DAP. Secara tulus, penulis sama sekali tidak menyangka Nik Aziz sanggup mengaku kesilapannya.

Benar, manusia hanya makhluk Allah Taala yang lemah dari setiap sudut ’physically’ dan ’mentally’. Sama juga seperti Nik Aziz yang semakin dimamah usia, semakin banyak ’khilaf’ dilakukan. Saranan untuk menjadikan pakatan pembangkang sebagai satu ’powerhouse’ melalui amalan ’integrity, morality, justice, efficiency, transparent’ amat dialu alukan. Cukup cantik ! ini kerana pemimpin UMNO belum tentu mahu mengaku kesilapan diri.

Namun, wajarkah ’terminology’ khifarah itu diletakkan di atas batu jemala UMNO semata mata? Apa salah UMNO pada Nik Aziz? Apa salah UMNO pada pakatan pembangkang? Apa kena mengena kekhilafan individu atau parti diletakkan di atas bahu pihak lain? Ini kes ’baling batu ... sembunyi tangan’. Cakap berdegar degar, namun ekor terpalit najis berat !!! Atas dasar apa khilaf boleh melompat dari UMNO. Dahsyat dakwaan Nik Aziz. Perlu dibuat kajian terperinci.

Bukankah khilaf itu adalah perbuatan individu terbabit. Khilaf itu sendiri bermaksud sesuatu yang lahir dari hawa nafsu yang menyesatkan dan bukan dari hasil objektif syarak beserta dalil dalil menurut Al Imam Al Syatibi. Jika itu maksudnya, maka Nik Aziz sebenarnya sudah tersesat akibat mengikut hawa nafsu beliau. Maka tanggunglah khifarah.

Emm … lebih tepat lagi kekhilafan Nik Aziz adalah hasil titik peluh beliau sendiri melalui kejahilan, kezaliman dan penderhakaan, mengikut hawa nafsu dan menyalahi manhaj nabawi dalam hukum syarak dan cara mengamalkannya. Itulah sebenarnya yang menimpa Nik Aziz, bukan sebab UMNO !!! UMNO tidak ada kena mengena dalam ini cerita.

Kebobrokan PAS sebenarnya akibat terlalu mencari ’satu undi maha kuasa’ sanggup menutup kelemahan syahwat sendiri dan menuduh UMNO lemah syahwat. Sedangkan parti telah menghidap sindrom ‘premature ejaculation’ tahap kritikal namun masih bernafsu buas bak haiwan.

Selagi boleh, sindrom menghalalkan cara menjadi pegangan. Mula mengamalkan ‘corruption’ dan ‘cronysm’ dari peringkat bapa kepada menantu dan sebagainya. Berkuasa meluluskan lesen arak atas alasan orang kafir perlu diberi kelonggaran. Mengkafirkan UMNO mengIslamkan DAP. Penipuan dalam perniagaan ( KOHILAL). Fitnah dan fatwa menjadi dokongan. Serambi Mekah mulai menular menjadi Serambi Maksiat. Sekali DAP sergah, penubuhan Negara Islam terus rebah. Peliwat tegar menjadi kawan sepermainan.

Bukankah ini penyebab khifarah datang menghempap dan menghentam PAS sebenarnya … hukum karma … ‘what goes around will come around’. Janganlah berdolak dalik bersifat munafik. Janganlah dijadikan Anwar Ibrahim ‘Al Munafiqin’ contoh terbaik. Manusia ini bersifat ‘dua alam’ sama seperti makhluk amfibia. Bersahabat terlalu lama dengan manusia munafik mendekatkan diri dengan sifat mazmumah dan munafik.

Nik Aziz dan pemimpin pemimpin PAS seharusnya sudah membuka mata khifarah yang datang menimpa. Janganlah dipersalahkan pula UMNO akibat permainan belakang DAP dan PKR. ‘If you start the game … then you have to play that game’. Tak perlu mengamuk sakan jika PAS sudah digelar budak suruhan atau ‘bell boy’ atau ‘the bastardious bratt’. PAS yang memulakan, maka tanggunglah khifarah yang Allah Taala berikan.

’The choice is yours’ ... ’Take it like a gentleman’.


MELAYU ATAS PAGAR

16 comments:

Anonymous said...

Pas aka parti anutan syaitan memulakan dan dengan kuasa Allah SWT yang menyelesaikan. Itu lah takdir Illahi bila orang orang yang merasakan diri mereka terlampau warak sehingga yang datang adalah perasaan riak dan takkabur jadi dari itu terima lah sahaja kifarah yang datang dari Allah dan insaflah, bertaubat lah sesungguhnya kita adalah hamba Allah SWT dan tidak lebih dari itu.

Anonymous said...

PAS akan sokong apa juga parti walaupun guna lambang KEPALA BABI asalkan menentang UMNO. Buktinya sekarang dia sokong parti yang guna lambang LUBANG DUBUR sebab parti itu lanyak UMNO. Rasa2 yahudi sedih ke dgn peel nik aziz ni

lord ried said...

ALOOOOO BEWAK2 PEJUANG MELAYU.....

SEBELUM PARTI BEWAK NAK HANCUQ JADI TAIIIIIIIIIK, NAMPAK PUAK2 BEWAK NI TAK TENTU ARAH. ILANG PEDOMAN SEGHOPA BABI BUNYI BEDIL.
BAWAK LA CEGHITA KARUT2 SUH KITA MABOK LAGU DIA.

DULU HABAQ UMNO UNTUK SUMA BANGSA, BUKAN HAK MELAYU SAJA. CEEEEEEEHHH LANI DOM MEIN RASIS MELAYU. APA2 SAJA KALU BERTENTANGAN NGAN MELAYU,
MISTI DITENTANG LAGU KERENGGA KENA USIK SARANG DIA.

ORANG MELAYU KALU TAK SUKA PARTI BEWAK DAH DIKIRA DERHAKA KAT MELAYU. SAPA2 YANG TADAK JUNJUNG PARTI BEWAK DIKIGHA MURTAD MELAYU.

PERTAHANKAN MELAYU DIULI, DIOLAH SEAKAN2 SEGOPA NGAN PERTAHAN ISLAM.
SAPA2 TAK PERTAHANKAN MELAYU, BULIH JADI SESAT. SAPA BERJUANG MEMPERTAHANKAN MELAYU DIKIGHA JIHAT. MEMPERKASAKAN MELAYU BEERTI
BERSUNGGUH2 MEMELIHARA WARISAN MELAYU SEGHOPA NGAN WAYANG KULIT,KUDA KEPANG(syirik sabik ada pemujaan selein allah)TARIAN INANG ZAPIN, DAN JOGET. BEWAK YANG JAGA MENDE NI SUMA IALAH RAIS ANAK LELAKI YATIM( aku suka cagha bewak ni cakap mimit muka seghopa KAMBING JANTAN MIANG NAK BELAKI)


SABIK PUAK2 BEWAK NI AMIK ISLAM SEKERAT2 SAJA, GHOPA2NYA NABI MUHAMAD BUKAN MELAYU. KALU LA NABI MUHAMMAD TU MELAYU......FUUUUUUUUHH
DASAT LA.... MISTI MELAYU AKAN DIMELIAKAN OLEH SUMA NEGARA2 ORANG ISLAM.

AWAT RASUL MELAYU KAT SELANGOQ TU HPUAK2 BEWAK TAK MAAW IKUT?


he he he
gurau ngan puak2 bewallks.

Anonymous said...

Eyaaaaa !!!! Lord Reid Of The Jungle suda kembali ... Macam Sith Lord cerita Stra Wars la !

Hang punya karakter sama la macam Chancellor Palpatine dalam certia Star Wars, sebiji Bro ! Depan orang baik yamat jadi pemimpin, belakang kalu kasi antam bunuh oarng baik baik. Tuhan Reid ... hang pernah tengok citer Star Wars ke !

Janganle mare ...
he he he
gurau ngan puak2 stigma dapigs

Anonymous said...

Reid, ngko tukar la nama skit. nama ikut penjajah ni kenapa, suka ke jadi penjajah dan bersifat penjajah.

Yang ngko merepek merapu meraban Nabi Muhammad bukan Melayu ni pehal ! Ngko ni bangang yek ! Ish! bodo la ngko ni. Budak tingkatan 2 pun tau kenapa Nabi Muhammad nabi terakhir kita dari kalangan Arab.

Kan dah Allah turunkan Rasul terakhir di kalangan orang Arab sebab orang2 Arab suma Jahiliyyah. Ngko pun sama macam Jahiliyyah betul tak? Sama la tu ngko dengan Arab Jahiliyyah saja tak ngaku sebab malu. Sebab tu le Bani Israel marah sbb bukan nabi terakhir dari golongan diaorg. sama la tu PAS pun dah sebiji macam perangai Bani Israel. Dah kena kifarah pun berlagak bongkak menongkat langit lagi.

Kesian.

Anonymous said...

Abang Lord.

apa komen hang pasai kenyataan di bawah ni ...

ALOOO BEWAK2 AMENO,,,

CARA HALUS AMENO BODOHKAN RAKYAT,UTK LAHIRKAN GENERASI BODOH AMENO AMBIL GURU DARI KALANGAN SPM GRED3,

ATAU TAK PAS ATAU TAK DAPAT MASUK UNIVERSITI UTK JD GURU.

UTK LAHIRKAN GENERASI BODOH AMENO WUJUDKAN KOUTA MASUK IPT DIMANA AMENO KUTIP BUDAK2 RESULT CUKUP MAKAN ATAU ADA "A" SATU DUA UNTUK MASUK UNIVERSITI BUAT DEGREE,

MAKA LAHIRLAH PEMEGANG IJAZAH LOW CLASS ASHIK NK KEJE GOMEN.

UTK LAHIRKAN GENERASI XBERKEMBANG AMENO KUTIP BUDAK2 DEGREE REJECT DAN TAK LAKU, BAGI KRUSUS KPLI JQAF UTK JD CIKGU MAKA LAHIRLAH REJECT.SOKONG AMENO ANDA REBAH!

Habis kesemua anak melayu penuntut universiti ,graduan ,penjawat awam dan termasuklah guru JQAF dihina nya.

apa la ngko ni. orang yang tak pandai, kurang bijak government nak tolong pun ngko pertikai.

Ngko ni memang la BUSUK PERUT, BUSUK HATI! SAMPAH MASYARAKAT!

Ngko dengan puak puak ngko memang DASAR TALIBARUT MACAM KOMUNIS DAP!

Kesian mak ngko lahirkan seorang anak yang BUTA JATI DIRI!

Anonymous said...

Yg bg komen tu sebenarnya org tak brsekolah..takder krja asik dok ngeteh kat warong kampong pastu dengar celoteh org2 kecewa politik terutama kelompok dialah...kesian...anak siapalah tu...ayah siapalah tu...saudara siapalah tu...
Hebat tok2 guru dia gelapkan hatinya sampai ketahap macam tu..
Barangkali tak pernah tau dan amik tahu tentang dunia Malaysia yang sgt kecil ini...kesian......
tapi boleh lak taip kat computer dan boleh akses internet...
Apa yang dia makan tiap hari sampai jd gitu yek...

Anonymous said...

Sini Komeng nak kasi tau mangkuk yang beri komen ni.....celaka betul la dia....dia tak nak bangsa dia maju...dia nak bangsa lain maju...bodoh ape..... dia jilat taik cina kot....sungguh aku marah orang macam ni...tak sedar diri duduk kat mana....tau nak kutuk bangsa sendiri [kalau dia ni melayu la]

sepatutnya kita rasa bangga walaupun kita mendapat kuputusan teruk masa sekolah dulu...kita masih yakin yang kerajaan akan bantu kita...maka dengan ini berapa banyak orang yang teruk dulu masa sekolah sekarang ni jadi orang berjenis....bukan macam mangkok ni....

dan ngan satu hari nanti bila dia ni dah ketinggalan tak ada kerajaan cina taik nak bantu dia baru dia cari melayu balik...orang macam ni patut bunuh saja....dia ni macam kempetai masa zaman jepun...tali barut DAP...kasi bunuh saja...

Anonymous said...

Steady la Melayu Taih Pagaq !!!

Baguih hang punya artikel ! Teap pada masa dan waktu! Kasi bikin panas sikit juboq puak puak PASemboq ni !

Bodoh Piang !!!

Anonymous said...

Rasanya ada betul nya jugak komen tu.

Tp rasanya cikgu2 hasil tahap SPM gred 3 tu lah yg dok sokong Pakatan Rasuah skarang.

Memang mereka ni bingai sbb buta hati dan x tau mana betul dan mana salah. Dan mereka ni lah yg menjahanamkan anak bangsa dgn memuliakan peliwat dan para penjual agama.

Anonymous said...

WASO NATE BEWOK LORD,

MUNG DOP TAU KO ORE KELATE RAMAI HOK JADI CIKGU J-QAF?

MU SUPO HINO ORE KELATE..

WASO NATE BENGONG.. WASO NATE BEWOK DOP KERAT PELIR. NATE MU PUOK HARAM JADAH.

Anonymous said...

lord reid ni raja pengutuk dlm blog papa gomo.. konon2 dia pandai la.. tapi teknik menulis pun dah kecetekan akal dia ni.. dlm blog gomo..

kena main je si lord reid ni.. dia igt org reply komen dia sbb dia pandai..padahal..budak2 pro umno saja je nak tgk tahap bangang lord reid ni.. jgn layan mamat ni.. biar 100 kali dia komen pun.. hujah2 dia tang tu jugak..

Anonymous said...

setuju la anon 11.43 pm

dia ni tak pandai pun. nak buat blog, tak reti. saja tarik perhatian macam anwar ibrahim dgn nik najis.

dua dua pun bodo tolol! sbb tu senang jadi anjing belaan DAP dan Cina !

lord ried said...

ALOOOO BEWAK2 PEJUANG MELAYU.....

MELAYU ADALAH SATU BANGSA YANG PALING MELIA DALAM DUNIA NIH. TADAK BANGSA LEIN YANG LEBIH MELIA DAGHI BANGSA MELAYU.

MELAYU JADI BEGITU MELIA SABIK PERJUANGAN PUAK2 BEWAK SIANG DAN MALAM DOK AMEK PEKDAH RASUAH DAN SALAHGUNA KUASA. SAPA2 YANG TIDAK MEMELIAKAN MELAYU DEPA PATUT DIGAM.


ORANG YANG TADAK BERJUANG UNTUK MELAYU DIKIGHA MURTAD MELAYU. PARTI YANG MERINTAH BUKAN DARI GOLONGAN PERJUANGAN MELAYU BANYAK RASUAH. SABIK TU KELANTAN SAMPAI BERJOTA EKAQ BALAK DIAMIK PEKDAH OLEH MB YANG BERJUANG BUKAN POLITIK MELAYU.

LANI TU TGNA DAH BEGHIBU2 KALI JUTAWAN DAH SABIK DOK MENTEKEDARAH RASUAH. GHUMAHNYA BESAQ MACAM ISTANA. GHUMAH2 WAKIL RAKYAT PARTI BEWAK KECIK DAN KEMETOT MACAM SARANG TIKUIH. SABIK TU LA RAKYAT SANGAT SAYANG NGAN PIMPINAN2 BEWAK PEJUANG MELAYU.

BEWAK YANG DOK JAGA WARISAN MELAYU SUH JADI LEBIH MELIA TAK LEIN TAK BUKEN RAIS ANAK LELAKI YATIM. BEWAK NI KALU CAKAP EKSEN MACAM PORNSTAR. MIMIT MUKA BETUI2 MACAM BAPAK KAMBING MIANG NAK BELAKI.

SAPA2 YANG BERJUANG NGAN UGAMA SUKU POLITIK SUKU, MISTI JATUH MISKIN SABIK TAK TERLIBAT NGAN RASUAH DAN SALAHGUNA KUASA. BEWAK2 INGAT DAK BEWAK MAMAT BIN MAMAT TAIB TERHUTANG SAMPAI 22 JUTA DI BRISBANE OSTRALIA SABIK BEWAK NI DOK TULUNG MELAYU.

TENGOK LA PENEGAAN PARTI BUKAN BEWAK SEPERTI KOHILAL RUGI JOTA2.
KALU PUAK2 BEWAK UNTUNG BANYAK. SIME DARBI BERBILION DOLLAR CATAT KEUNTUNGAN DI BAKUN. TABUNG HAJI,
PANDAI BEWAK2 NI NEGA PITIH TABUNG
HAJI, TIAP2 TAUN BULIH BAGI KEUNTUNGAN SAMPAI 5% SAJA. BANK RAKYAT HANYAK MAMPU BAGI 15%. BANYAK LAGI KEUNTUNGAN YANG DIBUAT OLEH PUAK2 BEWAK NI, SEGHOPA PKNZ, PERWAJA STIL, DAN LEIN HINGGA TAK TERSEBUT.

SABIK TU LA 9 TAUN LAGI EKONOMI MALAYSIA AKAN JADI GERGASI DUNIA.

he he he
gurau ngan puak2 bewak

Anonymous said...

Ekau bangang ko apo reid !!!

Sime Darby rugi puak ekau canang satu dunio ...
Kohilal rugi ekau buat sonyap sampai blggers pro UMNO bongkar ... tu lagi jahat tu! pakai namo islam tapi perangai tobat macam abu lahab abu jahal.

Nilah kojo orang munafiq, orang fasiq... cakap bedegau degau, bawah kapet rumah ponuh sampah, sapu sampah bawah karpet, tak ko kojo bodoh tu !

puak puak ekau tu dah makan balik sumpah haji hadi. ugamo suku politik 3/4. kojap boleh dengan DAP, lopaih tu tak boleh, lopaih tu boleh, ekau ni gilo ko apo !

Ekau mengato orang, tapi puak ekau tu bawa lari anak daro orang nikah di soborang, bangang tu !

samolah jugo dongan husam musang ekau tu bagi 4 juto buat fitnah. mulo tak ngaku lopaih tu ngaku, eh bangang betul puak PAS ni, cakap sosodap puak munafiq.

padanlah muko tu dongan kiparah dah hinggap atas sorban sorban kotor PAS.

he he he
gurau dongan puak2 babi DAPig.

Anonymous said...

awas si kitol masih hidup dan sedang berjamaah dengan pengikut kaum nabi LUTH. Di payungi oleh ulamak bernafsu besar dan gila kuasa.

siapa dia tuan tuan ...

AL JUBURI IBNI AL SYEIKH NIK AZIZ