Friday, March 8, 2013

Keadilan Daily tetap tidak berganjak dengan penerbitan artikel kontroversi, yang memetik kata-kata Naib Presiden PKR, Tian Chua yang kini semakin tertekan - NEW STRAITS TIMES, 8 Mac 2013




The Parti Keadilan Rakyat (PKR) organ KeadilanDaily is standing by its controversial story, which quoted the party's vice-president Tian Chua and landed the leader in hot soup.

The organ's editor, Fazallah Pit, said he and his journalistic team adhered to professional journalistic standards and that the story per se did not have any problems.

"There was no problem with the story. People can see that," Fazallah said, when contacted by the New Straits Times.

Fazallah, who is a seasoned journalist, said his only issue with the matter was that certain bloggers had spinned the original story out of context.

He said this when asked to comment on Tian Chua's statement earlier yesterday distancing himself from the news report which was published on Friday, quoting him on the terrorists attacks in Lahad Datu.

Tian Chua, who is Batu member of parliament, said he was only responsible for the direct quotes in the article.

When asked whether KeadilanDaily had indeed misquoted him, Chua told a news conference yesterday that he was not responsible for the newspaper's action.

"Let's leave this matter to the court. I'm not responsible for what they wrote.

"I am only responsible for what I actually said in the news article," said Chua.





Keadilan Daily Tetap Berpegang Kepada Laporan Dikeluarkan
Media rasmi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Keadilan Daily tetap tidak berganjak dengan penerbitan artikel kontroversi, yang memetik kata-kata Naib Presiden PKR, Tian Chua yang kini semakin tertekan.

Editor, Fazallah Pit, berkata beliau dan pasukan wartawan mematuhi piawaian profesional kewartawanan dan penerbitan artikel tersebut tidak mempunyai apa-apa masalah.

"Tidak ada masalah dengan artikel. Orang ramai boleh membacanya," kata Fazallah, yang dihubungi oleh akhbar New Straits Times.

Fazallah, yang merupakan wartawan berpengalaman, berkata isu hanya berkisar kepada blogger tertentu yang didakwa memutarbelitkan artikel asal sebagai di luar konteks.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Tian Chua awal semalam yang telah menjauhkan dirinya daripada laporan berita yang telah diterbitkan Keadilan Daily pada hari Jumaat, memetik kata-kata beliau terhadap serangan pengganas di Lahad Datu.

Tian Chua, yang juga ahli parlimen Batu, berkata beliau hanya bertanggungjawab kepada petikan asalnya didalam artikel.

Apabila ditanya sama ada Keadilan Daily telah memutarbelitkan cerita asal, Chua dalam satu sidang akhbar semalam berkata dia tidak bertanggungjawab terhadap tindakan akhbar tersebut.

"Saya serahkan perkara ini kepada mahkamah. Saya tidak bertanggungjawab ke atas apa yang mereka tulis.

"Saya hanya bertanggungjawab untuk apa yang telah saya katakan dalam artikel tersebut," kata Chua.



Hmmm ... Tian Chua tuduh Keadilan Daily tidak ada integriti, putar belit cerita, media parti salah tafsir, di luar konteks, 'media blackout', salah blogger.

Keadilan Daily kata tidak akan berganjak, tiada masalah dengan laporan berita, pegang kepada etika kewartawanan, salah blogger. (salah blogger lagi).

Siapa tipu siapa ... Tian Chua atau Keadilan Daily ?

Yang sebetulnya dua-dua penipu dan pembohong besar, macam Anwar Ibrahim. Rakyat juga yang tertipu akhirnya ... Dah macam filem Keluarga 69 ...



4 comments:

Anonymous said...

umno kena saman tian chua dan akhbar
keadilan daily kerana fitnah yang
dibuat terhadap parti tersebut. dakwaan yang amat berat terhadap umno.

usin said...

setan dan iblis dah pakat. setan akan tuduh iblis penipu, iblis akan tuduh setan pembohong. perang tipu dan bohong akan menyebabkan persepsi umum terhadap si penipu dan si pembohong akan berbaur antara percaya dengan tidak percaya. akhirnya perkara ini akan menjadi lemau, dan dilupakan. inilah cara setan dan iblis main game...

Anonymous said...

Kebenaran semakin jelas..moga2 kembali aman malaysia hendaknya..

Anonymous said...

jongang..jongang..jongang..tian chua gigi jongang...mulut busuk mcm bontot babi..muke mcm anjing mintak penampo..