Wednesday, July 3, 2013

Apakah kerajaan serta pihak DBKL tidak nampak perubahan ini? Ke manakah orang Melayu-Islam ditempatkan? Jawapannya, semuanya dihantar ke pinggir-pinggir bandar raya Kuala Lumpur.




GWM tertarik dengan kenyataan yang diketengahkan oleh ahli Parlimen Titiwangsa, Datuk Johari Abdul Ghani bahawasanya kerajaan perlu juga melihat dari segi keseimbangan keperluan perumahan untuk golongan berpendapatan rendah atau mereka yang dikategorikan sebagai miskin bandar yang mana keperluan perumahan tidak mencukupi.

Namun, sehingga saat ini, 'isu kekurangan rumah kos rendah' serta program 'menghalau' warga kurang kemampuan Melyau-Islam keluar dari kawasan bandar senyap begitu sahaja selepas beberapa hari ia diketengahkan.

Rakyat pasti meletakkan harapan yang tinggi, isu kekurangan rumah kos rendah hendaklah diperjuangkan sehingga berjaya. Syabas kepada Ahli Parlimen Titiwangsa kerana berani membawa semula perkara ini dan masih tidak putus-putus memperjuangkan harapan rakyat miskin bandar dan kurang kemampuan untuk terus bernafas di Lembah Klang.

Masalah kekurangan rumah kos rendah dan rumah kos sederhana rendah sudah semakin ketara dan amat-amat kritikal di Kuala Lumpur, Petaling Jaya mahupun di Subang Jaya dan sekitar Ampang. Namun, masalah ini seperti 'ditutup sebelah mata' oleh pegawai-pegawai atasan di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mahupun di Majlis Perbandaran sekitar Lembah Klang.

Di sebaliknya, pembinaan rumah-rumah bertaraf separuh mewah dan mewah tumbuh bagai cendawan di sekitar Lembah Klang 'tanpa keraguan dan tanpa kelewatan kelulusan'.

Aduan demi aduan, cadangan demi cadangan telah diketengahkan oleh pelbagai pihak yang memahami masalah kekurangan rumah kos rendah dan sederhana rendah, namun ia tidak diendahkan oleh pihak yang berwajib.

Bagi kontraktor-kontraktor yang bercadang melaksanakan projek-projek mewah seperti kondominium dan setaraf dengannya sahaja yang nampaknya dilayan oleh pihak tersebut kerana ia boleh mendatangkan keuntungan kepada pihaknya. Bukan kita menuduh tetapi ini yang berlaku.



Inilah yang berlaku dalam 10 tahun kebelakangan ini, dan langsung tidak diambil peduli oleh DBKL dan Majlis-Majlis Perbandaran.

Ramai peniaga Melayu yang mengusahakan syarikat pembinaan dan memerlukan kelulusan daripada pihak DBKL 'terutamanya', sering meluahkan kekecewaan kelewatan kelulusan dan menceritakan bahawa hampir sebahagian besar kakitangan DBKL mengamalkan pengambilan wang 'TOL'.

Pelik ... sehingga kini masih tidak ada tindakan daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk membuat siasatan. Ini bukan perkara baru, malah sudah sedekad dan kini masih berlaku.

Lihat kawasan Bandar Sri Permaisuri dan sekitarnya. Sebelum ini kawasan rumah itu milik tanah DBKL, namun setelah dibincang secara usahasama syarikat swasta untuk membangunkan kawasan tersebut, hanya 4 blok yang dipersetujui oleh DBKL untuk dibina rumah kos rendah dan 2 blok untuk rumah kos sederhana sahaja. Selebihnya dibina rumah-rumah yang hanya mampu dibeli oleh orang kaya dan yang mempunyai pendapatan tinggi sahaja.

Apakah ini masih tidak dapat dilihat oleh pihak DBKL bahawa 'rancangan' ini adalah untuk menghalau orang Melayu amnya, serta orang kurang kemampuan untuk keluar dari Kuala Lumpur? Bagaimana tanah yang asalnya milik DBKL kini telah dimiliki oleh orang yang berkemampuan sahaja.

Kita boleh buat bancian di antara penduduk rumah kos rendah dan sederhana rendah berbanding dengan rumah-rumah kos sederhana tinggi dan kos tinggi di kawasan tersebut, mana yang lebih banyak?

Rumah-rumah kos rendah dan sederhana rendah umpama ditempatkan dalam kawasan seperti ikan di dalam tin-tin sardin yang mana amat padat penduduknya dan ruang yang dibina pula amat sempit dan terhad. Inilah yang diterima oleh rakyat yang kurang kemampuan Melayu-Islamdan miskin yang selama ini tidak putus-putus menyokong kerajaan namun suara mereka ini semakin tidak kedengaran akibat dihantar di kawasan-kawasan pinggiran bandar.

Lihat apa sudah jadi kepada kawasan Parlimen Seputeh, pada suatu masa dahulu jumlah orang Melayu seimbang dengan bilangan bukan Melayu. Namun kini, orang Melayu tidak sampai 10 peratus (%) sahaja jika dibandingkan dengan orang Cina dan bukan Melayu lain.

Apakah kerajaan serta pihak DBKL tidak nampak perubahan ini? Ke manakah orang Melayu ditempatkan? Jawapannya, semuanya dihantar ke pinggir-pinggir bandar raya Kuala Lumpur.

Kenapa jadi begini? Ini adalah kerana terlalu banyak sangat pembinaan rumah bertaraf mewah dan berharga amat tinggi yang tidak mampu dibeli dan dimiliki oleh orang Melayu yang berpendapatan rendah.

Akhirnya, kaum Cina yang kaya raya serta yang berkemampuan tinggi yang menguasai kawasan tersebut.








8 comments:

Anonymous said...

Salam ...banyak betui tuu...di DUN PEL KLANG...si Khalid MB menang kerana undi Cina di Bandar Bkt Tinggi & Bdr Botanic. Kawasan perumahan ini amat mahal untuk didiami oleh orang Melayu..yang Melayu mampu adalah flat2 saja...nak bina Masjid pon susah MB nak luluskan...takot orang Cina marah MB...

Anonymous said...

itu serampang 2 mata.bila mengundi cinabeng semua undi dapigg.bn kan suka tak nak kuasai bandar,seba tu dia halau semua melayu dok dlm kl.logik ke rumah berjuta2 sebuah?ada melayu mampu beli?melayu lahir dlm dulang emas blh lah beli.

Anonymous said...

Caranya mudah aje. Hapuskan kekuatan ekonomi orang Cina. Kekuatan ekonomi orang Cina perlu dipindahkan kepada ekonomi orang Melayu. Bila ekonomi Cina hancur, banyak syarikat Cina dan kedai Cina yang tutup, mereka sudah tidak ada wang lagi untuk membeli apa2. Yang ada tinggal hanyalah hutang2.

Bagaimana caranya? Dengan memboikot segala produk dan perkhimatan yang disediakan oleh cina. Dan beralih membeli produk & perkhimatan kepada orang Melayu. Walaupun harga orang Melayu mungkin mahal sedikit, tetapi inilah pengorbanan dan jihad kita untuk menghancurkan ekonomi cina.

Bila pembeli Melayu/bumiputra sudah tidak membeli apa2 lagi dari cina, syarikat cina ini jatuh bangkrap & terpaksa tutup. Orang2 cina yang berkerja di syarikat cina pun terpaksa diberhentikan. Lepas tu tanggung hutang lagi. Rumah juta2, macam mana mau bayar? Jadi rumah kena lelong mah! Baru padan muka mereka! Mungkin ramai cina yang bunuh diri pasal terpaksa lelong rumah dan tanggung hutang.

Boikot barang dan kedai Cina! Kasi mereka bangkrup dan melutut kepada Melayu. Selagi mereka memegang ekonomi, seperti industri pemakanan, perbankan, pembuatan, runcit dan sebagainya, selagi itu mereka tidak takut dan gentar dengan kita. Selagi itulah mereka menghina dan memprovakasi kita orang Melayu.

Lakukan seperti mana orang Melayu Selayang telah buat dengan memboikot Giant Selayang Mall dan
membeli di Mydin. Akhirnya Giant Selayang milik Cina terpaksa ditutup. Kah! Kah! Kah!

Anonymous said...

BOIKOT BARANG CINA

1.Roti Massimo
2. Bihun Aminah Hassan
3. Minyak Masak Sri Murni
4. Nugget Sri Murni
5. Tuna Marina
6. Sos Cili Aminah Hassan
7. Sos Tomato Aminah Hassan
8. Tepung Gandum Cap Sauh
9. Beras Cap Rambutan
10. Ali Café PowerRoot
11. Cereal PowerRoot Oligo
12. PowerRoot 9SPOT ISOTONIK
13. Malta
14. NutriMalt
15. Teh Cap Masjid
16. Teh Guru Cap Masjid
17. Pau Ahmad
18. Old Town White Coffee
19. Pasaraya EconSave
20. Pasaraya KK mart
21. Pasaraya 99 SpeedMart
22. Minyak Masak Knife
23. Minyak Masak Buruh
24. Minyak Masak Naturel
25. Minyak Masak Daisy
26. Drinho ALL DRINKS
27. Isomax Isotonic
28. HomeSoy
29. Farm Crows Butter
30. Tempura Marina
31. Hotdog Marina
32. Kacang Peas Hijau Marina
33. Kacang Baked Merah Marina
34. Beef ball Marina
35. Nugget Marina
36. Burger Saudi
37. Pencuci Muka Shahirah
38. Pencuci Muka Safi
39. Ubat Gigi Safi
40. Pencuci Muka Balqis Safi
41. Café Powerroot Ali
42. Mee segera Ruski
43. Pasaraya Long Wan
44. Pasaraya Bilal
45. Beras Cap Masjid
46. Air Mineral Spritzer

Anonymous said...

SOKONG BARANG MELAYU

1. Roti Gardenia (Syed Mokhtar)
2. Beras Jasmine (Syed Mokhtar)
3. Minyak Masak Tiara (FELDA)
4. Minyak Masak Saji (FELDA)
5. Susu Manis Pekat Saji (FELDA)
6. Susu Manis Cair Saji (FELDA)
7. Magge Sajimee Saji (FELDA)
8. Mayonis Saji Mayo Saji (FELDA)
9. Marjerin Pelangi (FELDA)
10. Sos Cili Pelangi (FELDA)
11. Sos Tomato Pelangi (FELDA)
12. Jem Peanut SunBear (FELDA)
13. Sardin Agromas
14. Sardin Pertima
15. Kopi Hang Tuah
16. Bihun Sufi
17. Mi Kuning Sufi
18. Kuey Teow Sufi
19. Garam Sufi
20. Sos Lada Hitam Sufi
21. Sos Cili/Tomato Sufi
22. Kicap Masin/Manis Sufi
23. Tepung Goreng Sufi
24. Minyak Masak Sufi
25. Telur Cap Sufi
26. Ubat gigi Najwa
27. Ubat gigi Halagel
28. Garam Halagel
29. Tepung gandum Cap Bidara
30. Tepung gandum Faiza
31. Jus minuman Safina
32. Syampoo D’herbs
33. Pasaraya Mydin
34. Pasaraya MyMart (kedai keluaran Mydin)
35. Bihun Kampung
36. Burger Ramly
37. Air Mineral Eden
38. Air Mineral Ala Fonte (Mofaz)
39. Beras Faeza
40. Beras Langsat
41. Kicap Adabi
42. Kicap Cap Kipas Udang
43. Minyak Masak Alif
44. Nugget Ayamas
45. Sos Rohaya
46. Sos Adabi
47. Barang Kosmetik Secret Garden

Anonymous said...

BOIKOT RESTORAN CINA

1.The Chicken Rice Shop
2.Old Town White Coffee
3.Mc Donald
4.Kenny Rogers
5.Papa John’s Pizza
6.Wendy’s Hamburger
7.Krispy Kreme
8.Starbucks Coffe
9.Kyros Kebab
10.TGi Fridays
11.Dave’s Deli
12.Baskin Robin’s
13.Coffee Bean
14.Domino’s Pizza
15.Carls JR
16.Secret Recipe
17.MarryBrown
18.Dominos Pizza
19.Kemaman Kopitiam
20.Paparich
21.Pak Li Kopitiam
22.Pak Hailam Kopitiam
23.Mr.Kaya Kopitiam
25.Roti Bakar Kopitiam
26.Victoria Station
27.ChaTime
28. Nandos

Anonymous said...

SOKONG RESTORAN MELAYU

1.A&W (Milik KUB)
2.Burger King (Milik Ekuinas)
3.The Manhattan Fish Market (Milik Ekuinas)
4.Poppeyes (Milik Ekuinas)
5.San Francissco (Milik Ekuinas)
6.Tutti Frutti Ice Cream (Milik Naza)
7.Ramly Burger (dijamin masih milik melayu)
8.Otai Burger (Melayu)
9.1901 Hot Dog Fast Food (Melayu)
10.Burger Bakar Abg Burn (Melayu)
11.HPA Radix Fried Chicken (RFC)
12.Old Malaya Kopitiam (Selangor)
13.Lam Yong Kopitiam (Selangor)
14.Jonker Walk Kopitiam (Selangor)
15.Lay Pak Kopitiam (KL)
16.Umai Kopitiam (Negeri Sembilan)
17.Pak Tam Kopitiam (Negeri Sembilan)
18.Manjung Kopitiam (Perak)
19.D'Impian Kopitiam (Johor)
20.Mai Kopitiam (Kedah)
21.Umai Kopitiam
22.Kfc (Milik Qsr Brands)
23.Pizza Hut (Milik Qsr Brands)
24.Rasamas (Milik Qsr Brands)
25.Ayamas (Milik Qsr Brands)
26. The Loaf

Anonymous said...

BOIKOT BOIKOT BOIKOT PKNS!!!

BOIKOT BOIKOT BOIKOT PKNS!!!

Tunjukkan kuasa pembeli orang Melayu dengan memboikot semua projek jualan hartanah oleh PKNS. Kerana PKNS telah mengkhinati orang Melayu dengan mengambil tanah orang melayu di jelatek, dan dibuat Datum Jelatek, untuk dijual kepada orang Cina Singapura, Cina Mainland, Cina Indonesia dan Cina Malaysia.

BOIKOT BOIKOT BOIKOT PKNS!!!

Boikot PKNS sampai bangkrap!!!