Monday, September 30, 2013



SUMBER : MYMASSA 

CEC DAP tipu lagi? Ahli dipecat tapi boleh mengundi?
DAP didesak supaya memberikan penjelasan kepada rakyat tentang status bekas ADUN Teratai Jenice Lee yang dahulunya dipecat dari DAP ekoran bertanding sebagai calon bebas dalam PRU 13.

Setelah dipecat Jenice Lee berkempen untuk memastikan DAP bersih dari saka-saka Lim Guan Eng, Lim Kit Siang, Karpal Singh dan Tan Kok Wai. Hasil kempen Jenice, tokong Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang telah merudum undi-undi mereka dalam pemilihan semula CEC DAP

Keratan akhbar Sinar Harian 22 April 2013. 

Persoalannya... 

Bagaimana seorang yang telah dipecat dari parti kerana bertanding sebagai calon bebas dahulu boleh mengundi sebagai ahli parti?  

Adakah Jenice Lee masih ahli DAP?
Adakah pemecatannya dahulu tidak sah?
Boleh pulak dia mengundi?
Apakah wayang sandiwara yang cuba dimainkan DAP kali ni? 

Rakan blogger MYMASSA memberikan penjelasan panjang lebar mengenai persoalan mengapa bekas ADUN Teratai, Janice Lee yang dipecat dari parti akibat bertanding sebagai calon bebas, boleh mengundi semula pada pemilihan CEC DAP kali ini ?

Ada pendapat mengatakan bahawa pemecatan bekas ADUN Teratai pada 22 April 2013 sebagai tidak sah memandangkan pemilihan CEC yang berlangsung pada Disember 2012 juga telah terbatal setelah DAP sendiri tidak mengikut Undang-undang Tubuh parti itu.

Dari aspek teknikal, memang benar Janice Lee masih lagi menjadi ahli DAP dan layak mengundi setelah diberi peluang.

Bagaimana pula dari sudut Undang-undang Tubuh DAP, Perlembagaan DAP ...



Bekas ADUN Teratai Jenice Lee Ying Ha hari ini telah memfailkan saman terhadap DAP di atas pemecatan beliau dari parti. Lee, 33, yang memfailkan saman melalui Tetuan Harjit Sandhu di Mahkamah Tinggi Sivil, telah menamakan Setiausaha Agung Lim Guan Eng sebagai defendan.

SUMBER : MALAYSIA-CHRONICLE





Perlucutan keahlian

Seseorang ahli yang telah dikenakan apa-apa tindakan yang diambil menurut Fasal Kecil 13(a) di atas tidak boleh membawa tindakan dalam mana mana Mahkamah:
i. Untuk menentukan kesahan dari segi undangundang atau soal kewajaran tindakan atau keputusan yang diambil oleh Jawatankuasa Tertinggi Pusat atau Jawatankuasa Kecil Khas.
ii. Terhadap Parti atau terhadap Jawatankuasa Tertinggi Pusat atau Jawatankuasa Kecil Khas atau seseorang ahli jawatankuasa-jawatankuasa di atas atas sebab apa-apa tindakan yang berbangkit dari perbicaraan yang dijalankan di bawah Peraturan ini.


(d) Seseorang ahli: 

i. Yang merupakan serta didapati atau diisytihar sebagai orang tidak siuman; atau
ii. Yang diisytihar muflis; atau
iii. Yang disabit kesalahan yang melibatkan unsur-unsur ketidakjujuran atau keburukan moral oleh mana-mana Mahkamah; atau

iv. Yang memulakan prosiding di mana-mana Mahkamah atas apa jua perkara berhubung Parti tanpa terlebih dahulu menghausi segala saluran-saluran yang sedia ada dalam Parti; 


akan berhenti menjadi ahli Parti dengan serta-merta.


Tindakan bekas ADUN Teratai Jenice Lee yang mengheret DAP [ jika sekalipun pemecatan beliau tidak sah dan masih bergelar ahli DAP ] dalam mana-mana prosiding mahkamah, atas apa-apa jua perkara berhubung dengan Parti [ DAP ] ... Sekaligus menyebabkan beliau BUKAN LAGI AHLI DAP YANG SAH. 

Jadi dari sudut Perlembagaan DAP itu sendiri, Jenice Lee bukan lagi ahli DAP pada 5 Jun 2013.

Dakwaan bahawa bekas ADUN Teratai ini adalah PENGUNDI HANTU mempunyai merit yang besar dari sudut Perlembagaan DAP itu sendiri.

Maka, pemilihan CEC DAP yang berlangsung semalam adalah TERBATAL dengan sendirinya berdasarkan KECUAIAN DAP memberi izin kepada BEKAS AHLI untuk mengundi.

ROS mempunyai MERIT untuk mengarahkan PEMILIHAN SEMULA DILAKUKAN ...



8 comments:

Megat Alam Gempita said...

CEC DAP 2.0 memang tidak sah kerana melanggar perlembagaan parti DAP dan juga Akta Pertubuhan. RoS perlu membatalkan CEC 2.0 ini.

Mana boleh seseorang yang bukan ahli mengundi dalam satu pengundian. Sama kesnya mana boleh seseorang atau sekelompok bangla mengundi di sesebuah negara yang mana mereka bukan warganegara negara tersebut.

Allah terbalikkan tuduhan mereka ke atas DAP semula.

kambeng said...

ok la... blogger mabok.... gamber satu biji jer? boleh upload keseluruhan ini gambar x2 lain bukti diambik 2012 ker 2013? gambar in janice seksi molek gila la... nampak muda betul... takkan sekarang nampak macam makcik??


hahahaha gambar lama pun diambik dijadikan spinner?

Unknown said...

okaylah KAMBENG ...

Atas permintaan KAMBENG, klik link yang disertakan ini

http://jinggo-fotopages.blogspot.com/2013/09/dakwat-tak-kekal-untuk-pemilihan-cec.html

Blogger mabok ke KAMBENG YANG MABOK, MBEEEKKKKK ....

Anonymous said...

gua rasa si kambeng ni RBA (Red Bean Army) dah panik nengok ada loophole dlm cec kali ni. bodoh punya RBA, kena balik dgn blogger. kah kah kah

Anonymous said...

kah kah kah.... jadi kayu le ko sampai kiamat...

Lowell Roofing said...

Good reading tthis post

Lowell Roofing said...

Great share

Anonymous said...

curry 9
supreme clothing
hermes handbags
off white clothing
supreme hoodie
off white
bape shoes
hermes bag
off white jordan
golden goose