Sunday, September 15, 2013


Lima intipati strategi pemerkasaan ekonomi Bumiputera yang diumumkan DS Najib seharusnya menjadi titik tolak kepada kerajaan untuk membuktikan sikap sentiasa mengambil perhatian dan tumpuan khusus terhadap agenda MELAYU-BUMIPUTERA yang bersifat inklusif itu.

1. Mendaya Modal Insan BUMIPUTERA
2. Memantapkan pemilikan ekuiti BUMIPUTERA dalam sektor korporat.
3. Memperkukuh pemilikan aset bukan kewangan BUMIPUTERA
4. Memperhebatkan keusahawanan dan perniagaan BUMIPUTERA dan;
5. Memantapkan ekosistem penyampaian perkhidmatan.

Lima intipati strategi pemerkasaan ini jugalah menyebabkan CINA KIASU mulai MENYERANG facebook page Najib Razak setelah Perdana Menteri mengumumkan agenda MELAYU-BUMIPUTERA. Tidak terkecuali pemimpin pembangkang CINA KIASU ini mempertikaikan agenda pemerkasaan ekonomi Bumiputera.


Apa masalah mereka dan apa lagi yang mereka mahu. APA LAGI CINA MAHU ? ...



Apa yang diperkatakan oleh Tun Dr Mahathir, melalui artikel KAKI DALAM KASUT dalam blog beliau pada Julai 2009 tidak jauh dari realiti sebenar yang berlaku pada hari ini.


Tidak keterlaluan jika kenyataan mantan Perdana Menteri ini cukup relevan agar kerajaan harus lebih berani memberi penekanan kepada Jurang Kekayaan Etnik Di Malaysia.

Relevan atau tidak, analisa ini perlu menjadi bukti struktur EKUITI JURANG KEKAYAAN ETNIK DI MALAYSIA perlu dirombak kembali ...


Pendapatan isi rumah bulanan MELAYU-BUMIPUTERA adalah pada tahap 6.9 peratus, lebih rendah daripada pendapatan isi bulanan CINA yang menguasai 8.0 peratus. Malah lebih rendah jika dibandingkan isi pendapatan bulanan kaum India pada tahap 9.0 peratus.



Data statistik yang dikeluuarkan oleh Jabatan Statistik Malaysia tahun 2012 jelas menunjukkan MELAYU-BUMIPUTERA masih lagi mendominasi tahap peratusan tertinggi miskin dan miskin tegar, jika dibandingkan dengan etnik CINA KIASU dan India.




Data statistik ini juga menunjukkan MELAYU-BUMIPUTERA masih terus berada dibelakang etnik CINA KIASU dan India dalam pendapatan isi rumah yang kurang daripada RM2,000 ke bawah.




Nah ...

MELAYU-BUMIPUTERA masih ketinggalan jauh bagi agihan pendapatan isi rumah yang kurang daripada RM10,000 ke bawah. Etnik CINA KIASU dan India jauh meninggalkan agihan pendapatan bagi kumpulan ini.




Statistik di atas adalah data yang dikeluarkan oleh Dr Muhammed Abdul Khalid, dalam satu seminar "Ethnic Wealth Disparity In Malaysia" di Universiti Kebangsaan Malysia pada 16 Jun 2011.

Tidak perlu untuk menghuraikan terlalu panjang data statistik ini. Pandulah kenderaan dimana-mana sahaja di Lembah Klang atau di bandar-bandar utama di negara ini. Hartanah komersil baru yang dibina dan telah dibina dikuasai oleh siapa?


Kita cukup yakin tidak ada MELAYU-BUMIPUTERA memiliki lebih daripada 30 peratus milik lot kedai atau perusahaan yang memenuhi ruang dalam kompleks komersil yang baru.




Struktur populasi negara ini mencatatkan MELAYU-BUMIPUTERA merupakan MAJORITI penduduk di negara ini dengan 62.12 peratus. Masih relevan lagikah agihan KEK EKONOMI negara ini perlu berteraskan kepada struktur Dasar Ekonomi Baru (DEB) iaitu pada 30 peratus ?

Malaysia boleh dibaratkan sebagai sebagai sebuah SYARIKAT BERHAD. 'Pemegang saham terbesar' dalam SYARIKAT BERHAD ini adalah MELAYU-BUMIPUTERA dengan 62.12 peratus pegangan saham.

Seperti yang telah dinyatakan di awal artikel ini, Relevannya ... EKUITI JURANG KEKAYAAN ETNIK DI MALAYSIA perlu dirombak kembali. Seharusnya juga MELAYU-BUMIPUTERA memegang ekuiti terbesar kek ekonomi dalam negara ini.

Perlu diingat, DEB telah diasimilasikan kepada OPP (Rancangan Jangka Panjang), Wawasan 2020 dan sebagainya sejak dari tahun 1990 lagi. MELAYU-BUMIPUTERA masih lagi gagal menguasai KEK EKONOMI negara.

DS Najib dan kerajaan tidak perlu lagi bersikap apologetik atau merasa bimbang jika ada pihak lain, sama ada CINA KIASU masyarakat antarabangsa melihat ini sebagai suatu yang bersifat kumpulan tertentu.

Bagi kita yang penting adalah agenda pemerkasaan ekonomi MELAYU-BUMIPUTERA perlu diterjemahkan kepada struktur ekuiti yang baru. 'Jurang Kekayaan Etnik Di Malaysia' perlu diredakan dengan MELAYU-BUMIPUTERA menguasai lebih daripada 50 peratus kek ekonomi negara.

Hanya dengan jalan dan cara ini, MELAYU-BUMIPUTERA tidak perlu lagi dijadikan BAHAN MAINAN etnik CINA KIASU yang tetap akan tidak berganjak dari mempertikaikan apa sahaja yang dilakukan oleh kerajaan MELAYU-BUMIPUTERA.

Kita tak hendak ke seberang,
Kita hendak ke kota,
Kita tak hendak hak orang,
KITA HENDAK HAK KITA ...



5 comments:

Anonymous said...

dah serupa macam bangsa yahudi kat Amerika jer depa nih..

Anonymous said...

saya setuju dengan anda sepatutnya PM najib perlu set target ekuiti bumiputra. contoh 51 % untuk tempoh 25 tahun akan datang dan 75 peratus 50 tahun kemudian.baru ada matlamat jelas,komitmen dan keberanian.tak capai mengiku tempoh tidak mengapa tetapi kita ada target yang perlu kita kejar/dapatkan.target juga boleh membawa semangat kita /belajar/berkerja untuk mencapainya.


Anonymous said...

Tuan,

Tak perlu nak jawab panjang2. Apa China tu cakap adalah bertentangan dengan semangat Perlembagaan.

Apa yang Najib buat sekadar sejajar dengan perlembagaanm, tidak lebih pun.

Kalau di Negeri China, bangsa China yang besar. Di Tanah Melayu, bangsa Melayu lah.

Kalau orang tak berani kata Negara China itu rasis maka orang lain tutup mulut untuk kata Melayu rasis.

Kita akan di sumpah oleh anak cucu kita kalau tidak mengkuatkuasakan perlembagaan. Perhatikan Singapura. WAlau pun peruntukan untuk MElayu wujud dalam perlembagaannya tapi tidak di kuatkuasakan pun.

Satu lagi sekolah China perlu di hapuskan terus kerana ianya adalah halangan kepada perpaduan nasional.

Bangsa China telah tinggal dalam kempompong sendiri dari kecil hingga ke alam pekerjaan. Bila lihat keluar lupa bumi di pijak, yang terhambur dari mulut mereka adalah, rasis!

Tidak ke mereka tau apa yang mereka tuduh itu adalah perlembagaan yang rasis?

Kerajaan perlu mengambil langkah langkah untuk mencekik sekolah China perlahan lahan hingga mati. Martabatkan Bahasa Melayu dengan menyokong pendidikan negara di sekolah kerajaan.

Beri bantuan berlebihan kepada sekolah kerajaan. Utamakan lulusan sekolah kerajaan untuk sebarang perkara apa pun dari biasiswa hingga pekerjaan. Ini masih lagi sejajar dengan perlembagaan.

Umpamanya ada penuntut 9A SPM dari sekolah kerajaan perlu di utamakan dari 9A sekolah aliran lain.

Anak tirikan cukup cukup sehingga perhatian bangsa China ke sekolah kerajaan kerana kemudahan yang berlebihan.

Jangan kita lupa kalau pergi rumah terbuka menteri sampai bawa bekas bawak balik makanan bukan orang Melayu tapi China. Mereka yang lapar sangat... umpankan ini.

Bagus betul China menunjukkkan kebodohan di PRU13. Segala kekuatan meraka terserlah iaitu tidak dapat mengalahkan Melayu walau pun MCA membantu ibarat gunting dalam lipatan atau baling batu sembunyi tangan.

Oleh itu sensitiviti China bukan tanggungjawab BN tapi DAP wakil besar mereka. Desbabkan nak jaga MCA banyak kerajaan dah berkorban dengan melahirkan gulungan kartel kaya China. Sekarang tidak lagi. Walaupun impot daging babi sekalipun di tenderkan.

Tidak kah adil kita di balas atas perbuatan kita? Mesti lah ada kelebihan untuk penyokong yang menang dan bukan tanggungjawab pemenang kepada penyokong si kalah yang sangat jelas.

Penipuan orang China yang terang terang membawa sepanduk dan papan tanda 'I love PM', "We love PM" setiap kali Najib membuat kempen kepada meraka semasa PRU13 seperti yang kita lihat di tv amat jijik dan tidak boleh di maafkan. Ini menunjukkan bangsa China tidak boleh di percayai dan menjadi gunting dalam lipatan.

Orang China pun faham kalau beli nombor ekor kena tentu gembira dan takkan pula nak belanja semua orang yang kalau tikam nombor ekor. Begitu juga meraka faham sangat kalau beli nombor ekor tak kena maka duit hangus. Begitu lah PRU13.

Wah banyak lemak undi untuk menjatuhkan kerajaan tapi memikirkan kalau rampasan kuasa tu tak berjaya kerajaan konon tetap akan menjaga meraka dengan baik. Oleh itu tak salah undi pembangkang keraja meraka tidak rugi apa apa.

Tanggungjawb kerajaan mengajar meraka apa yang mereka salah pilih dengan 'contoh'. Orang dewasa tak guna nasihat dengan mulut sampai berbuih. Kena tunjuk dengan 'contoh'.

Kalau patut dapat api jangan kata dapat api tapi panaskan dia supaya dia tau balasan api itu.

Anonymous said...

Aku sokong kerajaan membantu melayu yg telah memberi kepercayaan dan sokongan kpd beliau memimpin negara.nasihat kpd puak pendatang yg jelas bersikap gunting dlm lipatan bahawa mereka boleh buat sesuka hati dan buat bnyk pilihan dgn memilih negara asal mereka krn mereka boleh dpt 100% tuntutan nya tanpa timbul huru hara.nak hak bahasa,agama,ekonomi boleh mintak dinegara asal tanpa menghuruharakan keamanan tanah melayu.

Alisha Hemangi said...

Beautiful Actress Kajal Aggarwal Hot And Cute Pictures In Saree, Taapsee Pannu Latest Image In Saree

Malysian Hot Sexy Girl Showing Clean Shaved Pussy By Her Fingure,See Malay Girl Group Sex Viedo

Deshi Hot Sexy College Girl Big Boob Photos,Anushka Sharma's Showering Hot Nude Photo Download

Indian School Girl Vergin Pussy Sexsy Hot Beautiful Boobs And Her Hairy Nice Armputs Photos Download

Irani Hot Sexy Girls Photos Without Dress,Showing Her Nude Attractive Boobs Sexy Fucking Pussy

Priyanka Chopra Full Nude Picturs Download, Tamanna Bhatia Latest Image Pictures Gallery And Movie

2000 Plus Bollywood Movie Free Download, Hollywood Latest HD Movie Download Free

Katrina Kaif's Full Nude Picture Download,Showing Her Sexy Dudu And Her Hot Pussy When It Clean

Beautiful Actress Kajal Aggarwal Hot And Cute Pictures In Saree, Taapsee Pannu Latest Image In Saree

How To Get A Free Master Card And Earn (25+25=50USD) $50 USD, Free Master Card In India, Pakistan

Pakistani Hot Beautiful Girls Sexsy Imaage, Pakistani Actress image,Actress Movie Download

Bollywood Actress Ayesha Takia Real Lifes Hot sexy Wallpapers, Free Download Ayesha Takia's 500 Plus HD Image

Teen Age Girl Free Sex Video Downlad,Enjoy Sunny Leons Free Hd Sex Viedo Download

Tamil Auntis Hot And Sexsy Big Boobs Download And Watch,Download School Girl Full Nude Image

Deepika Padukone Bedroom Hot Sexy Image Download,Watch Her Sexsy Movie Scene