Thursday, November 8, 2012

Ucapan Bajet 2013 Pulau Pinang Bakal Menjahanamkan Karier Khalid Ibrahim di Selangor.



Sama ada suka atau tidak, Khalid Ibrahim perlu akur kenyataan rakan sejawatnya dari Pulau Pinang cukup untuk membuktikan kaedah 'Teknologi Membran' tidak efektif dari segi kos dan perlaksanaan.

Kaedah rawatan air alternatif yang dimomokkan oleh Khalid Ibrahim sebagai lebih murah berbanding dengan projek loji rawatan Air Langat 2 seharusnya membuka mata rakyat Selangor.

Barangkali kenyataan rasmi Tokong Lim Guan Eng ini sewajarnya membuka mata rakyat Selangor tentang 'politik main belakang' Khalid Ibrahim, PKR dan Pakatan Rakyat.



Bagi menjamin sumber bekalan air mentah yang mencukupi untuk jangka masa panjang, Kerajaan Negeri bercadang untuk mendapatkan bekalan air mentah melalui Projek Skim Bekalan Air Mentah dari Sungai Perak, Negeri Perak ke Negeri Pulau Pinang. Projek ini melibatkan pembinaan terowong yang bertujuan untuk mengagihkan sebahagian air mentah dari Sungai Perak ke Sungai Kerian dan seterusnya ke Negeri Pulau Pinang. Kos projek dianggarkan bernilai RM300 juta dan ianya telah dipohon melalui KeTTHA kepada Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri pada 30 Jun 2012 di bawah Rolling Plan Ketiga, Rancangan Malaysia Kesepuluh. Kerajaan Persekutuan perlu menjalankan projek ini sebagai tanggungjawab mereka dalam perjanjian penghijrahan aset air yang ditandatangani dengan Kerajaan Negeri. - limguangeng.com, 2 November 2012.



Mengapa Tokong Lim Guan Eng tidak menggunakan 'Teknologi Membran' walhal mempunyai beberapa buah sungai, bekalan air utama dari Tasik Mengkuang dan dari Tasik Meromitik.

Apa perlu Tokong Arrogant ini bercadang untuk mendapatkan bekalan air mentah melalui Projek Skim Bekalan Air Mentah dari Sungai Perak, Negeri Perak ke Negeri Pulau Pinang?

Singapura yang menggunakan 'Teknologi Membran' dengan penghasilan Newater beberapa tahun lepas ... masih terpaksa mengimport air dari Johor memandangkan keperluan industri-industri terutama penapisan minyak di negara republik itu.



alt

Kenyataan rasmi Tokong Guan Eng sebenarnya membunuh agenda 'Teknologi Membran' yang sedang di lobi puak-puak peliwat PKR dengan pembesaran Empangan di Bukit Jelutong Shah Alam.

Lebih teruk ... Tokong Guan Eng telah mendedahkan bahawa PROJEK TEROWONG lebih ekonomikal dan wajar untuk jangka masa panjang.


Rakyat Selangor seharusnya membuka mata dan mempersoalkan mengapa Tokong Guan Eng tidak menggunapakai 'Teknologi Membran'.

Ketua Menteri Pulau Pinang itu tahu - 'Teknologi Membran' - kos awal, kos operasi, kos penyelenggaraan dan dari segi mitigasi sekiranya berlaku kecemasan (backup system) LEBIH BESAR DAN MAHAL dari projek Loji Air Langat 2.



Apa lagi muslihat Khalid Ibrahim mahu mengelak dan mempolitikkan isu air di Selangor ...

alt
Jika Guan Eng digelar TOKONG ... Khalid Ibrahim mahu bergelar TOK PEKONG



0 comments: