Tuesday, May 8, 2012





Kita ucap tahniah kepada pimpinan PKR, yang katanya sudahpun ‘secure’ funding yang mantap daripada Turki dalam berdepan dengan pilihanraya yang akan datang.

Setakat yang dimaklumkan kawan-kawan, kebanyakan banner, poster, kaedah rally, bas dan kenderaan kempen juga akan menggunakan dana yang ‘unlimited’ daripada Turki. Nampaknya, Erdogan telah membuktikan janji bahawa dia akan membantu Anwar/PKR untuk memenangi pilihanraya yang akan datang.

Lawatan Saifuddin dan beberapa MP PKR ke Turki sudahpun menggariskan kaedah-kaedah yang boleh digunapakai bagi mendatangkan kesan maksima dalam pilihanraya. Saiz poster, banner, billboard juga akan menggunakan kaedah AK Party.

Apa kaedah AK Party?



1) Erdogan ditampilkan sebagai reformis luar biasa. Semua poster AK Party akan menggunakan wajah karismatik Erdogan. Anwar juga akan menggunakan pendekatan sama. Kali ini, wajah Anwar akan mendominasi pilihanraya;

2) Kaedah political rally AK Party juga akan digunakan. Beberapa buah kenderaan pilihanraya ala AK Party juga akan dihantar ke Malaysia. Siap dengan stage dan LED TV di atasnya. Kos dikatakan menelan belanja besar. Semuanya ditaja oleh Kerajaan Turki;


3) Tidak banyak isu yang akan diperjuangkan. Fokus kepada isu mengikut tempat. Mesej poster adalah pendek dan jelas;

4) AK Party juga akan berkongsi kaedah melakukan ‘divide’ pengkhususan isu politik. Isu dalam bandar; isu pedalaman dan luar bandar akan dibezakan dalam kempen pilihanraya;

5) Beberapa ‘agensi pengiklanan’ ternama Turki akan membantu PKR dalam kempen pilihanraya. Ini termasuk mencari warna dan imej yang bersesuaian dengan Anwar. Perunding imej Erdogan juga akan dipinjamkan sementara;

6) Issue-based campaign. Tidak terlalu banyak menceritakan mengenai sejarah parti dan sebagainya. Issue-based.



Problem Anwar sekarang adalah mendapat persetujuan PAS dan DAP untuk meletakkan dirinya sebagai ‘central figure’ kepada jentera Pakatan Rakyat. Pendekatan ini akan digunakan secara nationwide. Tak boleh berpilih.


Setakat ini, DAP masih berat untuk menerima – kerana berdasarkan consensus dalaman yang dibuat; imej Anwar masih lagi tidak kuat di kalangan orang Cina. PAS juga masih berdepan dengan masalah yang sama.

Namun Anwar mempunyai alasan. 

Funder di Turki akan hanya bersetuju untuk menaja sekiranya ‘ground rule’ ini dapat diterima. Mereka mahu menaja Anwar. Bukan Pakatan Rakyat secara keseluruhannya.


sumber dalaman PKR terbaik : klik  GELAGAT ANWAR



10 comments:

Anonymous said...

Wisma Putra harus selidik perkara ini. Kalau betul buat bantahan kepada Turki kerana masuk campur dengan hal ehwal negara sahabat. Dan hebahkan kepada dunia.

Sudir said...

Patutlah dari dulu sibuk dengan Turki.. Apa-apa Turki.. Sembunyi pun kat kedutaan Turki.. Nasib baik tak keluar Turki Doll..

Aman said...

Sikit hari lagi kuar la Turki doll tu, ko tengok je la... kaki pelacur, semua karipap dia nak rasa.

Anonymous said...

This is bad news for Malaysian leaders especially PM Najib Razak. But Malaysian Government can stop this money-flow and protest to the Turkish Embassy.

By the way, Anwar dan members, including Azmin, like Bangkok - my 2nd home-city. We met a few times - just to chat and sometimes to hunt for girls and shemales or ladyman!

Beware Malaysia, I still luv u all !

Anonymous said...

KERAJAAN BN nak ambil tindakan .... IMPOSIBLE .... tak AKAN DI AMBIL TINDAKAN WALAU ISRAEL SENDIRI MENGHANTAR BANTUAN KETENTERAAN kat MALAYSIA ... SERIUS. tapi sedih dengan KERAJAAN BN YANG ADA SEKARANG .

Jeepers Creepers said...

nuar nak guna muka kerepot dia tu kat billboard? banyaklah kanak kanak menanggis tengah malam karang wahahahaha

Anonymous said...

Letak Parti Cap Lubang Kunyit kat bas

Redah Alam said...

Jangan lupa kita lupa puak pakatan beruk ini tentang bantuan dan kerjasama erat Kerajaan Malaysia dengan Arab Saudi untuk memberikan maklumat bagi menangkap barua-barua BERSIH yang mengadakan demonstrasi di Mekah dan Madinah.

Kerajaan Arab Saudi amat tegas dalam soal ini. So Kerajaan Malaysia juga tegas untuk memberikan kerjasama sepenuhnya demi menjaga kepentingan Umat Islam yang akan mengerjakan Haji dan Umrah.

Sekiranya Arab Saudi telah menyekat urusan Haji dan Umrah rakyat Malaysia sebab BERSIH ini. Akan kita cari BARUA-BARUA ini dan kita akan tunjukkan mereka maksud PENGKHIANAT NEGARA!!!

Terima kasih blogger GWM kerana telah linkkan ke blog saya.

Anonymous said...

satu je yang lupa pikiaq, budaya orang Melayu dan cara pikiaq dalam soal memilih tak sama macam orang turki pikiaq

Anonymous said...

jadi hasilnya tidak mungkin sama walau pun strateginya sama malahan mungkin keputusannya bertentangan.