Monday, July 22, 2013

80% peruncit Melayu ini, menjadi "sandwich" drama "HARGA SILING" setiap tahun. Tidak pernah selesai sejak 1995. Bukannya Pak Menteri main "parking" harga siling ayam proses RM7.70!

Harga ayam di ladang yang amat wajar dikawal oleh Kerajaan Malaysia. Jika harga ladang sekitar RM4.90-RM5.50, maka harga jualan di atas meja peruncit boleh dilogik kepada RM7.00 sahaja.

Bila mana peruncit ditekan dengan kawalan harga runcit siling RM7.70, apakah KPDNKK mempunyai akal bistari memikirkan:

1. Siapa nak bayar air dan elektrik serta gas, untuk kerja proses ayam?
2. Siapa bayar upah dan gaji pekerja peruncit ayam?
3. Siapa bayar kos cicir berat?
4. Kos-kos harian setiap peruncit ayam tidak kurang daripada RM50 jika hanya dengan 3 orang yang bekerja dalam satu-satu gerai ayam.
5. Memang tiada promosi pemasaran ayam bersih, namun siapakah yang bertanggungjawab untuk uruskan jika harga ayam RM7.70 sekilo, bekalan hari ini tidak habis sebanyak 100 ekor ayam hidup, disimpan hingga hari esok. Berat ayam susut, maka, siapa tanggung?


Ya, jawapan untuk orang pejabat "Apahal penjual tak estimate?"...Ingatlah bahawa peruncit ayam di pasar-di gerai dalam majoriti penempatan ialah 80% orang Melayu.

Mungkin sejak 1957 lagi, orang Melayu dilihat mengikut punggung Cina dalam industri makanan. Kini, industri makanan halal khasnya sumber rugi produk Ayam sebagainya didominasi tekak pemakannya oleh Orang Melayu.

Namun, masih tertongkat dengan Cina. Kartel-kartel Cina dalam industri ayam ini sudah bermaharajalela sejak 1940 lagi.


Artikel selanjutnya, PANEH MIANG





1 comments:

Anonymous said...

Jangan2 ada proxy ....muka menteri mata kero ni pon tindakan nya pon almaklom saja lah...nak harapkan menteri umno ...pas dan pkr lg chibai nak mampos....