Friday, June 14, 2013

Bantuan modal kerajaan yang sepatutnya hanya berkaitan dengan belanja pengurusan murid, sudah melampui hingga ke belanja pembangunan. Sekolah vernakular mendapat sesuatu yang melebihi dari apa yang digariskan di dalam perlembagaan.


KUALA LUMPUR: Sekolah vernakular akan dikekalkan seiring Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 bagi memartabatkan pendidikan negara, kata Timbalan Menteri Pendidikan II P Kamalanathan.

Katanya kerajaan juga akan memastikan sekolah terbabit tidak dipinggirkan dan terus dibantu terutama dari segi infrastruktur.

Ini yang dijanjikan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Menteri Pendidikan, katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau sebelum itu menyaksikan majlis menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) antara Persekutuan Pengakap Malaysia (PPM) dan Institut Pengurusan Malaysia (MIM) serta Agensi Pekerjaan Tyco Sdn Bhd (Tyco).

Kamalanathan diminta mengulas desakan gabungan 130 badan bukan kerajaan (NGO) agar kerajaan menghapuskan sekolah vernakular dalam usaha mempertingkatkan perpaduan rakyat.

Mengulas lanjut, beliau berkata gesaan itu hanya bersifat pandangan peribadi NGO terbabit.

sumber : ANTARAPOS



Di dalam sektor pendidikan pelbagai bantuan yang menaikkan lemak rasis cina telah disalurkan sepanjang pasca PRU12 bagi tujuan untuk menarik sokongan pengundi cina.

Di dalam perlembagaan jelas menyebut bahawa sekolah vernakular hanya layak diberi bantuan modal tahunan.

Sekolah bantuan kerajaan / bantuan modal adalah sekolah-sekolah di mana urusan pentadbiran di bawah kelolaan lembaga pentadbiran sendiri manakala kerajaan hanya memberi subsidi peruntukan pengurusan murid sahaja. Semua polisi sekolah ditadbir oleh lembaga sekolah manakala perlantikan guru dibuat oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

Ini bermaksud sekolah vernakular telah diberikan peruntukan secara luar biasa. SJKT telah diberi lebih dari RM1 billion, manakala SJKC lebih dari RM2.5 billion sepanjang tempoh 5 tahun ke belakang.

Bantuan modal kerajaan yang sepatutnya hanya berkaitan dengan belanja pengurusan murid, sudah melampui hingga ke belanja pembangunan.

Ini bermakna, sekolah vernakular mendapat sesuatu yang melebihi dari apa yang digariskan di dalam perlembagaan. Ia juga membawa maksud bahawa Kementerian pendidikan sendiri telah melanggar syarat-syarat penyaluran bantuan terhadap sekolah vernakular dengan bebas memperutukan sesuka hati melebihi dari apa yang sepatutnya diberi.


Natijah kepada bantuan secara luar biasa dari kerajaan ini telah menyebabkan para pejuang sekolah vernakular dan chauvinis ini naik lemak dan tidak tahu bersyukur hingga merasakan kerajaan masih belum cukup membantu sekolah vernakular. Malah mereka masih lagi menuduh kerajaan mendiskriminasi sekolah vernakular di negara ini.

Ramai kalangan anak muda cina yang benar-benar yakin dengan tuduhan bahawa kaum mereka telah dinafikan hak untuk mendapat pendidikan sepertimana lain-lain warganegara!

Ada yang menjadi begitu benci terhadap kerajaan di atas fakta dan maklumat yang salah, kononnya kerajaan masih menganggap kaum mereka sebagai warganegara kelas 3.

Kenapa MCA, GERAKAN dan MIC yang mewakili kelompok ini di dalam BN tidak memperjelaskan dengan jelas apa yang BN sudah bantu? Yang paling tidak guna, ada pula menteri kalangan mereka yang turut sama menunjukkan rasa tidak puas hati mereka terhadap layanan kerajaan terhadap sekolah vernakular!


Artikel selanjutnya, klik KEPAL NASI KEPAL BERAS


Artikel-artikel berkaitan :

Muhyiddin Yassin ... PERLU BERANI BERKATA KERAJAAN WAJIB TOLAK IKTIRAF UEC
Dong Zong ... Najib TIDAK PERLU TUNDUK Kepada CHAUVINIST TAK FAHAM BAHASA MELAYU




23 comments:

Anonymous said...

Bantuan kewangan bagi sekolah jenis cina dihad kpd pengurusan saja - gaji guru,gaji kakitangan,kegiatan kokurikulum dan repair kecil.Jika nak bina blok kelas kerajaan tak perlu bagi bantuan.Itu tanggungjawab Dong Zong.
Kerajaan jangan nak memandai.Kerajaan Sarawak contohnya memberi tanah beribu hektar utk persatuan lembaga sekolah jenis di Miri.Batalkan.

Kamaruzzaman Satari said...

Nak bantu bolih...tapi pantau la.Bab2 lain bolih plak dipantau.Biar apapun tujuan bantuan diberi..berpada2...hak2 rakyat,kepercayaan yg mereka beri perlu dijaga.'Think tank'melayu xkan xpaham perangai mereka...sy yg dok terpencil ni pun blh pham sikap mereka(1)bg betis nk peha 2)hajat dh dpt,kita ditinggalkn 3)Bila nk mulut cukup manis...).Kita x risau dgn mereka2 yg berdemo psal xpuashati ni tp yg risau ialah mereka yg senyap...sb mereka guna 2 mata,2 telinga.

Anonymous said...

senang jawapnya tu...buat bodoh jelah..

khairi

Kamaruzzaman Satari said...

Nak bantu bolih...tapi pantau la.Bab2 lain bolih plak dipantau.Biar apapun tujuan bantuan diberi..berpada2...hak2 rakyat,kepercayaan yg mereka beri perlu dijaga.'Think tank'melayu xkan xpaham perangai mereka...sy yg dok terpencil ni pun blh pham sikap mereka(1)bg betis nk peha 2)hajat dh dpt,kita ditinggalkn 3)Bila nk mulut cukup manis...).Kita x risau dgn mereka2 yg berdemo psal xpuashati ni tp yg risau ialah mereka yg senyap...sb mereka guna 2 mata,2 telinga.

ALahaI sI LunCAi said...

INILAH YANG PATUT MUHYIDDIN BERI PERHATIAN. LAGIPUN PADA AKU MUHYIDDIN DAH GAGAL SEBAGAI MENTERI PELAJARAN,SEBAB ITU CIKGU LARI BANYAK...

Anonymous said...

Perlu tingkatkan bantuan menyeluruh seperti kewangan dan pembangunan yg bermanafaat dlm menjana aktiviti ekonomi lain, di samping industri pendidikan itu sendiri, bgi sekolah kebangsaan dan agama,hingga ke peringkat universiti berteraskan syiar islam (berpandu pada kata mutiara Pro Dr Sidek Baba, yg menyarankan supaya mewujudkan Universiti Al-Quran).Tidak kira ler dr segi pembangunan IT,pelancongan pendidikan sepanjang hayat dll.Plan pembangunan pendidikan tinggi,mesti mempunyai tema musim sejuk(satu bandar tertutup) atau air atau lanskap yg bercirikan kesenian islam.Target utama,menarik minat pelajar luar dr ngra islam belajar di sini, atau mengambil setiap exam ke ngra ini(belajar secara on line) dan mendapat pengiktirifan dari semua ngra islam dan ngra jiran.

Azahari Rahman said...

tak setuju tarik aje.takn takde perjanjian mse nk mberi tu.kuasa ditangan kerajaan.

Azahari Rahman said...

skrg nih kalu nk bagi wt perjanjian dlu.sama mcm nk mintak keje ngan dorg..hehe

Azahari Rahman said...

jgn jadikn budak sekolah mangsa politik

Anonymous said...

Apa itu ,pendidikan tinggi percuma?Pendidikan tinggi percuma adalah menampung semua kos pengajaran,peperiksaan,penginapan dan infastruktur,makanan serta wang poket. Pendidikan gaya sebegini,akan melibatkan kos pendidikan negara yg amat tinggi sekiranya, ia berskala dgn peningkatan jumlah pelajar setiap tahun.Maka penyelesian yg terbaik adalah, pendidkan yg berteraskan kepada pandang dan dengar serta mampu membuat maklum balas dgn pasarana standart panggung wayang yg bidang pengajian berteraskan kepada bukan kepakaran tekniknikal..Perlu di adakan Mou setiap kawasan parlimen dgn pehak universiti tempatan bagi penyediaan skop pengajaran secara on line,dewan dan kertas peperiksaan setiap semester di universiti serta memeriksa dan memaklum jumlah pemarkahan setiap pelajar.Budaya pembelajaran sebegini,akan mengurangkan kos bg pehak kerajaan dan minima pada pehak keluarga pelajar.Kesannya adalah, peningkatan penggunaan pengangkutan awam semasa mengambil peperiksaan semester serta penggunaan teknologi IT yg bertambah.Mewujudkan banyak peluang pekerjaan dan perniagaan setempat serta menarik minat utk belajar dari kalangan setempat.

Anonymous said...

Sekiranya idea di atas berjaya,dapat di perluaskan ke semua kawasan parlimen,maka jumlah kuota bagi setiap pelajar pendidikan tinggi dapat di tingkatkan dan duit pinjaman ptptn dpt di minima,pd jumlah yg kecil dn tidak membebankan hutang pelajar dn di perluaskan kpd masyarakat pelajar setempat.

Anonymous said...

Bagi jurusan teknikal yg bukan kritikal,kita beri kursus selama 6 bulan secara on line.Jika lulus,kita beri kursus praktikal selama 6 bulan di institut latihan kemahiran.Di mana, pehak institut latihan kemahiran hnya fokus kpd latihan praktikal yg jitu.

Anonymous said...

untuk hapuskan sekolah vernakular ... singkirkan bapa vernakular ... habis cerita ...

Anonymous said...

singapore ada sekolah cina ke? india ada sekolah tamil ke? rasanya malaysia je yg provide sekolah ni. sekolah iban? sekolah kadazan? ada tak? kalau kerajaan bagi lagi peruntukan kat sjk ni rasa-rasa bn cair 5 tahun lagi. sekolah tahfiz? mana yg sempurna. asyik terbakar ke.

Anonymous said...

Dasar pendidikan nasional adalah umum serta berkait rapat dgn hak pendidikan utk kaum cina dn india(sekolah vernakular) di dalam perlembagaan negara dgn perenggan2 yang tertentu berbeza dgn pendidikan orang melayu yg termaktub di perenggan hak istimewa orang melayu,begitu juga,dgn agama islam,Maka speed aje la pendidikan yg berteraskan kepada islam melayu,lagi global dan kena pd dasar lautan biru sebab islam.

Anonymous said...

Sekarang bukan masanya untuk menambat hati kaum laknat ini..sekarang masa untuk menghambat kaum yang semacam ini..mendukung bangsa ini seperti mendukung biawak hidup..badan kita yang calar balar..hati kita apatah lagi..

Anonymous said...

Masih nak manjakan lagi orang cina...?

orang melayu majoriti mengundi umno, patutnya dengar rintihan kami...

jika ini berterusan, tiada lagi umno selepas pru14

Tasek Gelugor Portal said...

Slm mohon dipautkan Blog Tasek Gelugor Portal... Blog tuan telah pun dipautkan...

Blues said...

Kemungkinan2:
1. PM yg suruh DPM bagi. DPM tak berani lawan? - DPM bacul.
2. DPM yg dok bagi. PM tak berani nak halang? - PM bacul
3. PM dan DPM sama2 setuju nak bagi. - Dua2 penjilat Cina

Kesimpulannya: Dua2 tak boleh pakai

Anonymous said...

nak buat apa lagi sekolah2 CINA pukimak hanjeng lahantullah ni??? tutup je... binatang ni mana nak menerima pemeintah melayu sebab sifat RACIS makhluk ni.... PERSETAN BANGSA CINA DI MALAYSIA. MEREKA SUDAH CUKUP KAYA .... SEPATUTNYA MESTI ADA SEKOLAH SATU ALIRAN SAHAJA..... JGN LAYAN SEKOLAH CINA JGN LAYAN SEKOLAH CINA JGN LAYAN SEKOLAH CINA JGN LAYAN SEKOLAH CINA JGN LAYAN SEKOLAH CINA JGN LAYAN SEKOLAH CINA

Megat Mohd Hisemudin Megat Kasim said...

Isu sekolah vernacular yang membabitkan SJK Cina memang hangat diperdebatkan terutamanya sebelum dan selepas PRU 13 yang dulu. Tetapi ramai yang terkeliru disebabkan elemen poltik menguasai sentiment.

Namun demikian, jika anda memikirkan dengan hati yang tenang dan penuh fakta tanpa dipengaruhi oleh emosi, maka anda akan memperolehi sesuatu infor yg dirasakan rasional.

Sila baca kupasan saya dalam,”Isu sekolah vernacular : kemana haluan SJK Cina”

http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/isu-sekolah-vernakular-ke-mana-haluan.html

Anonymous said...

dok pantau ke pantat.....baik tak payah cakap ngabiskan boreh aje dengan kerajaan najib yang tak bersyukur dan berterima kasih kepada rakyat melayu yang menyokong masa PRU 13 yang lalu.. dah naik benci dengan kerajaan yang lembik macam ni

Anonymous said...

kalau la lembik lembik macam ni..PRU14 nanti kita ramai ramai bagi undi kepada cina kiasu biar tentu dia orang perintah malaysia...lepas tu kita tengok pula macam mana nasib penyokong penyokong mereka yang beria-ria benar nak cina memerintah....apa macam ( ni dah kira naik benci sangat sangat dah ke kerajaan yang takde telor