Thursday, June 27, 2013

Sikap perkauman DAP semakin terserlah apabila Ketua Publisiti parti itu, Tony Pua mencadangkan PASAR RAMADHAN juga DITUTUP kerana didakwanya akan MENYEBABKAN KESESAKAN LALU LINTAS.

Katanya, jika benar alasan kerajaan negeri bahawa keputusan untuk menutup pasar malam pelancong Jonker Walk di Kota Melaka kerana mahu mengurangkan kesesakan lalu lintas yang melampau, maka tindakan yang sama perlu diambil ke atas Pasar Ramadan.

"Saya rasakan kalau-kalau satu pasar malam mahupun pasar tani ataupun pasar Ramadan akan menyebabkan kesesakan lalu lintas, maka semua pasar-pasar, semua pasar tani di Melaka atau mana-mana negeri perlu dibatalkan secara langsung.

"Kenapa tutup saja di Jonker Walk? Saya rasa semua tindakan yang diambil oleh kerajaan negeri ini adalah tindakan politik yang langsung tidak mengambil kira keperluan rakyat di Malaysia. Ia hanya mengambil kepentingan politik Umno," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini, hari ini.

Beliau selain itu turut menggesa penutupan Jonker Walk itu dibatalkan dengan serta merta.

Kemelut itu timbul apabila akhbar berbahasa Cina Kwong Wah Daily hari Isnin lalu melaporkan Ketua Menteri Melaka Datuk Idris Haron sebagai berkata, mesyuarat anggota exco pada 12 Jun lalu memutuskan menutup pasar malam berkenaan demi memenuhi hasrat rakyat.

Bagaimanapun Idris telah menafikan laporan itu. Katanya, keputusan yang diambil pada mesyuarat exco itu adalah untuk membuka semula jalan raya yang ditutup kerana kerajaan negeri menerima banyak rungutan daripada pengguna berhubung kesesakan teruk di sekitar laluan masuk ke bandar raya Melaka berhampiran Jonker Walk setiap hujung minggu.

"Ada pengguna mendakwa untuk sampai ke bandar raya Melaka dari Plaza Tol Ayer Keroh memakan masa sehingga empat jam," katanya.

Perkara itu bertambah kusut apabila sebuah portal mesra pembangkang memetik ADUN Kesidang, Chin Choong Seong bahawa penutupan Jonker Walk adalah 'pembalasan' kepada pengundi Cina yang menyokong pembangkang dalam Pilihan Raya Umum ke-13.


sumber : ANTARAPOS

Kita boleh menganggap kenyataan Tony Pua sebagai HADIAH BONUS untuk orang-orang MELAYU BANGANG yang mengundi Pakatan Rakyat (Pakatan Haram) pada Pilihan Raya Umum ke-13.

Telah berulangkali GWM menyatakan ... CINA TETAP CINA, KIASU TETAP KIASU. CINA dan KIASU tidak boleh dipisahkan. Ibarat ORANG YAHUDI yang menganggap bangsa mereka adalah bangsa pilihan Tuhan.

Apakah orang Melayu MASIH BELUM BELAJAR dengan apa yang berlaku kepada saudara para peniaga MELAYU di Bandar Baru Perda Pulau Pinang ? ... Sadis, Namun itulah hakikatnya.

Hanya kerana kenyataan Ketua Menteri Melaka Idris Haron yang mahu menutup jalan melibatkan laluan kenderaan di kawasan JONKER WALK, CINA KIASU mula melompat tak tentu hala.

Jika tidak silap, pembukaan JONKER WALK ini jugalah yang DIBANTAH oleh DAP pada tahun 2010 atas dasar mengganggu lalu lintas bandar Melaka, bandaraya bersejarah.

Terlalu signifikan sangatkah JONKER WALK ini yang hanya melibatkan 300 peniaga, 100 peratus tapak perniagaan dikuasai oleh CINA KIASU ?


Apakah JONKER WALK teramat signifikan sebagai PUSAT UTAMA tarikan pelancong di Melaka ? Mustahil tidak ada tempat lain lebih signifikan sebagai tempat tarikan pelancong selain dari JONKER WALK ?

Tidak cukup dengan kenyataan CHAUVINIS DAP, Presiden MCA Chua Soi Lek pula turut mahu menjadi jaguh CINA KIASU, membantah keras penutupan JONKER WALK.

“The famous Jonker Street in Malacca was created to showcase not just about the variety of Chinese and Baba Nyoya local delicacies and cuisine but also the rich cultures of Malaysia.”

Benarkah Jonker Street ada mempamerkan kekayaan pelbagai budaya Malaysia ataupun ia sebenarnya lebih menjurus kepada penjualan barangan tiruan buatan Republik Cina?

Sebenarnya, tidak ada bezanya JONKER WALK ini jika dibandingkan dengan PETALING STREET. Kedua-duanya adalah tempat penjualan barangan tiruan buatan Republik Cina.


At night it is also known as a haven for prostitution. Petaling street offers a large number of nationalities of prostitutes whom ply their trade along the street and the back alleys. Most of these woman are Indonesian foreign workers and maids who have left their legal employment in Malaysia to become prostitutes. These women are usually controlled by the Chinese Triads who usually own and operate the cheap hotels in the area via their proxies.

Cuma kelebihan PETALING STREET adalah ia sudah menjadi tempat SARANG PELACURAN dan SARANG DADAH. Barangkali itulah kelebihan PETALING STREET yang menjadi tarikan pelancong ???

Berbeza dengan Pasar atau Bazaar Ramadhan yang hanya dibuka SEKALI setiap tahun menjelang bulan Ramadhan, bukannya SETIAP HARI atau SETIAP MINGGU dalam setahun.

Pasar Ramadhan inilah tempat dimana umat Islam, tidak kira orang Melayu dari parti mana sekalipun, bumiputera, malah mana-mana kaum atau bangsa untuk mencari rezeki dan menambah pendapatan secara HALAL. Tidak perlu menjadi SARANG PELACURAN, SARANG DADAH atau SARANG MENJUAL BARANG TIRUAN.


Kita boleh menganggap kenyataan Tony Pua sebagai PENANDA ARAS dasar perkauman CHAUVINIST DAP yang tidak mahu ambil tahu SENSITIVITI orang Melayu.

Dalam bahasa yang lebih kasar, PENANDA ARAS CINA KIASU yang tidak tahu menghormati SENSITIVITI umat Islam di negara ini.

Cukup cantik ... Tony Pua dengan kenyataan berbaur PERKAUMAN mahu menutup Pasar Ramadhan, Teresa Kok pula dengan kenyataan berbaur PENGHINAAN menentang Islam sebagai agama rasmi di negara ini.

Orang Melayu boleh mengucapkan jutaan terima kasih kepada MELAYU BANGANG PKR dan PAS, yang telah memberikan kekuatan KEROHANIAN kepada DAP untuk bercakap apa sahaja mengenai MELAYU dan ISLAM.

Barangkali ini baru permulaan ...

Mungkinkah selepas ini akan timbul pula kenyataan masjid perlu ditutup ? Penutupan pusat dakwah ? Penutupan jabatan dan kementerian yang menguruskan hal ehwal Islam dan orang Melayu ?

Apa kata orang Melayu yang menyokong dan memberi undi kepada pembangkang selepas ini ?

CINA KIASU SEMAKIN BIADAP ... MELAYU BANGANG PR TEPUK TANGAN







6 comments:

Anonymous said...

setuju di tutup pasar ramadhan dan diganti dengan pasar melayu...

Anonymous said...

persoalannya ...
1. kenapa semasa puak dap menutup premis perniagaan melayu kat pulau pinang ... menteri pelancungan ... apakah nama itu ... Nah Zeh Li Ah Jih waris kepada Ah Jib Must Go ... talak sebut apa-apa pun ... adakah pada masa itu suara itu menteri terlekat dikerongkong?
2. berapakah cina membayar kepada menteri pelancungan ... Nah Zeh Li Ah Jih waris kepada Ah Jib Must Go ... untuk bersuara pagi pihak cina? Kalau bab mempertahankan sesuatu benda ini ... hem ... kalau tadak masyuk payah aku nak percaya ...
3. atau menteri pelancungan ... Nah Zeh Li Ah Jih waris kepada Ah Jib Must Go ... bersuara bagi pihak Ah Jib Must Go ... bapa vernakular malaysia ... pelopor melayu liberal ... kerana mana buleh Ah Jib Must Go bersuara mempertahankan cina memandangkan cina dah menolaknya secara terang-terangan walaupun dia amat sayangkan puak itu ... dan PAU dah dekat ... jadi dia perlulah suara lain sebagai echo kepada suara hati nuraninya ... ini adalah salah satu seni dalam berpolitik ...
4. kenapa menteri pelancungan ... Nah Zeh Li Ah Jih waris kepada Ah Jib Must Go tidak bersuara mempersoalkan tindakan cina dap kat pulau pinang menutup pasar ramadan ... adakah mulutnya kini telah bisu ... sebab itu dia tidak mampu bersuara ... atau matanya telah buta dan telinganya telah pekak ... maka dia tidak nampak ... dengar ... dan mendapat tahu akan hal perlakuan cina dap yang jahat ini ...
sama-samalah kita fikirkannya ...
5. kenapa ada menteri dari bangsa melayu mempertahankan bangsa cina dan pada masa yang sama tidak mempertahankan bangsa melayu dalam isu yang sama ... nampaknya cina tidak memerlukan wakil cina dalam kerajaan bn ... memandangkan wakil cina dah ada ... iaitu menteri yang berbangsa melayu sendiri ... sebab itu bangsa cina yakin bahawa suara mereka tidak hilang walaupun mereka memberi undia kepada dap ... dan dap gagal membentuk kerajaan ...

Anonymous said...

Petaling street kasi tutup aje.. tempat pyemaian budaya samseng dn kurang ajar..

Anonymous said...

Melayu mudah lupa, kenapa melayu tak nak belajar dari sejarah? Dap tu kan pencetus targedi 13 mei. Ini Malaysia tanah tumpahnya darahku jgn bermain dgn sentimen perkauman wahai cina bangsat. Tutup bazar ramadahn kalau berani mmg lu mati.

Anonymous said...

,Terserlah kecinaan tony phua chu kang bila dia menyebut pasar tani, pasar ramadhan yang semua peniaganya melayu islam. Jom melayu jgn jadi defensive.kalau dia tuduh kita rasis.jom kita jadi rasis sepenuhnya. Selama ni kita tak jadi rasis sebab nak jaga hati puak puak nilah. Kita jaga hatipun,mrka kata kita rasis jugak.klu kita tak jaga pun,lagilah dia tuduh kita rasis. Its damn if you do, damn if y;ou dont!!. Jom kita buat pekak badak dan jadi hati kering mcm singapore. Tak kisah org nak kata apa·
¡

Anonymous said...

Pasar mlm jln tar dipindahkan dkt belakang lorong. Skrg tak pergi dah kerana tak lalu.sempit dan bersesak sesak. Belakanb jamban kedai. Bau hancing dan
meloyakan. Nak beli makanan lagilah tak lalu. Dulu, look forlward nak ke pasar mln jln tar,happening sgt. Kesian peniaga melayu.atas alasan kesesakan dan dll terpaksalah mengalah. Mohon kerajaan melayu yg ada ni kembalikan kegemilangan pasar malam jln tar. Supaya pelancong boleh kenal masakan dan kueh mueh melayu. Kalau govt boleh buat petaling streets,little india,bukit bintang cantik cantik,melayu takdak apa yg nak dibanggakan!!!