Monday, July 23, 2012


Pejabat Anwar punya masalah besar untuk mendapatkan Qardawi kebelakangan ini. Ada sahaja yang menghalang. Kalau menurut strategi asal Anwar, Qaradawi akan bersama di Malaysia bagi memberikan kekuatan moral kepada Anwar menjelang pilihanraya. Sayangnya, masih tak ada kesempatan. Qaradawi pun dikhabarkan enggan menjadi alat lagi. Perkataan ‘alat’ itu yang merisaukan Anwar.

Disebabkan itu, Tariq Ramadan adalah option yang terbaik bagi menggantikan aura Islamik Qaradawi. Jika Qaradawi tidak mampu memberi imej yang Anwar mahukan, Anwar boleh gunakan orang lain. Tariq adalah sempurna untuk tujuan itu. Semuanya berkenaan image building. Not sincere intellectualism.

Tariq Ramadan, Muslim, scholar, activist, Swiss citizen, resident of Britain, active on several continents, is a hard man to pin down. People call him “slippery,” “double-faced,” “dangerous,” but also “brilliant,” a “bridge-builder,” a “Muslim Martin Luther.” He wants Muslims to become active citizens of the West but four years ago was himself refused permission to enter the U.S. He could not take up the teaching position he’d been offered at the University of Notre Dame. Oxford University took him on as a visiting fellow instead.

Dengan Tariq, Anwar nak pinjam imej ‘universal’ dan progressive Muslim. Disebabkan itu Anwar tidak berselindung dengan keperluan bersikap lebih neutral dalam soal LGBT dan sebagainya.

Kehadiran intelektual ini dibayar oleh Anwar dengan harga yang cukup mahal. Sangat mahal. Layanan yang first class.

Anwar tahu dan faham, Tariq adalah seorang ‘socialist’, tapi pada Anwar imej socialist itu tak penting. Yang Anwar nakkan adalah imej ‘muda dan progresif’.

Bukan imej tua macam ahli majlis syura PAS.





0 comments: