Monday, August 23, 2010

Kalau Musyridul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat belum mengerti pendirian DAP tentang undang-undang hudud dan negara Islam dan menggangap kenyataan Karpal Singh menolaknya satu pandangan peribadi…ini pula kenyataan seorang lagi otai besar DAP.

Kata Lim Kit Siang,bapa kepada Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng undang-undang hudud dan negara Islam bukan menjadi dasar pakatan rakyat. Beliau yang juga Penasihat DAP kata partinya konsisten dengan pendirian bahawa Malaysia adalah sebuah negara sekular.

“Undang-undang hudud dan negara Islam bukan dasar pakatan rakyat,apa-apa perubahan dalam dasar tersebut perlu perlu menerima persetujuan dari tiga-tiga dari ketiga-tiga parti komponen dan tiada konsensus dalam pakatan rakyat mengenai undang-undang hudud dan negara Islam,”katanya dalam satu kenyataan Ahad. Bahasanya jelas, straightfoward dan amat mudah difahami,senada dan sekata dengan Karpal Singh - TIDAK.

Kit Siang mengeluarkan kenyataan ini merujuk kepada polimek terbaru antara Nik Aziz dan Karpal Singh mengenai undang-undang hudud. Menteri Besar Kelantan itu tetap anggap kenyataan Pengerusi DAP itu tolak hanya satu pandangan peribadi kerana pemimpin DAP lain senyap.

Bagaimana Tok Guru kalau sudah dua otai besar DAP sudah cakap begitu? Apakah ini juga masih peribadi lagi? Pertentangan antara PAS dan DAP mengenai hajat parti itu nak laksanakan undang-undang hudud dan pentabiran Islam di negara jika berkuasa membuatkan ramai pemerhati yang melihat ‘kasih sayang’ antara keduanya dalam pakatan rakyat hanya untuk tujuan politik semata-mata.

Ini ditambah pula dengan sikap PKR yang main ‘sorok-sorok” dalam isu ini untuk mengelak mengelak pakatan itu bergegar.

Seperti menjelang pilihanraya umum lalu dan pilihanraya umum ke 13 nanti PAS akan terus menjual hajatnya itu dalam kempen-kempennya walaupun ia tahu ada ‘ tembok’ besar yakni DAP dan PKR yang tidak mampu dilangkahnya.

Ramai para pemerhati politik melihat isu ini akan menjadi bom jangka yang hanya menunggu masa untuk meletup. Maka tidak hairan seperti kata Nik Aziz sendiri ramai para pemimpin DAP yang lain senyap.Begitu juga halnya di pihak PAS.

Sebabnya cukup jelas.Mereka seboleh-bolehnya tidak mahu pekong ini dihidu oleh orangramai kerana ia boleh bikin rosak program dalam cita-cita nak mengejar impian ke Putrajaya dalam pilihanraya umum ke 13 nanti. Mungkin bagi mereka forget it dulu dan apa jadi selepas itu… belakang kira.


Post by.... Melayu CinDia


4 comments:

TAAVEEKUN PERAK said...

Bro,hamPAS dok kena main depan dan belakang setiap saat.shiaaaaan hamPAS.

Anonymous said...

Pas ni pusing sana tak kena pusing sini tak kena semua pendapat pas DAP tolak bulat bulat apa lagi pkr masing masing dijahit mulut takut kena maki dengan big brother singh sudah lah pas semua pandangan pas sedikit pun tak diindah olih dap bermakan selama ini pas kesorangan nampak berpakat tapi pas disisirkan.

Gerakan Timur said...

dah kene bodohkan berkali2 namun pas masih tak sedar diri... kasihan. Dua parti yang berlawanan ideologi, namun Pas masih mahu ciommolot dgn DAPigs. Apa yang Pas takutkan???

Anonymous said...

hudud ni semua orang yg mengaku beriman kena suarakan, GWM bila pulak nak suarakan?

ke tunggu dato piie bayar baru nak tulis?