Thursday, January 9, 2014

Mengapakah sebaris tulisan jawi di papan tanda sekolah itu perlu dijadikan isu? Apakah dengan adanya tulisan tersebut akan menghilangkan, menggugat atau melemahkan peranan sekolah tersebut?


Belum pun isu mengenai kalimah Allah reda, masyarakat Islam sekali lagi dikejutkan dengan tindakan biadab segelintir pihak yang sengaja ingin mencetuskan api perkauman.

Ia ekoran dari pendedahan mengenai sekeping surat rasmi, yang meminta agar tulisan jawi di papan tanda di sebuah Sekolah Menengah Convent Bukit Mertajam dipadamkan.

Ini kerana, menurut kandungan surat tersebut ia bukan merupakan ‘amalan’ yang biasa dipraktikkan di setiap sekolah mubaligh Kristian. Surat tersebut di katakan telah dihantar oleh sebuah pertubuhan Kristian, yang dikenali sebagai ‘Sisters of The Infant Jesus’.

Paling menarik perhatian, apabila surat tersebut turut menegaskan, perkara tersebut (pendekatan menggunakan tulisan jawi di papan tanda sekolah) TIDAK AKAN DIBENARKAN.


Menurut sejarah, sekolah mubaligh Kristian atau dikenali juga sebagai ‘sekolah Mission’ adalah merupakan sekolah yang diwarisi sejak sebelum merdeka. Secara dasarnya sekolah convent adalah merupakan sebuah sekolah aliran Kristian yang diasaskan oleh pertubuhan itu melalui usaha yang digerakkan oleh para mubaligh dan biarawati mereka.

Namun selari dengan peredaran masa, semua sekolah mubaligh Kristian telah bersetuju dan menerima untuk melaksanakan sepenuhnya sistem pendidikan kebangsaan.

Dalam erti kata mudah, sekolah ini terdiri daripada dua kategori iaitu sekolah kerajaan dan sekolah bantuan kerajaan dan diletakkan di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia dan diuruskan oleh Jabatan pendidikan negeri.

Malah melalui Pelan Induk Pembangunan Pendidikan Negara, semua sekolah mubaligh ini telah diberikan status Sekolah Kebangsaan kerana melaksanakan kurikulum kebangsaan.

Maka persoalan yang timbul ialah, mengapakah sebaris tulisan jawi di papan tanda sekolah itu perlu dijadikan isu? Apakah dengan adanya tulisan tersebut akan menghilangkan, menggugat atau melemahkan peranan sekolah tersebut?

Kesimpulannya hanya dengan sebaris ayat jawi (yang menggunakan huruf arab) telah menyebabkan pertubuhan Kristian ‘Sisters of The Infant Jesus’ merasa tidak selesa dan kurang senang.

Cuba bayangkan perasaan yang dirasai oleh masyarakat Islam apabila pihak gereja cuba untuk menggunakan kalimah Allah dalam kitab bible?






10 comments:

Anonymous said...

150 TAHUN DULU majoriti Cina tak tahu menahu apa ITU JESUS..


Sekarang DEPA kemarok menggila sampai sanggup berperang DEMI JESUS itu..

Kacaknya MAT Saleh JESUS sampai mampu membuat CINA jadi GILA & bermati-matian..

Tok nenek hang mesti menagis melihat kesan pengaroh Mat saleh merosakkan hubungan CIna-Melayu..

Jesus oh Jesus, 150 tahun dulu Cina anggap ko sampah

Anonymous said...

APA KOMEN MUJAHID YUSUF, KHALID SAMAD, MARINA , HADI WANG DAN SEMUA PIPMPINANPAS.
ADAKAH KAMU GEMBIRA ?

Anonymous said...

Cuba lihat perperangan mereka pd Islam..
utk bible mereka nk cetak dlm bahsa Melayu dan letak nama Allah..
tp untuk sekolah mereka nk buang tulian Jawi..
nnt adalah macai PAS akan smbut mereka..dgn ckp..ala UMNO pun hapus tulisan jawi..jd skrg ni semua kerja kasi rosak lah.. untunglah kafir dan puak2 lahanat DAP nih..

PASDAPX said...

Mujahid Rawa tu elok di tangkap dan disiasat krn banyak hasutannya yg menghina Islam..
nama shj anak tok guru tp diri dia sbrnya iblis bertopeng manusia..
terang2 dia menghina Allah.. support Syiah dan support gereja..
apa hati dia tidak ada lagi belas kasihan pd bangsa melayu, mengalu2kan ancaman demi ancaman..

Anonymous said...

perkataan Allah ko nak,tulisan jawi ko tak nak...sah2 makan taik dorang nih...taik ke babi...?opssss...taik babi rupa2nya....no wonder perangai mmng mcm babi...

Anonymous said...

mengapa umno dulu luluskan massionary school sebagai sekolah kerajaan yg terima segala bantuan wang kerajaan?
biarkanlah gereja yg bayar kos pengurusan n operasinya.....

Anonymous said...

Banyak la kamu punya songeh, biar bukti depan mata pun masih sengaja pura-pura buta. Itu kan sekolah convent, hak diaorang la kalau tidak mahu jawi. Bila masa dia menghina? Itu cuma cadangan yg lojik dari orang yg pintar. Suka sangat islam ni mengacau hak agama lain ya? Baru komen sikit cakap menghina. Bersyukur la kamu pelajar islam dibenarkan bersongkok dan bertudung di sekolah convent dan orang ini baru hanya tulis surat, kalau saya sudah saya cabut papan tanda tu. Ingat! Itu sekolah convent! Apa kamu rasa kalau saya simpan salib di sekolah agama kamu? Faham ka? Daripada beberapa komen di sini saya lihat ramai yg menghina Kristian dan yg pengomen pertama (yg ada menulis 150 tahun kononnya tu) pula menghina Yesus. Kenapa mulut orang islam senang saja mengomen atau meghina agama lain tapi diri sediri langsung tidak dapat terima komen? Kristian tidak biadap kalau bukan islam yg semakin mau campur hal Kristian. Jangan dombong sebab belumtau kamu menang sekiranya berlaku kekacauan besar. Bagus pro 'berita palsu & penipuan' semua ni balik rumah mengancak dari bising2 di web & jalanan.
Sekian, TQ
A.Francis, Sabah.

Johan said...

Asalnya selepas merdeka 1957 semua sekolah adalah sekolah kebangsaan makna tidak ada lagi sekolah melayu, cina, tamil dan inggeris. Namun kaum bukan melayu minta tangguh untuk 10 tahun ia dilaksanakan. Jadi bermula tahun 1968 secara beransur-ansur sekolah menengah bukan aliran kebangsaan berubah menggunakan bahasa kebangsaan dan pada tahun 1975 lengkaplah menjadi sekolah menengah kebangsaan. Bagi sekolah rendah sekolah melayu sahaja bertukar kepada sekolah kebangsaan manakala selepas 10 tahun hanya sekolah rendah aliran inggeris sahaja berubah menjadi sekolah kebangsaan termaduklah sekolah tajaan mubaligh. Kaum cina dan india memohon penangguhan perubahan aliran bagi sekolah cina dan tamil peringkat rendah dengan alasan belum bersedia. Jadi sampai kini sekolah rendah cina dan tamil kekal yang sepatutnya berubah sepenuhnya pada tahun 1972. Malaysia menganggap pendidikan adalah medium perpaduan kaum, tapi ia dikhianati oleh politik. Di Singapura sudah tiada sekolah aliran cina dan tamil, hanya mereka guna bahasa Inggeris sebagai medium pengajaran.

Anonymous said...

Jesus is false messiah. how can human they treat as god. stupid

zarena cantik said...

kami tunggu up date info berikutnya gan, thanks
Selaput Dara Buatan
Obat Perangsang
Viagra USA Obat Kuat Pria
Bio Slim Herbal
Obat Mata Herbal
Perangsang Wanita
Obat Perangsang Cair
Perangsang Sex Drops
Semenax Penyubur Sperma
Vagina Tabung
Vagina Center
Boneka Seks Full Body Cantik
Vagina Pinggul
Alat Bantu Sex Pria
Vagina Elektrik
Penis Elektrik
Penis Tempel
Penis Manual
Penggeli Vagina
Penggemuk Badan
Cialis Obat Perkasa
Meizitang Obat Diet Alami
Quick Slim Penurun Berat Badan
Obat Peninggi Grow Up USA
Celana Hernia
Vigrxplus Pembesar Vital
Herbal Slim Peluntur Lemak
Pelangsing Lida
Vakum Penis
Alat Pembesar Penis
Pembesar Payudara
vimax canada Pembesar Penis Alami