Tuesday, December 24, 2013

Dalam menghadapi PRU-13 yang lepas, DAP telah menggunakan beberapa kaedah dalam membentuk persepsi kononnya PR akan berjaya mengambil alih kepimpinan kerajaan daripada BN.

Sedar dengan penggunaan gajet2 mudah alih yang semakin banyak digunakan, pelbagai aplikasi dibuat dengan tujuan untuk menjatuhkan kredibiliti parti pemerintah serta pemimpin2nya.

Mungkin kerana agak teruja dengan sokongan yang ditunjukkan sebilangan rakyat dalam perhimpunan2 haram yang dianjurkan PR, satu aplikasi telah dimuat naik ke Google Play Store bagi pengguna2 android 'membuang' undi mereka.


Penulis percaya, pembuat aplikasi ini terdiri daripada individu yang menyokong PR atau mungkin sekali dari kumpulan propaganda DAP sendiri.

Kumpulan propaganda ini sudah semestinya faham bahawa data yang diperoleh mereka tidak semestinya menggambarkan keputusan sebenar.


Pada ketika artikel ini ditulis jumlah keseluruhan 'pembuangan' undi berjumlah lebih kurang 14,500 walhal untuk senario sebenar jumlah pengundi keseluruhan adalah lebih dari itu. Keputusan yang diperoleh secara online menunjukkan semua negeri 'ditawan' PR walau hakikatnya hanya 3 daripada 13 negeri di M'sia yang berjaya ditawan.

Oleh yang demikian maklumat yang diperoleh dari aplikasi berkenaan adalah satu 'soal selidik' syok sendiri atau cubaan untuk menipu penyokong2 PR, barangkali keputusan yang ditunjukkan dalam aplikasi android itu boleh membuatkan penyokong mereka lebih bersemangat?



Selain itu, daripada data yg diperoleh kita boleh anggap DAP terutamanya menggunakan sebaik mungkin teknologi yang ada untuk sebaran propaganda, walaupun data yg ditunjukkan tidak tepat. Namun kaedah mereka ini dilihat sedikit sebanyak memberi kesan kepada pengundi2 dalam bandar.


sumber : MEGA BIDAMAN