Negara jiran kita Brunei tidak menerima sebahagian penduduknya yang berketurunan Cina sebagai warga. Orang Cina ini hanya diberikan taraf pemastautin tetap (PR).
Sungguhpun golongan orang Cina ini sudah generasi kedua atau ketiga lahir di Brunei, mereka masih lagi PR sahaja (bermakna tidak memegang paspot Brunei).
Brunei agak luarbiasa. Ia mempunyai sistem pemerintahan beraja di mana Sultan Brunei adalah Muslim dan Brunei ialah sebuah negara Islam yang agama rasminya Islam. Akan tetapi taburan penduduk Muslimnya sekadar 51.9 peratus sahaja, mengikut anggaran oleh Pew Research Center pada tahun 2008.
Hampir separuh (kira-kira 48 peratus) daripada penduduk di Brunei bukan Muslim kerana mereka kaum minoriti yang berstatus ‘stateless people’.
Kebanyakan penduduk bukan warga di Brunei adalah etnik Cina yang tidak mempunyai hak-hak penuh dan faedah yang dinikmati seorang warga biasa. – laporan tahun 2012 oleh badan hak asasi (klik) Freedom House
Penduduk bukan warga (stateless people) tidak dibenarkan untuk memiliki tanah di Brunei. Mereka tidak mendapat rawatan kesihatan yang dibiayai penuh oleh kesultanan kaya-raya itu. Mereka tidak layak mendapat pendidikan percuma tahap pengajian tinggi. – laporan amalan hak asasi oleh (klik) Jabatan Negeri Amerika Syarikat (24 Mei 2012).
Brunei adalah sebuah negara kecil yang jumlah penduduknya pun kecil, iaitu 390,000 orang: Melayu (67%), Cina (15%), pribumi (6%) and Lain-lain (12%).
Jumlah stateless people 21,000 orang (5.4%) dan seperti yang disebut tadi, kebanyakan mereka Cina. Kewarganegaraan tidak diberikan secara automatik.
Sesiapa yang ingin memohon untuk menjadi warga Brunei dikehendaki lulus ujian yang mana calon tersebut wajib menunjukkan bahawa dia memahami BUDAYA dan BAHASA MELAYU.
Jus sanguinis
Kewarganegaraan Brunei ditentukan melalui prinsip jus sanguinis (mengikut kerakyatan ibubapa). Istilah tersebut adalah bahasa Latin dan bermaksud “right of blood” atau hak keturunan.
Talian ‘darah’ amat mustahak bagi banyak negara bangsa.
In Brunei, seorang menjadi warga mengikut operasi undang-undang sekiranya dia Melayu — merangkumi Belait, Bisaya, Dusun, Kedayan, Murut dan Melayu Tutong (sumber sini).
Pada lumrahnya, manusia mementingkan etnik.
Ambil contoh United Kingdom yang terdiri daripada Ireland Utara, Scotland, England dan Wales.
Orang British menggelar diri mereka orang Irish, orang Scot, orang English dan orang Welsh, lebih kurang macam orang Malaysia menggelar diri kita Melayu, Cina, India dan sebagainya.
Kita di Malaysia berlainan agama dan berbeza warna kulit.
Orang asal Irish, Scot, English dan Welsh sama agama (Kristian) dan sama warna kulit (putih). Namun mereka masih lagi nekad untuk membeza-bezakan diri mereka.
Seorang Irish, misalan kata, enggan dikenali sebagai orang English.
Dua tahun kelak, Scotland akan mengadakan referendum untuk menentukan sama ada orang Scot mahu keluar daripada UK dan seterusnya negeri tersebut menjadi sebuah republik berdikari.
Perkembangan ini membayangkan betapa kuatnya jatidiri orang Scot, yang lebih Scot daripada British. Untuk sekian lama, gerila IRA telah berperang saudara berhasrat akan pemisahan Ireland Utara daripada Great Britain – pulau besar terdiri England, Scotland dan Wales – supaya boleh bergabung semula dengan Ireland kerana jati diri mereka ialah sebagai orang Irish.
Di serata dunia, pengenalan diri mengikut etnik adalah begitu mendalam. Contohnya orang Kurd mahu menubuhkan sebuah negara Kurdistan khusus untuk etnik mereka.
Jadi kepada Cina Malaysia ataupun DAP khususnya, jangan 'macekeyo' kononnya memfitnah MALAYSIA ni tak adil dalam urusan kaum.
Tanya kepada NEGARA ASAL KETURUNAN kamu sendiri, adakah mereka cukup adil dengan kaum-kaum minoriti di negara kaum asal kamu?
sumber : PENA MINANG
..cina2 kapiaq lahanat kat msia ni mmg tak sedar diri.. ditambah pulak dgn kemunapikan aljuburi berkote bengkok yg masih bercita2 nak jadik pm peliwat pertama msia.. aljuburi sanggup berjanji mcm pada cina2 lahanat ni asal dpt undi..
ReplyDeleteKamu ni Melayu bodoh ke
DeleteJahil
DeleteBodoh punya umno.bagi kerakyatan pada cina
DeleteMelayu memang bodoh.bagi kerakyatan pada cina
Deleteada hikmah Allah taala bila "last minute" baginda di beri petunjuk supaya jangan masuk Malaysia. Kalau lah pada tahun 1963 dulu Brunei masuk Malaysia maka PAS, DAP PKR terutama Anuar habis dia main kan orang Brunei. Cina pun besar kepala macam di Msia hari ini
ReplyDeleteDirgahayu Kesultanan Brunei!!!!
10q
DeleteSabah dan Sarawak bukan milik orang 'MELAYU'. Dua negara ini dijajah oleh Malaya!. Pi mampus la korang dgn politik perkauman kamu di sana!
ReplyDeleteKau pergi mampus
DeleteAKU tak kisah lah tanah melayu ke tanah sabah atau tanah jawa. Kami ni orang NUSANTARA! PAHAM? Nusantara tu tetap satu. Walaupun indonesia dan malaysia sering bergaduh. Tapi aku tahu, andai kata satu hari nanti, malaysia atau indonesia diserang oleh orang asing yg bkn nusantara, kami akan bangkit sebagai sekutu. Ya. Sekutu yang akan menggentarkan semua, malah Amerika! (Itupun kalau mereka betul betul syg kan rumpunan mereka, tapi klu najib... aku pun tak tahu...). Frankly speaking, aku tak kisah berteman dgn cina india semua. Sbb kita satu! Nenek moyang kita dah lama bersatu. Tapi kenapa kita makin membina jurang antara kita? Kenapa kita robohkan jambatan perpaduan yang dibina oleh nenek moyang kita? Kenapa? Kerana politik akhir zaman yang dahsyat! Kerana dunia makin maju. Manusia makin jahat. Lebih suka hitam dari putih. Dan salah satu punca terbesar ni semua berlaku adalah, smartphone dan sekolah vernacular. Seriously, tengok contoh baik Amerika. Orang datang dari seluruh ceruk bumi. Africa, Asia, Arab, tapi kenapa mereka tak racist? Sbb dari kecil mereka dididik utk bergaul dgn bangsa lain. Ke sekolah sama. Sejak kecil. Betullah kata pepatah melayu 'melentur buluh biarlah dari rebungnya'. Sebab bila rebung dah jadi buluh. Memang susah nak lenturkannya. Bahkan mustahil! Samalah dengan isu sekolah ni. Bila kecil, mak ayah bangsa cina hantar anak ke SJKC. dan begitulah sebaliknya. Bila besar, mereka kena pergi sekolah menengah yg bercampur. Bukan mereka yg tak nak berkawan. Tapi sbb dah besar. Ego. "kau tak tegur aku. Kenapa aku nak tegur kau?". Kalau dari kecil mereka diajar berkawan, isu perkauman takkan wujud di Malaysia. Ya. Aku faham. Bangsa masing-masing nak suruh anak-anak belajar bahasa dan adat masing-masing melalui sekolah vernakular. Tapi apa jadi lepas tu? Isu perkauman timbul. Mereka jadi Racist. Kenapa? Tak boleh kah kalau kerajaan buka sklh bahasa dan adat yg khusus utk bangsa bangsa, lepas habis waktu persekolahan atau on weekend. Or even, do it like how they does on subjek moral and agama. Bukan tak boleh! Boleh sangat! Tapi kerana politik! Fikir lah saudara ku sekalian....
DeleteWell said. Bravo
DeleteGaman logiut
America x rasist? Bodoh ko ni men sebut je. Ni lah statement org bodoh yg xtau apa2 psl America
DeleteJajah....cakap tu elok2 lah sikit....politik perkauman konon...sedar lah sikit...kami menghormati kau tu org borneo...jangan sampai kami hilang hormat....kurang ajar betul
ReplyDeleteKau hilang hormat kami takut ka sundal? Datang sini la kami buat kapala kau hiasan dinding buduh.
DeleteGaman logiut
yang bagi kerakyatan kepada cina itu adalah UMNO, pergila baca sejarah ooii
ReplyDeleteYe...bodoh umno bagi kerakyatan pada cina
DeleteBorneo yang x suka malaya g balik pilipin...duduk dengan kiram
ReplyDeleteBorneo yang x suka malaya g balik pilipin...duduk dengan kiram
ReplyDeleteKo lah p balik indon.....
DeleteBalik Thailand pun boleh...
Sedar sikit asal usul tu....
Kalau kami tiada...
Kamu tu jadi perempat dtempat sendiri....
Buat apa kami mau balik Philippines kalau sabah itu tempat kami...
Kerajaan patut amik tindakan sama kau ni...
Akta hasutan....
Pemecahbelah hidup sesama kaum...
Penat jak dato siti nyanyi lagu budi bahasa budaya kita..
Tapi Kau bcakap tiada adap...
Mana kesopanan Dan kesusilaan ko..
Yang hari2 kau laungkan dsekolah dulu...
Ahmad yazid zakar kecil. Kiram sdh kami sembelih kasi jadi sos tiram la palui. Kau la pigi balik pilipin jadi teroris. Klau x ada duit pun bulih balik indon atau thailand jadi pondan jual jubur. Paling buduh punya manusia la kau ni.
DeleteGaman logiut
Cina tak pernah berterima kasih kepada UMNO malah berselongkol dengan PAS parti yang di katakan islam untuk menjatuhkan UMNO.Kesian UMNO dari dulu tak tau erti lakonan
ReplyDeletepa ni gaduh2... tp btl la... d smenanjung ni, asyik2 gaduh... d borneo ada bpuluh2 bangsa... ok juga... bila kita hormat org, org hormat kita.. peace. . .
ReplyDeleteBumiputera Sabah Sarawak akan selesa selagi golongan bukan bumiputera tidak mempersoalkan ttg 20 perkara. Saya benar2 percaya perkara ini akan dikritik dan dipersoalkan sebagai tidak adil dan tidak demokratik apabila golongan bumiputera didapati lemah kerana berpecah belah. Scenario yg sama terjadi di semenanjung akan terjadi di Sabah dan Sarawak. Kalau umur panjang tunggu sajalah.
ReplyDeleteExcuse me....
DeleteJangan bercakap tanpa fakta...
Kami majoriti bumiputera bersuara lantang mengenai hak negeri kami dalam perjanjian 18/20....
Jgn memutarbelitkan....
Ingat kami bodohkah???
Commend atas memang bodoh sengal. Itu MCA dan geraka bukan cina ke? Gambar pun racist, tahu tak orang yang ketiga tepi lim guan eng itu seorang melayu islam bernama khir johari? Umno parti racist anti cina sebab itu saya tidak akan sekali sokong.
ReplyDeleteKhir johari tu cina la ngok..nama melayu tp mak pak dia cina
DeleteBkn cina la bodo..tambhi muslim
DeleteDunia ini milik allah...kita hanya penghuni sementara di dunia ini.jangan berlagak dan jangan takbur , jangan memperkecilkan bangsa lain kerana itu bukan ajaran allah. Orang cina itu lah yg akan menolong kita dlm masa2 kecemasan dan akan memberi kita seteguk air bila kita kehausan.kerana org cina juga di cipta oh allah.
DeleteMca n mic itulah mata2@insider
DeleteSila tanya Azeez Rahim,bekas kuncu Tingkat Empat, apa yang dia lakukan dengan diskaun bernilai RM36 juta yang DBKL berikan kepada KLGCC / Sime Darby untuk pajakan tanah Bukit Kiara.
ReplyDeleteSPRM perlu melihat kepada perkara ini!!
Azeez kaki songlap tak layak jadi chairman Tabung Haji
Azeez Rahim patut disingkirkan atau dia sendiri letak jawatan sebagai pengerusi Tabung Haji . Tanda-tanda sakauan bermula apabila gaji dinaikkan bagi anak syarikat Tabung Haji yang tak buat untung dekat Arab Saudi iaitu TH Real Estate Company (TH RE) yang telah ditubuhkan pada 2009. Pasti pihak media ingin tahu mengapa TH Real Estate Company yang masih tidak mampu memberi sebarang pendapatan (zero revenue) perlu menghabiskan SR2.5 juta setahun untuk kos gaji dan elaun pekerja yang hanya 5 orang sahaja (1 CEO, 2 orang pekerja Malaysia dan 2 pekerja Arab)? Pihak media pasti ingin tahu benarkah gaji CEO TH Real Estate telah dinaikkan dari RM30k sebulan ke RM70k sebulan? Takkan nak diam je kott??? Jangan dibiar lama2 , duit rakyat tuuu
DeleteArtikel ini nk memartabatkan melayu. Tp sayang pengarang terang2 bersifat perkauman. Bg aku stu ja, mcm mna bgsa lain nk hormat melayu kalau melayu itu sendri suka memperbodohkan dri dgn tindakan yg bdoh sebegini. Smua sembang kuat suruh cina pi balik. Sudahlah, melayu perlu BERSATU. TP bukan bersatu dlm hal perkauman. Tnjukkan yg kita ni valuable. Aku rasa zaman rasulullah dlu pun byk bgsa tp baginda ada racist kah? Hmapa ni sembang lebih pam pom pang tp apa pun takdak. Do something. Kita akn dipandang tinggi jika melayu hidup dlm ketamadunan tinggi. Bukan dengan menyalak tnjuk kebodohan DIRI!!!!!
ReplyDeletehahaha, funny la u all nie!. yang betul betul lahir di malaysia ini adalah orang asli, bukan melayu, cina atau india. semua agama di malaysia ini dikira pendatang jugak. malaysia diberi kemerdekaan pun disebabkan 3 agama bersatu, bukan sebab satu agama je. Just think about malaysia la, jangan pisahkan rakyat artikal macam ni. Tiada agama yang menyuruh kita benci pada agama lain, hanya manusia yang mengajar begitu. disebabkan segelintir orang tak betul orang menyalahkan semua orang pulak. Fikir betul2. orang yang betul betul kuat imam dan betul2 memahami agama masing masing tidak akan mengutuk agama lain, dan sentiasa menghormati agama lain. yang tak tahu sangat & suka mendengar dari pihak yang bodoh yang suka mangutuk agama lain .
ReplyDeleteKamu pon bodoh...sekolah habis ka xhabis?
DeleteApa dia
Malay archipelago
Sundaland
Nusantara
Ha itulah sejarah sendiri pon xtau ikut sangat orang putih...kamu tau orang putih tu dapat ilmu Dr mana?.. Top2 scorer universities diorg org2 mana?...
Apa Menda la
Korang tu yang racist.. Sampai sekarang masih memperbodohkan orang Sabah. Sabah adalah sebuah negara merdeka sebelum bersama untuk menubuh persekutuan Malaysia. Banyak la hormat korang.. Sabah Sarawak status negara bukan negeri. dalam teks sejarah menengah ada tak ajar tentang sejarah kemerdekaan Sabah Sarawak?? Ada tak korang hormat perjanjian 20 perkara penubuhan persekutuan Malaysia?? Mungkin dulu boleh la korang memperbodohkan rakyat Sabah dengan propaganda yang filipina dan Indon nak ambik Sabah.. poraaaahhh.. kalo tanya pasal kemerdekaan Sabah Sarawak kompom korang tak tau bila tarikhnya?? Biar gue bagi tau ngan korang tarik sebenar kemerdekaan Sabah sarawak. Sabah merdeka oleh British pada 31ogos 1963 dan sarawak merdeka 22julai 1963. kedua-dua negara ini bukan merdeka melalui Malaysia tetapi bersama menubuhkan persekutuan Malaysia. Itu sebab wujudnya perjanjian 20 perkara.kalo tak ada perjanjian ini Sabah Sarawak tak akan bersama untuk menubuhkan persekutuan Malaysia. Itu sebab kenapa orang2 malaya yg datang Borneo perlukan pasport. Selama ini ada korang hormat tak penubuhan Malaysia?? Hanya sejak 2 3tahun ini barulah hari Malaysia diiktirafkan oleh pemimpian korang. Yang korang canangkan selalu ialah Malaysia merdeka 1957 sedangkan yang merdeka itu ialah Malaya/Tanah Melayu. Persekutuan Malaysia hanya wujud pada 16 Sept 1963. Sabah Sarawak sangat kaya hasil miyak tapi lihatlah betapa jauh ketinggalan pembangunannya. Jalan raya pun sangat teruk dengan alasan permukaan bumi yg berbukit menyukarkan pembangunan. kat negara2 lain itu semua tak menjadi masalah pun. Dengan gunung sekalipun mereka korek buat jalan. Kan nampak sangat bagaimana Sabah Sarawak telah diperbodohkan selama ini.
ReplyDeleteApa kaitan borneo ngan pilipin dan kiram wahai encik Yazid?? dah2 la ngan propaganda lapuk korang tu.. Ko ingat rakyat Borneo ni takut sangat ker nak berperang?? Mungkin ko tak kenal lagi ngan sejarah head hunter orang2 Borneo.. jangan cakap ikut suka kepala lutut ko jer..
Betul...saya setuju sgt.
DeleteBapa saya dari ngr 9...emak saya dari sabah...saya dilahirkan di luar negara krn org tua saya melanjutkan pelajaran di sana.
DeleteSkrg menetap di sarawak. Yg best..ada 1 kes..bila saya balik ke semenanjung sbb sepupu kahwin..ada sorang makcik ckp pd saya.."SLMT DTG KE MALAYSIA..MCM MANA MALAYSIA OK TAK? DARI SARAWAK SMLM PUKUL BERAPA?"
Terdiam saya....emak bapa saya cuma senyum.
Dlm hati saya..eh..ada lagi ke org yg tak tau yg Malaysia dah merdeka.
Sabah dan sarawak dlm Malaysia..rasa nya tak pula Sabah dipanggil NEGARA SABAH...Sarawak tak pula dipanggil NEGARA SARAWAK.
Sabah Sarawak msh NEGERI dlm MALAYSIA.
Ohhhh ye....
DeleteMak cik tu tanya oklah tu...
Atlist dia educated seket ahh...
Knowledge dia byak tu...
Orang lama kut...
Kau jawablah "negara sarawak aman makcik".....
Ye sabahsarawak masuk malaysia...
Betullah tu...
Baca Dan fahami perjanjian 18/20 Sebelum mbuat sebarang spekulasi yerrr....
Fahami demand sabahsarawak dalam perjanjian tersebut yerrr...
Apalah...nk perang jer kerja korang. Macam lah best perang tu. Ingat psp ker ada button replay? Tak kesian ke tengok keluarga yg jd mangsa perang? Cakap ikut sedap jer. G hantuk kepala kat dinding dulu 7 kali.
ReplyDeleteJangan bandingkan Brunei dengan Semenanjung. Semenanjung memperolehi kemerdekaan atas persefahaman kaum Melayu, Cina dan India di dalam perikatan. Tanpa kerjasama ketiga-tiga kaum ini Malaya tida mencapai kemerdekaan. Brunei sudah lama ujud di zaman Melayu kuno lagi. Jadi ketiga-tiga bangsa ini Melayu, Cina dan India belajarlah hidup menghormati satu sama lain. Belajar sejarah sebab ketiga-tiga kaum sama2 pendatang. Yang boleh menghalau korang keluar dari Malaysia adalah penduduk asal macam saya ini....1Malaysia
ReplyDeleteKamu jugak pendatang... Sebab kamu x tau bezakan
DeleteNusantantara
Malay achipelago
Sundaland
Palui sungguh la
Komen yg bangang je seko2..Pasal masuk anwar, PAS plak dalam citer ni?? Baghal btol..konon hebat sejarah, namun hakikatnya ilmu sejarah cuma seciput, ilmu main taram dan fitnah yg lebih..puihhhh..
ReplyDeletesegelintir melayu main api perkaumanan utk mengekalkan kuasa kekayaan sendiri dlm umno..hidup mamak
ReplyDeleteBrunei membuat keputusan yg tepat sekali tidak masuk Malaysia..kalau tidak habis UMNO haramjadah sapu semua hasil minyak masuk pokek!! UMNO dalam keghairahan nak kaya raya telah memberi bermacam-macam kontrak kepada bangsa cina MCA dan ada hati pulak nak tuduh pembangkang bagi muka kat cina!! Dasar parti munafik yg terus menerus membuat fitnah, menipu, menyeleweng, rasuah, pembaziran dll (panjang sgt nak tulis)...kemudian tuduh pembangkang pulak yg buat onar!! Species mcm ni tak ada istilah dosa pahala, syurga neraka dalam kamus mereka...hukum hakam dicampak ketepi!! Sedarlah, mrang melayu bukan hidup seorang di Malaysia ni...terima hakikat bahawa bangsa cina, india dll telah bermastautin sejak berpuluh tahun...dasar rasis!!Mcm mana nak bangsa lain hormat kpd kita!!
ReplyDeleteorang Islam tetap masuk surga walau dia jahat sekali pon tetapi orang kapir tetap keneraka walau dia baik sekali pon ada kah Allah taala rasis.
ReplyDeleteorang Islam tetap masuk surga walau dia jahat sekali pon tetapi orang kapir tetap keneraka walau dia baik sekali pon ada kah Allah taala rasis.
ReplyDeleteOwh. Kalau sesama Islam bunuh org pun masuk surga ke? Patutlah gunakan nama ISLAM tu utk melakukan kejahatan. Hmmm..bole masuk ke?
DeleteHaahahhahaha, terbaik comment anda.. diam terus diorang :p
ReplyDeleteorg indon je yg pandai buat bising. jgn lupe moyang korang pon asal dari indon. kalu x dpt terime org cina india sebagai sebahagian drp org malaysia, baik korang ni balek indon dulu. jgn buat kaco di sini.
ReplyDeleteApa la hasil yg korg dpt lepas kutuk mengutuk.??? Babal..
ReplyDeleteOrang Melayu hormat Orang Cina dan India dan begitulah sebaliknya,dimana perpaduan yang telah kita bentuk sejak kemerdekaan lagi? Sudah hilangkah rasa hormat antara satu sama lain? Bab Sabah dan Sarawak,dua negeri itu bergabung dengan Semenanjung utk mendapatkan kemerdekaan,faham erti bergabung? merge into one state,that become todays Malaysia,bila bergabung,apa status Sabah dan Sarawak? sebuah Negeri bukan lagi Negara,benda yg sama turut terpakai keatas Singapura,sewaktu bercantum dgn Tanah Melayu,apa gelaran Singapura? Negeri Singapura,bila berpisah? Menjadi negara,sebuah Republik Singapura,apa salahnya hidup bersama? Belajar menghormati orang lain dan orang akan mula belajar menghormati kamu,tidak kemana sikap dan sifat kenegerian yang menebal sedangkan tolong menolong dan saling sefahaman adalah prioriti utama,tanah tumpah darah kita semua adalah Malaysia bumi tercinta,tidak kira Melayu,Cina,India dan Kaum Bumiputera Sabah serta Sarawak,Peace!
ReplyDeleteada seorang anon tu kata org semenanjung hormat org sabah dan sarawak...maaflah aku boleh kata majoritinya tak macam tu..ape lagi yg jenis melayu totok bergaul dgn kaum dia saja...semua bentuk kebudayaan etnik borneo dikutuk dia hina..bangga sgt dgn bangsa dia yg melampau-lampau..dlm tahun 2013 masih ada lagi yg buat lawak bodoh org sabah dia kata pakai rupiahlah..duduk rumah atas dahanlah..palinng bes masih ada kata selamat datang ke malaysia bile jumpa org sabah...perkara2x kecil macam ni masih boleh di maafkan mungkin diorang tak sengaja tapi kalau yg ckcp tu pegawai kerajaan apa perasaan anda?..integrasi nasional perlu di pertingkatkan lagi..bagi buka minda melayu totok yg kata tarian ini tak bolh baju ini haram nampak rambut haram..sudahlah kalau nak jadi arab duduk arab jelah.
ReplyDeletejgn berbicara pasal agama klu kamu tak tahu apa2 pasal islam.apakah tuhan kamu mmg suka pengikutnya mencaci agama lain?klu iya..syabas kerana kamu adalah org yg menganut bkn dari agama2 yg sedia ada.
DeleteSaya sokong artikel ini... TAPI siapa yang bagi cina kaya-raya di negara MALAYSIA ini ejak merdeka???? Jawapannya sendiri mau fikir ler... orang semenanjung dgn sabah dan sarawak jgn bergaduh ...lebih baik kita berdamai... Tanah nenek moyang kita...TAPI pendatang yang kaya...FIKIR FIKIR FIKIR...
ReplyDeleteYup..aku sokong ape kau ckp
DeleteAku nak komen sikit..iaitu komen bodoh yang cakap melayu juga pendatang hanya org asli lahir di malaysia..tak tau ko ni bodoh ataupun ikut propaganda dap bangang tu..ko pernah dgr empayar srivijaya beratus tahun dahulu,pernah dgr kerajaan langkasuka? Kerajaankedah tua? Ataupun generasi srivijaya iaitu kesultann melaka? Time tu wujud msia ker? Tahu tak empayar srivijaya dan yg aku sebut tu ' bangsa apa?? Jawabnyer melayu..tahu tak kerajaan tersebut luasnye hingga ke mana??? Sebab tu semenanjung melayu dikenali sbg tanah melayu adalah nama yg wujud hasil kerajaan ini yg beratus lamanyer..kaum cina dan india ni datang malaysia dulu sebab dasar british untuk kerja di sektor perladanan dan perlombongan..ko tanya nenek moyang cina dn india masa datang malaya ada tak kampung,saudara mara ko di malaya??? Malaysia merdeka pon sebab umno tak suke berperang angkat senjata cam indonesia dan juga kita sanggup beri kerakyatan pada cina dan india sbb kaum ni akan hormat hak keistimewaan melayu tetapi kini mereka persoalkan sbb ada melayu bodoh yang sokong puak ni..sungguhpun mca dan gerakan tu cina mic tu india namun merka x provokasi hal ni di setiap ceramah mereka macamana dap lakukan..aku tahu lah sebb aku boleh berbahasa mandarin sbb dulu aku sekolah rendah jenis kebangsaan cina..bila kita memberi sesuatu kaum ni harus berterima kasih tetapi sebab dah kuat kononyer oleh kerana ada melayu ang badigol sampai cakap cina kata melayu juga pendatang itu mmg bodoh dan x kaji sejarah....lagi satu pembentukan msia pun hasil persetujuan rakyat sarawak dan sabah kerna hak mereka juga terpelihara..bukan saja2 malaya nak tarik suruh join,,,ada lntikan suuhnjaya...cina kaya? Ok sebab apa?? Tgk bangsa melayu sendiri..berpecah pelah pastu dengki...kaum cina satu je di puji sebab apa? Mereka naikkan bngsa mereka x de dengki dengki...macam skarang melayu bodoh bergaduh ikut telunjuk sapa? Hero peliwat tu...
ReplyDeleteBetul tanah melayu Dalam bahasa Persian Dan Arab adalah tamim(ta iaitu tanah Dan mim iaitu melayu)
DeleteLETS BELIEVE EVERYTHING WE SEE IN THE INTERNET =-=
ReplyDeleteLari dari topik sikit tapi saya rasa blog ini boleh publish komen saya mengenai perlantikan Abdul Azeez Rahim sebagai pengerusi Tabung Haji.
ReplyDeleteSaya mintak tolong sangat-sangat dengan kerajaan utk tarik balik watikah perlantikan beliau.
Saya kenal Azeez. Ini kisah hidupnya. Sekolah rendah di SK bukit bintang. sekolah menengah di Sm bukit bintang PJ. GAGAL SRP. Masuk vanto akedemy PJ dan ambil SRP sekali lagi dan gagal SRP sekali lagi sbg pelajar persendirian.
Lepas itu dia kerja di Shah Motel di Pj sebagai pelayan. Sambil tu dia mula jual kereta terpakai di kalangan kawan2 dia. Dulu dia duduk di kg ghandi jln klang lama.
kemudian dia pindah ke rumah panjang dekat sg way. dia buka kedai kereta terpakai di pj. Nama kedai KTA- Kereta Terpakai Azeez.Banyak buat duit bila dia jual kereta kat pensyarah ITM dsb.
Masuk politik melalui kenalan di Baling. Dia lahir dan membesar di Petaling Jaya. Emak dia 100% mamak. dia janda 5 anak lelaki. Ayah dia rahim ( 100% mamak) tinggalkan anak2 dia dan kawin lain. ayah dia dulu pernah bawa teksi. pas tu berniaga kedai makan dsb.adik beradik dia nasir, rashid, rahman dan mutalib.
Dia bohong satu dunia yg dia ada MBA dari "Preston" universiti. Tak pernah ambil SPM tahu2 dah "beli" MBA.
Dia kalau baca ni pasti terkejut sbb maklumat ini betul 100%. Dia memang kenal sangat dengan saya.
hahaha Anonymous atas yang cakap Sabah Sarawak bergabung dengan semenanjung tu untuk mendapat kemerdekaan memang buta sejarah. Sabah Sarawak lebih dahulu merdeka la bahalul. Belajar sejarah tu betul2. Sabah Sarawak berkabung dengan semenanjung bukan untuk mendapat kemerdekaan tapi untuk bersama menubuhkan Malaysia. Sabah Sarawak status negara tidak sama dengan negeri2 yang ada kat Malaya. Ada faham ka tidak?? Fahamkah tidak makna bergabung?? bergabung bermakna menjadi rakan kongsi. Berkabung untuk membentuk persekutuan Malaysia. Faham tidak apa makna "Persekutuan"?? Itu sebab kenapa wujud 18 dan 20 perkara. Perkara 18 Gelaran Ketua Negara adalah Yang diPertua Negara. Perkara 19 jelas mengatakan Sabah dan Sarawak bukan status negeri tapi negara.
ReplyDeleteelok jugak sabah dan sarawak keluar dr malaysia.mereka kan special. sorang dpt raja putih sorang dapat raja kiram. bagussss
ReplyDeleteRemember if Malaysia without chinese people, who can support you? all your food is coming from chinese i tell you, In Malaysia chinese is around 20 over litter percents, but 90 over percent is chinese pay tax, Please dont jealous chinese if you are lazy.
ReplyDeleteInilah mentaliti sombong bangsat cina bila dah dibagi kebebasan bersuara.. who can support you???? Boleh tanya camtu???
DeleteInilah mentaliti bangsat dua kaum cina dan melayu. Satu suka menayangkan sumbangnya dan satu lgi suka menayang keagungan kaum nya.. knpe x cnthi sabah dan sarawak yg bole brgaul ssma kaum??
DeleteExactly dude....
DeleteMalayu dengan kesombongannya....
Jalan mendongak langit...
Seolah dunia dia yg punya...
Joshua jgn ba ko rasis sana. Bikin malu org Sabah jak. Palui ba ko ni. Ko x fikir ka bangsa kta dusun pun klaim kta ada hak d sabah. Sama seja ba semua. Kalau palui x bertempat, jgn la kasi Malu Sabah.
DeleteBodoh punya umno..bagi kerakyatan pada cina...bangsa jahat
DeleteIsunya ialah generasi DAP telah diajar bahawa orang Melayu adalah pendatang dari Sumatera.All of Malays.Sejak zaman-berzaman DAP mencari-cari poin untuk menyamatarafkan status orang Melayu sebagai pendatang dengan mencari negara atau kawasan yang sesuai untuk dipadankan sebagai 'tempat asal' orang Melayu di Malaysia.Dan mereka menemui Sumatera.Malangnya,Sumatera adalah pulau.Ini loophole.
ReplyDeleteSoalannya,bagaimana orang Melayu dari Sumatera boleh hidup lebih awal dari orang Melayu di Tanah Besar Asia?Nenek moyang semua kaum Austronesia (termasuk Melayu) pasti dan pasti dari Tanah Besar Asia.Kajian Genome menunjukkan pergerakan kaum-kaum Austronesia dari Tanah Besar ke kepulauan sekitarnya;dari Asia Tenggara ke Polinesia dan Pasifik.
Ajaib,ketika orang Melayu dan kaum Austronesia lain mendominasi Asia Tenggara dan Pasifik,kawasan yang kini negeri Perak dan semenanjung (Malaysia) masih kosong dan dihuni orang Senoi.Orang Melayu/Austronesia seolah-olah mengosongkan tanah semenanjung atau seperti mengelakkan sumpahan tertentu.Padahal sejak beribu-ribu tahun dahulu kaum-kaum Austronesia telah dikesan menduduki Asia Tenggara dan memajukan teknik pertanian sehingga Tamadun China di Sungai Kuning ( Huang He) meminjam banyak teknik semaian,saliran dan pelupusan pertanian dari kaum-kaum Austronesia termasuk nenek moyang Melayu!
Macam mana sarjana tahu,Tamadun China meminjam teknik pertanian dari Austronesia?Sebab peralatan pertanian Tamadun Huang He lebih muda dari peralatan pertanian Austronesia,contohnya baru-baru ini ditemui pisau batu di Bukit Bunuh di negara kita yang berusia 1.83 juta tahun dahulu.Ini lebih tua dari Tamadun Sumeria dan Indus.Bukti-bukti lain juga ditemui di Filipina dan seluruh kepulauan Polinesia dan Pasifik.Ingat,nenek moyang Melayu bukan sahaja mahir belayar,malah bertani juga.Sebab itu pakar arkeologi mengatakan Austronesia adalah manusia terawal yang memajukan teknik pertanian di dunia.
Tapi DAP fikir negeri Perak adalah negeri orang Senoi dan Melayu adalah pendatang dari Sumatera.Melayu datang ke Malaysia dari Sumatera serentak dengan kedatangan Cina dan India dari negeri India dan China.Sebelum tu tiada langsung orang Melayu di Perak dan semenanjung.Yang ada orang Senoi dan Negrito.Sultan Melaka adalah orang Senoi.Raja Langkasuka dan Gangga Negara adalah orang Negrito.
Inilah yang dikatakan dumb stupid dan buta sejarah.
Padahal Yi-Jing,sami dari China sendiri berlayar ke semenanjung dan menamakan ia sebagai negeri 'Mo-lo-yu'.Nenek moyang DAP sendiri mengaku orang Melayu dan negeri Melayu telah wujud ketika Dinasti Tang.
Saya tak akan memberi kepercayaan kepada calon politik yang buta sejarah.Go to hell with your fantasy.PAS sebagai pejuang Islam sepatutnya lebih dominan dalam Pakatan.Sebabnya,tanpa PAS,DAP dan PKR akan hidup segan mati tak mau.PAS adalah faktor X dalam mengerahkan orang Melayu supaya undi DAP atau PKR walaupun calon bukan Islam.Sebelum ini PAS mengambil pendirian mengangkat pemimpin dari kalangan orang kafir adalah salah.Itu semasa PAS sendirian tanpa kerjasama dengan non-muslim,Tapi kini PAS banyak menyesuaikan diri dengan suasana.This is fool strategy.Dunia kena sesuai dengan Islam,bukan Islam disesuaikan dengan suasana dunia.Bila dunia masuk era berbogel beramai-ramai,adakah Islam kena ikut juga?PAS banyak kena main dalam Pakatan.PAS kerah Melayu Islam undi DAP sebab dalam Pakatan untuk jatuhkan kerajaan tapi DAP suruh pengikutnya jangan undi PAS.PAS pecat Dato' Hassan Ali sebab beliau terlampau aktif pertahankan anak-anak Melayu dari bahaya arak dan pergaulan sosial,sesuatu yang musuh-musuh Islam tidak gemar.Demi semangat setiakawan,Hassan Ali dikorbankan.Demi setiakawan,Ustaz Nasa dikorbankan.What the hell?Kenapa bodoh sangat?PAS sangat-sangat jujur dalam setiakawan tapi orang lain kencing dia sana-sini.Pejuang Islam kena kencing.Adakah pengikut PAS ada emosi dan perasaan?
Rasa2nya takder masalah tu Raja Merah tapi mau ker pemimpin korang tu lepaskan Sabah Sarawak yang kaya ngan minyak tu kikiki.. Yang bagi maju tempat korang tu pun semuanya hasil minyak Sabah Sarawak juga kikiki...
ReplyDeleteBtl2 . X suka sabah dn sarawak? Tlng lpaskannya! Jgn ubah ngr yg kaya kepada ngr miskin!!
Deletekalau BN kalah ,, korang yakin ke yang PAS dpt menerajui negara dengan bilangan undi yang paling sedikit dalam PR ? Opss,, bukan PR tapi dalam ksemua skali. Boleh ke PAS nak laksanakan hukum Islam sedangkan DAP yang paling bnyak undian? kalau korang rasa ya, adakah DAP dpt bertoleransi dgn PAS untk melaksanakan hukum Islam? adakah PAS,PKR,DAP dpat mempertahankan soal hak keistimewaan terhadap kaum Bumiputera yg termeterai berdekad-dekad lamanye ?
ReplyDeleteyang kasi muka cina ni siapa??
ReplyDeletesiapa penjilat tegar kaum ni..orng melayu sendiri yang menjilat cina...jadi besar kepala la cina cina dapigs ni..UMNO PKR PAS sama sama penjilat kaum pemakan babi ni..so nak kata apa lagi ?
Kpd Anon aug 14 at 4.07 pm,
ReplyDeleteSekadar berkongsi fakta.
Fakta2 sdr: Sabah dan Sarawak dulu merdeka.
Sarawak diserah oleh Rajah Charles kpd Britain sbg negeri di bawah British Protectorate pd 1888 hingga 1946.Pd 1946 Sarawak diserah/ceded oleh Rajah Vyner kpd UK.
Tak tahu bila agaknya Sarawak atau Sabah merdeka.
Sabah dan Sarawak berstatus Negara?Semua dokumen legal tiada menyebut status negara,tetapi sbg "states".Rujuk dokumen "Agreement Relating To Malaysia".
Perkara 19/Point 19 bagi Sabah tidak menyebut Sabah sbg Negara/Nation tetapi Name of State:Sabah.
musing saja.
Baca perjanjian 18/20....
DeleteBatu tersirat masih tersergam indah dsana...
Apa status sabah....
Klu malas p sabah search Google k...
Selct picture....
MALAYA merdeka pada 31 Ogos 1957
SABAH diberi kemerdekaan oleh British pada 31 Ogos 1963
SARAWAK merdeka pada 17 September 1963
Pembentukan MALAYSIA adalah pada 16 September 1963.....
Sejarah mmg tak diajarkan disekolah...
So kena pandai Dan berhati2 memilih bahan rujukan...
Anon aug 15 at 2.15pm,
ReplyDeleteNo food coz the chinese are the major supplier??
We rob the chinese shops.What say u.
Isn't it stupid if we are irrational.
Malaysians must live together regardless of race.
This article is all wrong by you. I am a malaysian currently working in brunei. Your article incorrect.
ReplyDeletePlease u bloody malays, try to get ur fact rights, you re the worst racist person around in this world.
Sudah2lah tu jangan tiup api perbalahan..masing2 ada pendapat sendiri & kalau terlupa rujuk buku sejarah jangan tahu menindas & makan hak orang lain
ReplyDeleteOrg borneo bsatu hati...berbilang bangsa dan agama...tapi masih hidup dalam keamanan ....
ReplyDeleteklau kat tmpat lain kecoh krana msalah pkauman..biar benda tu blaku kat tmpat korg...jgn libatkan borneo...
♥ HIDUP 1 BORNEO ♥
Makluman ini semua artikel edit memfitnah negara brunei
ReplyDeleteDan ada agenda kepentingan tertentu.. Nak tahu kebenaran tentang brunei
Ini orang kuat brunei
..fb beliau
Brunei oldbanknotes
.selepas ini jgn kaitan brunei dgn gaya hidup disini amalan perkauman
Siapa sebenar nya pinter bangsa brunai kah bangsa han yaitu cina
ReplyDeleteSultan brunai tau apa.pandai lagi orang cina cari makan. nasib negera brunai ada minyak. kalau tida mampuslah...?
ReplyDeleteCari makan dengab perniagaan haram. Pelacuran, judi, dadah, kongsi gelap, semua tu la punca kekayaan cina. Ada untung baru niaga yg konon halal.
Deletecina bangsa yang prilaku nya mirip binatang ,hidup malay hidup indonesia
ReplyDeleteMelayu tengah tengok cina dengan usahanya...bila smpai waktu nanti,bangsa melayu pula akan guna keluarkan jalannya..kami xpernah iktiraf cina sebagai warga negara malaysia...cuma ada 1 bangsa di dunia yg mengaku warga negara tapi xpernah reti berbahasa kebangsaan..bangsa tu la bangsa cina di malaysia...
ReplyDeletePenang ngan perak especially
DeleteAda ic cakap bahasa malaysia pon xtau.. Kalo nk leh aku tunjuk tempat kat mana
Siapa yg anti Sabah Sarawak ni? Kenyataan biar berasas. Jangan cuba jadi batu api. Aku tak rasa apa-apa pun terhadap orang Malaysia Timur ni. Tak ada benci dalam hati, tiba-tiba banyak cerita macam ni pulak timbul. Aku rasa orang yang timbulkan perkara ni yang patut dihukum. Penggabungan dulu dibuat dengan susah payah, orang sekarang nak pisahkan pula. Kau ingat negara ni kau sorang sorang punya ke? 1 daripada hampir 30 juta orang penduduk yang bikin gila. Susah nak kesan dan susah nak rasakan realiti yang sebenar. Hanya satu yang positif kita jangan ambil pusing. Sebab kita tak tau dia tu dari mana? Adakah dari Ttara, Selatan, Timur atau Barat? Anggap ini musuh dalam selimut nak huru harakan kita semua. Kita ambil pusing dengan 1 orang gila ni, menyebabkan puluhan juta orang negara kita merana. Jadi kita semua JANGAN PILIH YANG NEGATIF. TQ.
ReplyDeletesiapa ajar Melayu kaum pendatang??Melayu dahulu dengan orang Asli adalah dua entiti bangsa yang sama...kita nama bangsa melayu in sebagai A yang dipecahkan kepada A.i dan A.ii .... yang berbeza cuma etnik A.i hanya berasimilasi sesama mereka sahaja.... A.ii pula berasimilasi dengan etnik2 Melayu lain dari nusantara dan maka dari A.ii inilah lahirnya Melayu Moden...
ReplyDeleteorang Asli dan Melayu tetap merupakan bangsa yang sama. sila rujuk kajian genetik dan DNA prof. dr. zafarina dari USM about DNA Melayu....hasil DNA itu menerangkan usia bangsa Melayu berusia lebih 60 000 tahun dan seusia dengan bumiputera etnik lain...ini adalah bukti DNA....saya ulangi, BUKTI DNA!!
Bila difikir balik, selemah-lemah org melayu, jatuh akan bangkit semula. Melayu yg dlu malu mengaku melayu pn dah mula mengaku balik. Menunjukkan melayu mmg xkn pupus kecuali dengan kehendak Allah. Hak orang Melayu hanya boleh dapat di kepulauan melayu dan mengikut sejarah, ini adalah tempat kami.
ReplyDeleteApa yg penting adalah pegangan agama dan nilai peribadi setiap org. Tak guna jugak melalak syg bangsa nak pertahankan bangsa tapi hakikatnya hati busuk dan apa yg di perjuangkan hanyalah untuk kepentingan diri semata-mata. Sy bukan mahu menuding jari kepada mana2 bangsa tetapi kenapa ada sesetengah pihak yg mempertikaikan hak org melayu? Mencabuli hak org adalah kerana busuk hati. bukan begitu?
Salam. .sye lahir di sabah(sbelah ibu). .bapa org smenanjung. .tiada msalah. .sye tau di sabah/srawak rmai etnik..dn hidup hrmoni hrmat mnghrmati. .sperti tajuk diatas 'sultn brunei mngajr cina'. .itu cara brunei. .tetapi knapa kalian smua emosi gila. .adakah krana kte trlalu takut. .takut pde bngsa.suku etnik. .hmpir smua negara didunia ini pnting kn etnik dn bngsa dri kemanusian sejagat. .agama lah yg mnghapuskn warna kulit. .krana mnusia smua nya sma shaja. .mnusia tidak akan prnah puas brperang slagi ada sifat racis dlm hati. .krana msih ada mnusia yg tidak prnah puas dn tamak pda keduniaan. .nabi brkuturunan arab tpi prnah kh beliau racis dlm meyebarkn ilmu. .cuba jwab. .Allah mnjdi kn mnusia itu brbngsa bngsa supaya kte brknal antara 1 sma lain. .malah ada org kafir yg brpura peluk agama islam pda zman nabi..tpi nabi tidak brdendam atau fobia pda org kafir. .jdi apa yg org KITA fobia dn takut disini. . .maaf tpi ini cuma pndangn sye..klau ade yg bnci sye tidak kisah atau tkut. .bgi sye mlayu x kn hilang didunia tidak boleh diguna pkai. .sbaliknya x kn Islam hilang didunia. .
ReplyDeleteAdakah anda mhu ikut kata2 hng tuah. .atau ikut ilmu yg dibawa oleh Nabi. .Allahuakbar
Apa la..cakap pon pikir melaka=tuah=islam
DeleteWalk songo dalam ilmu islam kat melaka...aku tanya kamu satu saja
Sejarah china satu dunia tau
Sejarah india satu dunia tau
Sejarah2 besar dunia semua tau
Tapi kenapa sejarah melayu ditutup rapat2 especially tanah melayu.. Kamu sendiri pon tertanya2 kan mcmmana melaka, kedah tua, pantai timur, borneo, Filipino negara luar nak sangat..... Kamu tau mana datang PHILIPINE... Philipne adalah kepunyaan melayu Moro agama pertama di sana adalah islam... Bangsa merdeka bangsa melayu... Bawak sampai ke Vietnam... Thailand ,mynmar, Vietnam adalah cina Dr selatan china..
Kesian tengok orang2 melayu yang komen dalam blog ni. Memang orang melayu ni mudah sgt diperdaya. Di kalangan cina, tiada siapa yg nak membela melayu, tapi di kalangan melayu adoi mak ramainye yang dok membela cina tak habis2.
ReplyDeleteMelayu sekalian sibuk membela cina, tak sedar ke macam mana bela pun, cina tak suka jugak muka korang yg hitam tu. Memang sah lah melayu ni bodoh2 belaka. Cina DAP ke MCA ke Gerakan ke, semua nye sama, kita org melayu je yg BODOH.
Bila cakap pasal BANGSA semua akan cakap pasal PARTI POLITIK. Cuba ketepikan politik sekejap dan renung2kan kebodohan bangsa melayu dan sebab2 mengapa kebodohan itu boleh menghancurkan bangsa sendiri?
Setuju!
Deleteaku mmg tak pernah suka dgn cina2 kafir laknatullah yakni yg kafir aje Dan juga sabayon sarawakian yg kafir juga aku benci yakni yg kafir aje, depa tu saling bantu membantu menghancurkan Islam Dan negara, tp yg masalahnya org2 Islam Kita do Sabah Sarawak pun tak sedar diri
ReplyDeleteJangan samakan agama islam dengan agama lain . Agama islam tidak sama dengan agama lain . Pemikiran yg mcm ni yg tak boleh . Assalamualaikum.
ReplyDeletekritikan membuta tuli.. berkritik seolah2 pakar sejarah asia tenggara.
ReplyDeletebuktikanlah apa yg di nyatakan sabah dan sarawak sebuah negara secara sah?. tarikh dan perlembagaan mmg semua boleh tahu, tetapi anda ada ke sewaktu peristyiharan sabah dan sarawak masuk ke malaysia?. anda tahu ke apa yg di bincangkan oleh raja,kerajaan serta pemimpin sabah dan sarawak?. tak ad?, jdi jgn jdikan modal lusuh seperti anda pakar sejarah dunia dan sejarah asia tenggara.
khas untuk- komen org sabah dan sarawak yg buta sejarah asia tenggara.
siape suruh malaya bg kerakyatan kpda cina pda masa dulu, bak kata pepatah jangan terlebih baik pada org, tp fikir tmpt sndri dulu. sabah serawak pun 1 asal dulu setuju masuk MALAYA? skg bru nak mempertikaikan... salahkan la pemimpin yg dahulu yg setuju masuk malaya. semua org ada buat kesilapan ok, jgn la gaduh2... kalau nak keluar dari malaya boleh.. tp kang kalau tiba2 sulu serang siapa yg nak p? rakyat dah bersedia untuk angkat gun ke..
ReplyDeletekepada orang melaya
ReplyDeleteya memang kami buta sejarah, ini kerana semua sebab pemimpin kamu yang buta hati dan tidak adil, adakah kamu terfikir yang kami disini cukup pembelajaran? cukup buku2? cukup sekolah? kalau kamu lihat masih banyak kampung2 yg sekolahnya masih berlantaikan tanah.. adakah pemimpin kamu peka dalam issu ini? kami x harap pembangunan yg maju disini kami cuma minta agar jalan2 raya diperbaiki, diletakkan lampu setiap jalan raya suda mencukupi tp apa yg sya lihat zero.. dulu masa pembentukan malaysia apa yg dikatakan? hak sama rata.. tapi sekarang siapa yg masih miskin disini? siapa yg pernah datang ke sabah dia tau la tu mcm mna jalan raya disana. dari mula pembentukan malaysia, setiap 5 tahun kami sentiasa mengundi BN kenapa? sebab kami mengenang jasa kerana telah memerdekakan kami dari penjajahan. eya memang kami bodoh sebab sekarang masih mengundi BN yang kini sedang diambang runtuh.. tp sekurang kurangnya kami bukan mcm bangsa cina yg ada d semananjung yg kini bertungkus lumus utk menjatuhkan kerajaan dimana kerajaan adalah tungak besar kpda orang2 melayu disana. tapi kalau dibagi pilihan memang semua org mahukan keadilan.. jadi andaikata semananjung malaya dan sabah serawak setuju gulingkan kerajaan marilah kita sama2 gulingkan, kita tengok adakah kerajaan baru mampu memberi keadilan yg sama rata ataupun tidak. memang jarang kamu nampak malaya menghina SS tp sebenarnya ramai org melaya mengina secara direct face to face ke SS, sya sendiri mengalaminya dimana lelaki melayu ni cakap org sabah tinggal atas pokok, kurang pengetahuan, org SS ganas, x sopan santun. jadi sekarang sya faham kenapa lelaki ini bercakap sedemikian, sebab dia org adalah org yg sentiasa mendapat pengetahuan dgn cepat, maju dan bijak berbanding org kampung yg x punya pengetahuan. sya x ckp semua org malaya jahat tp ada sesetengah. ramai lelaki melaya datang kesabah dan kawin dengan perempuan disana, tp hakikatnya mereka suda mempunyai isteri di semananjung, akhirnya mereka menigalkan perempuan yg dikahwini tu. eya memang perempuan sabah bodoh sebab cepat percaya dgn lelaki malaya yg bermulut manis, tp sekurang2nya sy bole nampak org malaya yg punya pendidikan yg maju masih lg bodoh kerana punya pendidikan tp x tahu mcm mna membentuk akhlak yg baik.
Sy nk jd penduduk di Sabah atau Sarawak boleh tak? Tak sanggup rasanya nak hadap dugaan demi kelangsungan hidup di Selangor ni.... Asyik kena tekan je.. Kerja dgn org Melayu mcm2 hal...dgn cina lglah teruk!... Nama je negeri maju Selangor nih! Makan pagi kais pagi jugak kami anak beranak!!!!...
ReplyDeleteaii...ribut nian kalian sampai terdengar di kampungku cobaklah kecikan dikit suaranya tu ��
ReplyDeleteAku org selatan malaysia,bini aku org malaysia timur..xde masalah pun..yg duk komen ni bagus la iTu bagus la..yg ckp tu mcm la bagus sgt..ye di mn2 tmpt x kn lari drp sikap rasis ni..x kire la kat Jamaica skali pun..ni nk ckp ni kat korg...Manusia Dan Rasis Berpisah Tiada ngok.........bodoh la korg semua ni..haram jadah....kn lebih elok ko tumpukan mcmn nk sng kn keluarga ko drp ko layan benda ni yg xkn smpi ke hujungnye..suro blaja pandai2 xnk...la ni sibuk la pasal sejarah la politik la...ah sial la ni semua............bodoh
ReplyDeleteBagus betul lah, aku suka cara kau fikir dan tulis. Nak kata tak terasa tu bohong lah sebab darah Cina tu masih mengalir dalam badan aku.
ReplyDeleteAku suka pepatah Melayu "masuk kandang kambing mengembek, masuk kerbau menguak". Akan pelik kalau warga Amerika tak fasih berbahasa Inggeris inikan pula kita.
Aku berminat dengan kata-kata seorang Prof. ni, "mengaku bangsa tengok bahasa".
Mendalam bukan?
Dunia ni milik tuhan yang satu....
ReplyDeleteAKU tak kisah lah tanah melayu ke tanah sabah atau tanah jawa. Kami ni orang NUSANTARA! PAHAM? Nusantara tu tetap satu. Walaupun indonesia dan malaysia sering bergaduh. Tapi aku tahu, andai kata satu hari nanti, malaysia atau indonesia diserang oleh orang asing yg bkn nusantara, kami akan bangkit sebagai sekutu. Ya. Sekutu yang akan menggentarkan semua, malah Amerika! (Itupun kalau mereka betul betul syg kan rumpunan mereka, tapi klu najib... aku pun tak tahu...). Frankly speaking, aku tak kisah berteman dgn cina india semua. Sbb kita satu! Nenek moyang kita dah lama bersatu. Tapi kenapa kita makin membina jurang antara kita? Kenapa kita robohkan jambatan perpaduan yang dibina oleh nenek moyang kita? Kenapa? Kerana politik akhir zaman yang dahsyat! Kerana dunia makin maju. Manusia makin jahat. Lebih suka hitam dari putih. Dan salah satu punca terbesar ni semua berlaku adalah, smartphone dan sekolah vernacular. Seriously, tengok contoh baik Amerika. Orang datang dari seluruh ceruk bumi. Africa, Asia, Arab, tapi kenapa mereka tak racist? Sbb dari kecil mereka dididik utk bergaul dgn bangsa lain. Ke sekolah sama. Sejak kecil. Betullah kata pepatah melayu 'melentur buluh biarlah dari rebungnya'. Sebab bila rebung dah jadi buluh. Memang susah nak lenturkannya. Bahkan mustahil! Samalah dengan isu sekolah ni. Bila kecil, mak ayah bangsa cina hantar anak ke SJKC. dan begitulah sebaliknya. Bila besar, mereka kena pergi sekolah menengah yg bercampur. Bukan mereka yg tak nak berkawan. Tapi sbb dah besar. Ego. "kau tak tegur aku. Kenapa aku nak tegur kau?". Kalau dari kecil mereka diajar berkawan, isu perkauman takkan wujud di Malaysia. Ya. Aku faham. Bangsa masing-masing nak suruh anak-anak belajar bahasa dan adat masing-masing melalui sekolah vernakular. Tapi apa jadi lepas tu? Isu perkauman timbul. Mereka jadi Racist. Kenapa? Tak boleh kah kalau kerajaan buka sklh bahasa dan adat yg khusus utk bangsa bangsa, lepas habis waktu persekolahan atau on weekend. Or even, do it like how they does on subjek moral and agama. Bukan tak boleh! Boleh sangat! Tapi kerana politik! Fikir lah saudara ku sekalian....
ReplyDeleteSaya orang semenanjung dan saya menghormati Sabah dan Sarwak serta berterima kasih terhadap Malaysia Borneo. Tidaklah elok sekiranya kita berpecah belah. Ingatlah pepatah "Bersatu teguh, bercera roboh". Sebagai sebuah negara, hendak lah kita tolong menolong, bukannya salin menghasut serta menyalahkan orang lain. Usahlah memaki hamun orang lain. Tidak manis dilihat orang. Kerajaan perlu mengubah dasarnya. Pembangkang juga haruslah membantu kerajaan. Sekiranya perkara seperti ini berlaku, maka damailah Malaysia dan rakyatnya. Kepada rakyat, kita haruslah berdoa agar kerajaan melakukan yang terbaik, bukannya memaki hamun. Persekutuan Malaysia dibentuk dengan penuh pengorbanan. Kita terpaksa berhadapan dengan Indonesia dan Filipina. Apakah kita mahu mensia-siakan kerjasama org dahulu ? Fikirlah wahai rakyat Malaysia.
ReplyDeleteHidup kat dunia ni 60tahun je takyah la kecoh sngat .. bgi yg muslim meh sama2 muhasabah diri cari bekal bila smpai tmpat abadi nnti
ReplyDeleteSaya lebih selesa dengan keamanan yang dinikmati ditanah air sendiri ..Alhamdulillah...Kalau 99% perbezaan pandangan dan pendapat,belajar2 lah ambil yang 1% sebagai titik persamaan..so,wlau pun ada 1000 pendapat yang berbeza,carilah titik persamaan walaupun hanya ada satu persamaan...Korban sikit ego tu untuk kebaikan Tanah Air kita..
ReplyDeletePun begitu,prioriti dan hak agama dan bangs tetap wajib dipertahankan...
Moga bermanfaat.
Brunei Darul Salam. Melaka Darul Islam. Kesultanan Melaka masih belum di tuntut balik hak penuh nya. Rakyat biasa sudah di anugerah kuasa raja2 di Melaka, Pulau Pinang, Sarawak dan Sabah. Negeri2 ini di ketuai oleh Yang Di Pertua. Cina bukan boleh ambil kuasa menteri besar yang mana hanya orang Islam sahaja boleh pegang. Jadi kuasa masih dalam tangan Melayu lah. Agong itu ketua kepada angkatan tentera. PM itu ketua kerajaan. Sultan Brunei di hormati di Brunei, Raja Siam di hormati di Thailand dan Yang DiPertuan Agong di hormati di Malaysia. Kesultanan Sulu, Indonesia dan Singapura sudah lama hilang kuasa meraka. Rakyat akan hidup dengan aman jika Sultan memerintah dengan adil dan saksama. Begitu juga dengan seseorang Perdana Menteri atau Presiden, negara akan aman dan maju jika mereka bijak memerintah. Jika ada rasuah dan tamak di antara pemimpin, maka negara akan binasa.
ReplyDeleteCukup cukup lah tu
ReplyDeletepergi jahanam lah.... tppa da sign.. wawasan 2020 tahik
ReplyDeletepergi jahanam lah.... tppa da sign.. wawasan 2020 tahik
ReplyDeleteBile malaysia nk tiru brunei nh...X sabar wehhhhh
ReplyDeleteMmg malaysia keno tiru brunei nh..baru x de perempuan melayu bodoh couple dgn cine,india....ps tu kene ambik kesempatan..x pon sbb duit maruah tergadai.
DeleteMmg malaysia keno tiru brunei nh..baru x de perempuan melayu bodoh couple dgn cine,india....ps tu kene ambik kesempatan..x pon sbb duit maruah tergadai.
DeleteBile malaysia nk tiru brunei nh...X sabar wehhhhh
ReplyDeleteYg komen rasict kat cne....pi mampuilah korang... yg jelas kafir tu hanya menumpang di bumi Allah ini...hanya islam yg berhak atas bumi Allah ini...
ReplyDeletepuki ayam punya ORANG SEMENANJUNG.dah lah racist .. ni sekarang nak babit kan orang kat negeri lain pula . sedar lah diri dan sedar lah bahawa you orang kaum bumi memang malas dan hanya tahu minta minta minta daripada mencapai nya sendiri.
ReplyDeleteAssalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh...sy ju..asal lahad datu sabah...berbangsa idahan..namun ada darah sultan brunei kerana moyang sy..syukur alhamdulillah..hingga kini kami masih hidup aman...manakala org yg menyamar jadi darah sultan itu kini dlm kesakitan..ini semua atas sikap tamak org terdahulu dan skrg yg kena sumpahan adalah cucunya sendiri...cuma agak sedih dan kecewa pada keluarga BRUNEI tidak pernah melawat kami disini..dan tidak pernah mencari kami...kamu tahu kuarga ada disana namun kos kesana agak tinggi..dan disebabkn itu kami tidak lagi pernah mengambil tahu keadaan keluarga disana...apapun bersyukur kerana peninggalan NENEK moyang kami apoi..iaitu sebuah gua Madai..sbg mata sepencarian kaum kami...Ya Allah sy cuma berharap agar bapak sy bertemu dengan keluarga nya disana...aamiin
ReplyDeleteAssalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh...sy ju..asal lahad datu sabah...berbangsa idahan..namun ada darah sultan brunei kerana moyang sy..syukur alhamdulillah..hingga kini kami masih hidup aman...manakala org yg menyamar jadi darah sultan itu kini dlm kesakitan..ini semua atas sikap tamak org terdahulu dan skrg yg kena sumpahan adalah cucunya sendiri...cuma agak sedih dan kecewa pada keluarga BRUNEI tidak pernah melawat kami disini..dan tidak pernah mencari kami...kamu tahu kuarga ada disana namun kos kesana agak tinggi..dan disebabkn itu kami tidak lagi pernah mengambil tahu keadaan keluarga disana...apapun bersyukur kerana peninggalan NENEK moyang kami apoi..iaitu sebuah gua Madai..sbg mata sepencarian kaum kami...Ya Allah sy cuma berharap agar bapak sy bertemu dengan keluarga nya disana...aamiin
ReplyDeleteAssalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh...sy ju..asal lahad datu sabah...berbangsa idahan..namun ada darah sultan brunei kerana moyang sy..syukur alhamdulillah..hingga kini kami masih hidup aman...manakala org yg menyamar jadi darah sultan itu kini dlm kesakitan..ini semua atas sikap tamak org terdahulu dan skrg yg kena sumpahan adalah cucunya sendiri...cuma agak sedih dan kecewa pada keluarga BRUNEI tidak pernah melawat kami disini..dan tidak pernah mencari kami...kamu tahu kuarga ada disana namun kos kesana agak tinggi..dan disebabkn itu kami tidak lagi pernah mengambil tahu keadaan keluarga disana...apapun bersyukur kerana peninggalan NENEK moyang kami apoi..iaitu sebuah gua Madai..sbg mata sepencarian kaum kami...Ya Allah sy cuma berharap agar bapak sy bertemu dengan keluarga nya disana...aamiin
ReplyDeleteCari saja...insyaallah bejumpa
DeleteNegara China sekarang begitu rakus menuntut pulau2 di sekitar kita.....manakala bangsa C**A di negara kita begitu kuat untuk menuntut tanah nenek moyang kita.....Orang melayu pula sibuk bercakaran sesama sendiri akibat perbezaan politik.....Perlu diingat jika tanah nenek moyang kita jatuh ke tangan orang lain,adalah sukar untuk kita mendapat kembali.....Jika 30 juta bangsa C**A dari tanah besar China dtg ke Malaysia....kita hanya tinggal sejarahHHH
ReplyDeleteTolong la jaga emosi bila bertukar pendpt, jaga akhak & kata2x.. Respect each other for good
ReplyDeleteTolong la jaga emosi bila bertukar pendpt, jaga akhak & kata2x.. Respect each other for good
ReplyDeleteTolak pakatan proDAP,tapi ingat,walaupun pembangkang kalah lagi PRU14 ini.pembangkang terutamanya DAP masih kuat suaranya,maka agak sukar sesebuah kerajaan menyatu padu kan semua rakyatnya,guna logik akal,ada kah sebuah parti pembangkang yang kemaruk kuasa nak membiarkan perpaduan total berlaku? Adakah ini menguntung sesebuah parti pembangkang sekiranya ujud satu gelombang besar yang menyokong kerajaan,contoh mudah mewujudkan satu saja aliran sekolah agar semua kaum berada dalam satu bumbung.
ReplyDeletePalui2 sekalian Baik semenanjung Baik Borneo ni apa?
ReplyDeleteNusantara
Malay achipelago
Sundaland
Otak British itu jadinya
Kamu memang org pribumi
ReplyDeleteCuba kamu tengok
Kuching
Sibu
Dan lain2...ekonomi pribumi pegang kah?? Palui sungguh