Tuesday, July 2, 2013

Senator Datuk Seri Abdul Wahid Omar DENGAN TENANG menjawab pertanyaan BODOH Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim mengenai kadar pengangguran di Malaysia ...

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Abdul Wahid Omar yang buat pertama kali muncul di Dewan Rakyat hari ini menyanggah secara berfakta soalan yang dikemukakan oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR-Permatang Pauh) berhubung isu pengangguran di Malaysia.

Menjawab soalan tambahan Anwar, beliau menegaskan jawapannya kepada ahli-ahli Parlimen terutama kedudukan kadar tiga peratus pengangguran di negara ini bukan sahaja diketahuinya malah jawapan itu juga berasaskan kepada pengalamannya di sektor swasta.


Sehubungan itu bekas Ketua Eksekutif Maybank itu berkata, kadar tiga peratus pengangguran di Malaysia merupakan satu kedudukan yang sepatutnya dihormati dan pencapaian itu lebih baik berbanding negara-negara maju seperti Amerika Syarikat (sembilan peratus) dan United Kingdom (lapan peratus).

"Sebagai contoh pada minggu lalu Naib Presiden Kanan Bank Dunia, Kaushik Basu telah datang ke Malaysia dan beliau mengiktiraf kedudukan ekonomi negara yang begitu baik," katanya pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat, hari ini.

Anwar ketika bangkit mengemukakan soalan tambahan telah mempertikaikan kadar pengangguran tiga peratus yang berjaya dicapai oleh Malaysia ketika ini dengan menyatakan angka itu hanya berdasarkan kepada mereka yang berdaftar sahaja.


Menjawab satu lagi soalan tambahan Anwar, Abdul Wahid berkata, berdasarkan kajian susulan kerajaan terhadap siswazah-siswazah yang telah menamatkan pengajian, didapati sebahagian besar mereka berjaya mendapat pekerjaan paling lama dalam tempoh dua tahun.

"Berdasarkan kajian 60 peratus daripada jumlah siswazah yang menamatkan pengajian berjaya mendapat pekerjaan dalam tempoh enam bulan, 15 peratus lagi melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi dan baki 25 peratus agak lambat sedikit mendapat kerja yang sesuai," ujarnya semasa menjawab soalan tambahan Anwar yang menyatakan pada masa ini terdapat 80,000 siswazah menganggur.

Menjawab soalan asal Azmin Ali (PKR-Gombak) Abdul Wahid berkata, Malaysia berjaya mengekalkan kadar pengangguran di bawah empat peratus sejak 20 tahun lalu dan kedudukan itu mengikut takrifan dunia merupakan kadar guna tenaga penuh.

Beliau berkata, pencapaian itu berkait rapat dengan kadar pertumbuhan ekonomi negara yang cukup baik dari setahun ke setahun.


"Pada tahun 2011 kadar pertumbuhan ekonomi negara ialah 5.1 peratus dan hasilnya sebanyak 385,000 peluang pekerjaan berjaya ditawarkan kepada rakyat.

"Pada tahun lalu kadar pertumbuhan ekonomi lebih tinggi iaitu 5.6 peratus dan melalui angka itu sebanyak 438,800 peluang pekerjaan terhasil," katanya.

Azmin sebelum mengemukakan soalan tambahan secara peribadi mengucapkan tahniah kepada Abdul Wahid apabila berjaya mengupas isu pengangguran serta statistik-statistik yang berkaitan dengan baik.

Terdahulu, Abdul Wahid sebelum menjawab soalan asal Azmin telah menghulurkan salam persahabatan kepada semua ahli Parlimen.







8 comments:

Anonymous said...

Terserlah kebuduhan anuwar bila cakap bab ekonomi. Itu budak tingkatan enam rendah pun tahu pasal full employment , ini mcm pon boleh jadi ketua pembangkang ka? Baik jadi ketua pengangkang ja

Anonymous said...

anwar nak pusing soalan tapi salah orang daaa....semuanya berfakta,Lain kali,bila bertanya soalan mesti di sulam dfn ayat sastera,baru sesuai dgn kelulusan.Kalau cakap tipu,berpusing2, main sedap rasa, buat andaian dan tabur fitnah,mmglah anwar champion di dewan rakyat.Lebih bnyk golongan teknokrat dgn plbgai bidang di lantik jd senator sesuai dgn kelulusan dan pengalaman mereka utk berhujah dgn golongan yg pakar sasterawan dan drama pementasan.

Anonymous said...

ape yg tau punaisehat ekonomi selangor nie selain meliwat? kokok je berdegar2, ekor bergelumang taik

Anonymous said...

pak nuar sezaman denganku dan sama2 aktif dlm Pkpim di Um ...tak silap aku dia BA sastera kelas ketiga je!

Anonymous said...

Aku harap kerajaan yg dipilih rakyat teruskan jalankn tugas yg dirancang utk.rakyat.persetankan hujah pembangkang kerana dah tabiat pembangkang akan bangkang walaupun ia baik utk rakyat.Majukan org Melayu yg ditindas selama ini.perbesarkan empayar ekonomi org melayu.Kami.org melayu menyokong sepenuhnya tindakan kerajaan.Syabas dan teruskan tugas anda.

Anonymous said...

Ayuh semua peguam melayu cerdik pandai.Bersatu dan pertahankn hak org melayu yg dibunoh cara halus dan terancang.rampas semula tanah melayu p.pinang yg dicuri cara paling jahat dan strategik terancang.Bersatu semua anaj melayu hapuskan penindasan ini

Anonymous said...

Ayuh semua peguam melayu cerdik pandai.Bersatu dan pertahankn hak org melayu yg dibunoh cara halus dan terancang.rampas semula tanah melayu p.pinang yg dicuri cara paling jahat dan strategik terancang.Bersatu semua anaj melayu hapuskan penindasan ini

Cherie said...

Gorgeous!