Tuesday, November 29, 2011


Dalam retorik Apek Guan Eng dan DAPigs Pulau Pinang cuba membohongi rakyat mengenai langkah berjimat cermat mahu memotong perbelanjaan kerajaan negeri, rupa-rupanya ada 'Projek Gajah Putih' yang disembunyikan dibalik tadbir kebobrokan kerajaan negeri.

Penang Transport Masterplan (Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang) ... projek SPICE yang bakal menambahkan lagi kekayaan kroni-kroni Apek Guan Eng dan DAPigs.


Projek yang bernilai RM8 bilion yang diumumkan oleh DAPigs Pulau Pinang Mei 2011 bakal mempunyai sebuah terowong dengan beberapa lebuhraya, khabarnya bakal diancam dan digagalkan oleh para perunding (consultants) yang dilantik.


Perunding utama pelan induk Halcrow Group (konglomerat yang terlibat dalam pembinaan projek kereta api UK-France Channel Tunnel link), beserta dua firma perunding lain
AJC Planning Consultants Sdn Bhd dan Singapore Cruise Centre semakin panas hati dengan Apek Guan Eng!

AJC Planning Consultants Sdn Bhd yang telah dianugerahkan tender projek bernilai RM3.2 juta untuk bekerjasama dengan Halcrow Group dan Singapore Cruise Centre semakin geram dengan karenah birokrasi Apek Guan Eng dan campurtangan kuncu-kuncu 'tycoon businessmen' DAPigs Pulau Pinang.



Sepatutnya kerangka pelan induk (masterplan) ini dibuat dan disediakan oleh perunding namun telah dicantas oleh pemimpin kerajaan negeri beserta 'tycoon businessmen' DAPigs.

Apa yang mampu dilakukan oleh pemimpin DAPigs Pulau Pinang yang tidak mempunyai pengalaman dan pengetahuan bagi merekabentuk sebuah kerangka pelan induk sistem pengangkutan tanpa kajian menyeluruh yang dilakukan oleh perunding yang telah dilantik?


Paling mengejutkan ... mengapa kerajaan negeri mahu mempercepatkan projek ini sedangkan Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang masih belum siap? Hingga ke hari ini, pelan induk masih lagi diperingkat mengenalpasti penyelesaian dan strategi yang bakal diambil
... Interesting!


Mengikut pelan asal, draf Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang sepatutnya sudah siap pada akhir November 2011 ...
Mana dia Draf Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang? Mengapa sehingga ke hari ini kerajaan DAPigs Pulau Pinang masih lagi belum membentangkan kepada umum pelan induk tersebut?

Menariknya, sebelum ini perunding telah memberi penerangan di bengkel dan seminar bahawa sistem pengangkutan yang bakal dilakukan tidak melibatkan penggunaan kereta persendirian dan jalanraya tetapi lebih menjurus kepada sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dengan lorong basikal dan ruang pejalan kaki.


Malangnya, kerajaan negeri DAPigs Pulau Pinang mahu membuat terowong, lebuhraya dan infrastruktur melibatkan kenderaan motor persendirian.


Mengapa berbeza pelan perancangan yang disediakan para perunding dengan apa yang diwar-warkan oleh kerajaan negeri DAPigs Pulau Pinang?

Jika tidak salah pada firasat GWM, Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang telah dimulakan oleh bekas Menteri Kerja Raya Samy Vellu pada tahun 2001 bagi menggalakkan model pengangkutan yang lebih cekap dan mapan.



Amat menakjubkan ... kerajaan DAPigs telah 'mencedok kembali idea' kerajaan BN dan Samy Vellu, yang pernah suatu ketika dahulu dimomokkan oleh DAPigs sebagai 'Samy Vellu Tunnel' dan ditentang hebat perlaksanaannya. Mengapa digunapakai kembali idea 'Samy Vellu Tunnel'?



Fakta menarik ...

1) Jika projek ini dilaksanakan pada tahun 2003, kerajaan negeri Pulau Pinang hanya perlu membelanjakan RM2.3 bilion jika dibandingkan perlaksanaannya pada tahun 2012 yang bakal menelan belanja RM8 bilion ... Bukankah ini satu pembaziran dana sebanyak 5.7 bilion oleh kerajaan DAPigs Pulau Pinang? Mengapa ditentang perlaksanaan semasa kerajaan BN memerintah?

2) Tender projek sejumlah RM3.2 juta telah dianugerahkan kepada tiga perunding bagi merealisasikan Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang ... Mengapa idea asal perunding ini berbeza dengan apa yang mahu dilakukan oleh kerajaan DAPigs Pulau Pinang?

3) Draf Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang masih belum lagi siap untuk dipertontonkan kepada media, rakyat dan dibahaskan ... Apa alasan kelewatan kerajaan DAPigs Pulau Pinang masih lagi belum membentangkan kepada umum?

4) Tiga perunding yang dilantik bagi menjayakan projek ini langsung tidak melibatkan penyertaan perunding dikalangan bumiputera ... Dimana letaknya slogan CAT? ... Ketelusan? Keterbukaan? Akauntabiliti? ... Bullshit!






GWM mahu melihat apa yang bakal dijawab oleh Apek Guan Eng dan parti DAPigs ... jika tidak pun, blogger pro pembangkang boleh menjawab 'Projek Gajah Putih' ini bagi pihak Apek Guan Eng ... Jilat sikit la Tuan Besar DAPigs lu orang ...

0 comments: